۱۳۹۲ بهمن ۱۳, یکشنبه

تبلیغ رب گوجه با ترانه محمد نوری در تلویزیون!

هر ملتی برای مفاخر فرهنگی و هنری خود ارزش خاصی قائل هستند و در همه کشورها به آثار هنرمندانشان و شان آنان احترام فراوانی می گذارند.

به ویژه رسانه های عمومی در ترویج چنین فرهنگی بسیار کارآمد ظاهراً می شوند. در کشور اما گاه برخی نمونه ها و رفتارهای سطحی و ناشی از سوء استفاده موجب می شود حرکت های فرهنگی از این جنس زیر سؤال بروند.
به گزارش بانی فیلم، مدت ها پیش تیزر یک محصول خوراکی با استفاده از ترانه ماندگار «جان مریم» با صدای زنده یاد محمد نوری از شبکه های سیما پخش می شد که پس از بروز نقدهایی، مسؤولان واحد بازرگانی سیما آن را کنار گذاشتند.
حالا به تازگی در تبلیغ تن ماهی، از ترانه معروف فریدون فروغی به شکل مضحکی بهره گرفته اند؛ آن هم بدون توجه به شان و کارکرد این ترانه! در این تیزر با تمسخر و سطحی انگاری از شعر یکی از ترانه های فروغی برای تبلیغ تن ماهی سوء استفاده شده و شبکه های سیما نیز یکی پشت دیگری آن را به پخش می رسانند.
پخش این تیزر، راه را برای پخش دوباره تبلیغ رب گوجه با ترانه نوری باز کرده و شاهد آن هستیم. شاید در نگاه اول این عملکرد، چندان نامناسب و توهین آمیز به نظر نرسد و حتی از دید برخی جالب و بامزه هم جلوه کند، اما در واقع این شیوه در ادامه و تکرار به زودی تمام خاطرات خوب برآمده از محصولات فرهنگی و هنری را خدشه دار کند.
به ویژه که این دست اندازی هیچ تشابه و تناسبی هم با جایگاه محصول تجاری مذکور ندارد و صرفاً دستمایه خنده قرار خواهد گرقت. این رفتار نادرست، در صورتی که با واکنشی معقول و به جای رسانه ها مواجه نشود و مسوولان صدا و سیما را با شدت زشتی آن آگاه نکند، قطعاً به زودی با تعمیم به سایر آثار هنری ماندگار این مرز و بوم، شکلی عادی به خود خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: