۱۳۹۲ بهمن ۱۸, جمعه

تکریم بزرگان موسیقی را محدود به یک هفته نکنیم / یادی از همایون خرم در فجر

بابک شهرکی نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی معتقد است تنها انگیزه حضورش برای شرکت در جشنواره بین المللی موسیقی فجر تنها نام و یاد استاد همایون خرم و تقدیر از تعدادی دیگر از برخی مسوولان بوده است.

وی در گفتگو با مهر و در پاسخ به این که چطور پس از هشت سال در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده است گفت: نام و یاد استاد همایون خرم، علی مرادخانی و پیروز ارجمند دلیل حضور من در جشنواره امسال و موجب دلگرمی ام هستند چراکه مدیرانی چون علی مرادخانی و پیروز ارجمند، دید مثبتی به موسیقی دارند و اینجاست که درمی یابیم کاریزمای آدم ها و سیاست هاشان تا چه اندازه تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: چندماه قبل پیشنهاد دادم در جشنواره موسیقی فجر امسال، شبی با عنوان استاد همایون خرم داشته باشیم. ابتدا برگزارکنندگان جشنواره، به خاطر کمبود سالن و وجود تعداد زیادی از گروه های خارجی، پیشنهاد مرا نپذیرفتند اما با آمدن پیروز ارجمند به مرکز موسیقی ارشاد، شرایط به گونه ای شد که به جای یک برنامه، قرار است دو برنامه به یاد استاد اجرا شود.
این آهنگساز که در بین اهالی موسیقی از او به عنوان فرزند معنوی استاد همایون خرم یاد می کنند با اشاره به برنامه هایی که در بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اجرا خواهد کرد گفت: من و سامان احتشامی، 24 بهمن ماه، قطعاتی از استاد ابوالحسن صبا و همایون خرم را به صورت موسیقی بی کلام و با دو ساز ویولن و پیانو اجرا می کنیم. ساخته های همایون خرم، ملودی محور است یعنی ابتدا ملودی ساخته و بعد کلام بر آن سوار شده است. این ویژگی موجب می شود که شنونده با ملودی بدون کلام هم ارتباط برقرار کند البته طبق برنامه ریزی که انجام گرفته  من همراه با ارکستر آکادمیک تهران به رهبری امین سالمی نیز قطعاتی چون «غوغای ستارگان»، «اشک من هویدا شد» و «در میان گلها» را اجرا می کنیم که تنظیم این قطعات با من و خوانندگی این برنامه با حمید خزاعی، امیر رفعتی و شهریار بلوچستانی است.
وی در پاسخ به این که اجرای دوباره کارهای همایون خرم  کار چندان ساده ای نیست گفت: ارتقا دادن یک کار عالی بسیار دشوار است. بعضی از کارهای استاد در زمان خود بسیار خوب اجرا شده اند و ما نهایتا بتوانیم، دوباره همان را به اجرا درآوریم. ضمن این که نباید انتظار داشت که اجرای زنده این کارها با هزار و یک مشکل فنی که در سالن وجود دارد با آنچه در استودیو ضبط شده برابری کند.


بابک شهرکی

شهرکی در پاسخ به این که چرا هشت سال در جشنواره موسیقی فجر شرکت نکرده گفت: من در تمام این سال ها شرکت در جشنواره را بی احترامی به خود و دیگر اهالی موسیقی می دانستم؛ مگر می توان تنها در یک هفته به پاسداشت هنرمندان عرصه موسیقی و تکریم آنان پرداخت؟ هر سال دفترچه ای را منتشر می کنند که اسم گروه ها و نوازندگان بسیار در آن آمده و تو با خود می گویی: یعنی ما این همه نوازنده داریم؟ این تعداد گروه فعالیت می کنند؟ پس بازتاب کارشان کدام است؟
تنظیم کننده آلبوم «رسوای زمانه» به این که در سال های گذشته سیاست واحد و روشنی وجود نداشته، اشاره و بیان کرد: بعضی گروه ها در سال های قبل به راحتی و از چندماه پیش از اجرا مجوز می گرفتند و تبلیغات خود را آغاز می کردند. به همین سادگی نیز آلبوم منتشر می کردند اما در ارتباط با بعضی افراد و گروه ها این طور نبود و حساسیت های بسیار وجود داشت. از سوی دیگر سیاست واحدی نبود و مدیران همیشه سلیقه ای رفتار می کردند. البته این مشکلات، همواره گریبان موسیقی را گرفته و ویژه این 8 سال نبوده اما در این سال ها، پررنگ تر شده و تاثیر منفی خود را بیشتر نشان داده است.
به گفته شهرکی، کمبود سالن های مناسب برای اجرای هر نوع موسیقی و نبود یک تیم حرفه ای از صدابرداران برای اجرای زنده و برخورد نامناسب و غیرحرفه ای مسئولان سالن ها از دیگر مشکلات است. از دید او هر نوع موسیقی به سالن خاص خود نیاز دارد. برای مثال سالنی که در آن موسیقی کلاسیک اجرا می شود با جایی که در آن دونوازی برگزار می کنند فرق دارد. فضایی که برای ارکستر سمفونیک در نظر گرفته می شود باید متفاوت با موسیقی پاپ باشد. زیرا ادوات موسیقی پاپ به باندهایی قوی احتیاج دارد که صدا را به طور یکنواخت به گوش مردم برساند نه این که ردیف های اول کر شوند و به ردیف 15، صدا نرسد و تنها سالن استاندارد ما  که از ابتدا برای اپرا ساخته شده، تالار وحدت است.

تنظیم کننده آلبوم «گلهای خرم» با اشاره به این که موسیقی به مجوز نیاز ندارد گفت: اگر از شعر و ترانه بگذریم، خود موسیقی نیاز به گرفتن مجوز ندارد؛ مگر این که سطح حرفه ای کار به قدری پایین باشد که مورد رضایت قرار نگیرد وگرنه موسیقی بی کلام چه آسیبی به جامعه می رساند؟ یک زمان فهرستی را اعلام کردند و گفتند این افراد نیازی به گرفتن مجوز ندارند بعد گفته خود را از یاد بردند. حالا قانونی که تصویب شده این است که باید از اجرای خود تصویر بفرستیم آخر جمع کردن اعضای گروه و فرستادن اجرای تصویری، کاری منطقی به نظر نمی رسد.

هیچ نظری موجود نیست: