۱۳۹۲ دی ۲۴, سه‌شنبه

«دستور سنتور» فرامرز پایور در بازار موسیقی

لوح فشرده آموزشی «دستور سنتور» اثر فرامرز پایور با اجرای یکی از شاگردان این هنرمند درگذشته، به بازار موسیقی رسید.

به گزارش ایسنا، سامان ضرابی که اجرای این اثر را برعهده داشته است، در این باره گفته است: کتاب دستور سنتور جزو نخستین کتاب های آموزش ساز در ایران بود که کاملاً روشمند و بر اساس تکنیک های مضرابی نوشته شد.
او در این رابطه می افزاید: استاد پایور طوری در تنظیم این کتاب از لحاظ اصولی و درستی روشِ پیشرفت یک هنرجو همت گماشتند که تا کنون با وجود کهنه شدن بعضی آهنگ های کتاب هنوز از لحاظ آموزش نوازندگی سنتور حرف اول را می زند و مقدمه  بسیار خوبی برای اجرای کتاب های بعدی سنتور و ردیف نوازی است. آنچه در این کتاب بیشتر به آن توجه شده تنوع در اجرای مضراب های راست و چپ است تا توجه به تنوع ریتمیک قطعات.
سامان ضرابی در مقدمه این اثر نیز نوشته است: اجرای حاضر دقیقاً بر مبنای آوانویسی آهنگ ها و سرعت نوشته شده در بالای قطعات است که بدون کم و کاست اجرا شده اند. همان طور که استاد در کتاب به آن اشاره کرده اند، انتخاب سرعت آهنگ ها با در نظر گرفتن استعداد و توانایی هنرجوی مبتدی و تازه کار است و طبیعی است هنرجویانی که مدت زمانی سنتور نواخته اند یا از استعداد و توانایی بیشتری برخوردارند، می توانند قطعات را با سرعت بیشتری بنوازند.
این اثر توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور» منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: