۱۳۹۲ اسفند ۱۲, دوشنبه

پنجمین سالگرد درگذشت علی میری / او از محبوب ترین بازیگران کمدی سینمای فارسی بود


قدیمی ها - علی رجبی: سیدعلی میری زاده سال 1315 در شهسوار است. وی دارای مدرک تحصیلی دیپلم و فارغ التحصیل کلاس های آزاد هنرپیشگی بود. او بعد از اتمام تحصیل در هنرستان بازیگری در بیش از 50 نمایش بازی کرد و کار بازیگری خود را در سینما با نقش کوتاهی در سال 1341 در فیلم «شیطان در می زند» ساخته زنده یاد اسماعیل ریاحی آغاز نمود، ولی بازی حرفه ای او در فیلم «زمزمه محبت» ساخته امیر شروان و با بازی رحیم روشنیان،محمد علی کشاورز و غلامحسین بهمنیار به ثبت رسید.
زنده یاد میری مردی با تیپی نمکی و به قول خودش با سیبیلی هیتلری بود. او با فرم سیبیل منحصر به فرد به همراه لحجه شیرین شمالی و اغلب با کلاه شاپو در طنز رسوخ کرد و از محبوبیت خاصی در تئاتر و سینما بهره برد. وی در کنار ستاره های بی شماری در فیلم های فارسی حضور یافت و به فیلم ها جذابیت بسیاری بخشید و مردم را به خنده آورد.
میری با شرایط و امکانات محدود تنها در 14 سال سابق کاری در بیش از 115 فیلم  بازی نمود و هفته های پر کاری را پشت سر گذاشت، میری همیشه در اتومبیل خود لباس های مختلفی از فیلم ها و نقش هایی که در طول هفته بازی می کرد، همراه داشت. بعد از انقلاب او هم همانند دیگران در زمره هنرمندان ممنوع الکار قرار گرفت و تصمیم گرفت با عده ای دیگر از هنرمندان همچون مرتضی عقیلی، عبدالعلی همایون، فریده بنایی و... در شهرهای مختلف آمریکا و اروپا به اجرای نمایش های طنز بپردازد. میری همواره حیطه طنز خود را با ضوابط خاص تا آخرین لحظه حفظ نمود و اعتقاد داشت هنرمند هیچ گاه به دسته، گروه، جناح و حزب خاصی وابسته نیست، بلکه هنرمند متعلق به تمامی مردم است. میری طنز قدرتمندی داشت و باید به جرئت گفت: امثال میری ها دیگر زاده نمی شوند، چون آفریدن خنده بر روی لب مردم کاری بسیار مشکل است.
وی در تاریخ دوازدهم بهمن 1387 بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان آبان غروب کرد. امروز پنجمین سالروز این غروب غم انگیز است. روحش شاد و یادش در دل ها جاویدان...

گلی زنگنه: میری بسیار انسان خوش برخوردی بود
گلی زنگنه

قدیمی ها - علی رجبی: گلی زنگنه به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت زنده یاد علی میری گفت: خیلی متاسفم که تا به امروز از خبر درگذشت این هنرمند بی خبر بودم و خیلی از واقعه ناراحت هستم که او دیگر در میان ما نیست.
زنده یاد میری بسیار انسان خوش برخودی بود. من در خاطرم زیاد نیست که با ایشان در کدام فیلم همبازی بودم و خیلی کم با ایشان سابقه همکاری داشتم، ولی گاهی اوقات که او را در استودیو ها یا مکان های مختلف می دیدم برخورد بسیار خوب و انسانی با اطرافیانش داشت و در کار هنری ایش موفقیت خوبی پیدا کرده بود.

عزت الله رمضانی فر: میری استعداد فراوانی داشت
عزت الله رمضانی

قدیمی ها - علی رجبی: عزت الله رمضانی فر به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت زنده یاد علی میری گفت: من در یک فیلم به نام «میرم بابا بخرم» با ایشان و زنده یاد بیک ایمانوردی همکاری داشتم.
متاسفانه هنرمندان با استعدادی که در شهرستان ها هستند و کار خودشان را به همان قسمت محدود می کنند، شاید موفق نباشند، البته میری جز هنرمندانی بود که از شمال ایران برای موفقیت کار خود به تهران مهاجرت کرد. او آدمی جالبی بود که با استعداد فراوان، فرم سبیل خاص و لحجه شیرین شمالی شرایط کارهای طنز را داشت و توانست در کارش موفق شود. هنوز وقتی مردم فیلم های او را می بیندند از کارهای کمدی او لذت می برند.
میری در بعد از انقلاب برای زمان کوتاهی در تئاترهای مختلف کار کرد و بعد به امریکا مهاجرت کرد، شاید مهاجرت او به دلیل ممنوع الکار بودن او بود و من از این بابت بسیار ناراحت شدم. کار او در امریکا با حوادث 11 سپتامبر مصادف شد و چند نمایش بیشتر اجرا نکرد. مدتی گذشت تا او به تهران آمد و مدتی در بستر بیماری بود، قرار بر این شد که در اولین فرصت به دیدارش بروم، چون آن موقع من برای فیلمبرداری در تهران نبودم، ولی این دیدار انجام نشد و متاسفانه خبر درگذشت میری را شنیدم، تنها توانستم در مراسم یادبودش شرکت کنم. روحش شاد...

  زنده یاد علی میری
 زنده یادان علی میری و فردین

 زنده یاد علی میری

  زنده یادان علی میری و نعمت الله آغاسی

 زنده یاد علی میری، رضا صفایی و زنده یاد عبدالعلی همایون
 رضا صفایی و زنده یاد علی میری

 زنده یاد علی میری و رضا صفایی

 زنده یادان رضا بیک ایمانوردی و علی میری

 زنده یادان علی میری و رضا بیک ایمانوردی

زنده یادان علی میری، رضا بیک ایمانوردی و طوطی سلیمی
  زنده یادان علی میری، روشنک صدر و رضا بیک ایمانوردی

  زنده یاد علی میری و شهناز تهرانی

  زنده یاد علی میری

  زنده یادان علی میری و فردین

زنده یاد علی میری

 زنده یاد علی میری
 زنده یادان ارحام صدر و علی میری


۳ نظر:

Unknown گفت...

روحش همیشه شاد باد. ... مرسیییییییییییییی دستتون درد نکنه عالی بود.

ناشناس گفت...

با درود میری هنرمندی که لبخند بر لبانم می کاشت روحش شاد یادش گرامی

ناشناس گفت...

روانش شاد باد همانگونه که مردم را شاد میکرد.