۱۳۹۲ دی ۲۵, چهارشنبه

بهزاد فراهانی: بودجه یک درصد رونق هنر را بشارت می دهد

بهزاد فراهانی با اشاره به لزوم پیگیری مصوبه قانونی حمایت از آثار هنری گفت: این طرح بسط و گسترش فعالیت های هنری در تمام کشور را بشارت می دهد.

بهزاد فراهانی بازیگر و کارگردان برجسته تئاتر درباره لایحه یک درصدی بودجه نهادها و سازمان ها برای خرید و سفارش آثار هنری برای مایملک ادارات دولتی که از برنامه توسعه چهارم باقی مانده است و دولت یازدهم در کلیت بودجه این لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است به خبرنگار هنرآنلاین گفت: پی گیری این طرح کار بسیار درستی است و در صورت اجرایی شدن و به مرحله عمل درآمدن می تواند نقطه امیدی در رونق فعالیت های هنری کشور به حساب بیاید.
او افزود: این طرح، بسط و گسترش فعالیت های هنری در تمام کشور را بشارت می دهد و می تواند انگیزه های مضاعفی برای تولید آثار هنری در میان تمام هنرمندان چه در تهران و چه در شهرستان ها را رقم بزند.
از سال ها پیش پی گیر اجرا شدن و اختصاص ردیف بودجه به این طرح بوده ایم و حتی در شورای عالی خانه هنرمندان هم به شدت پی گیر این طرح بودیم که متاسفانه در دولت نهم و دهم محقق نشد و تلاش ما در این زمینه به جایی نرسید. از حدود 10 سال پیش که تصمیم های اولیه برای به تصویب رسیدن این قانون گرفته شد تا حالا میزان این بودجه نوسان های زیادی داشته، اما اکنون که بحث تصویب یک درصد بودجه مطرح است اگرچه خواهان افزایش آن هستیم اما برای مرحله آغازین اجرای آن ناچاریم به همین مقدار بسنده کنیم تا در آینده بتوانیم شاهد افزایش این درصد باشیم.
او در پایان با تاکید به تاثیرات مثبت این مصوبه در رونق فعالیت های هنری بیان کرد: اختصاص این بودجه بر تمام رشته های و فعالیت های هنری تاثیرگذار خواهد بود و براساس این بودجه می توان هزینه کردهای حمایتی از هنرمندان رشته های مختلف را تا حدی ساماندهی کرد.
لازم به یادآوری است لایحه یک درصدی خرید و سفارش آثار هنری برای مایملک ادارات دولتی و سازمان هایی که از بودجه کل کشور استفاده می کنند یکی از مفاد برنامه توسعه چهارم است که در دولت های نهم و دهم اجرا نشد. دولت یازدهم با بازنگری به این مفاد لایجه ای را با این مضمون که: کلیه دستگاه های اجرایی و موسساتی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند، مکلفند حداقل یک درصد از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای خود را به منظور حمایت از هنرمندان و تولیدات ملی و رعایت هرچه بهتر معماری اسلامی در ساختمان ها و انتقال پیام های فرهنگی و معنوی به ساخت و خرید آثار هنری منقول و غیر منقول اختصاص دهند. این آثار باید منحصراً تولیدات هنرمندان ایرانی باشد. انتخاب تقویم و آثار بر طبق آئین نامه اجرایی خواهد بود که توسط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدوین و پس از تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به تصویب هیات وزیران می رسد. این قانون در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی مشغول بررسی است.

هیچ نظری موجود نیست: