۱۳۹۲ بهمن ۸, سه‌شنبه

آخرین اثر محمود دولت آبادی منتشر شد

«وزیری امیر حسنک» که آخرین اثر نوشتاری دولت آبادی بر اساس «تاریخ بیهقی» است به همراه لوح فشرده ی صوتی با صدای این نویسنده ی پیشکسوت منتشر شده است.

بازخوانی دولت آبادی از «وزیری امیر حسنک» و وزارت کلاسیک در ایران با سرفصل هایی همچون: مقدمه، وزیری امیر حسنک و ذکر بر دار کردن حسنک وزیر همراه است.
نسخه ی صوتی این اثر نیز به این موارد می پردازد: وزیری امیر حسنک، گفتار سالار حاجب علی قریب درباره ی آن چه  با آمدن مسعود به عنوان زمینه ی وقایع پیش رو رخ خواهد داد، داستان حسنک، ذکر بر دار کردن و پایان داستان بر دار کردن جعفر برمکی.
دولت آبادی بر این کتاب مقدمه ی کوتاهی نوشته درباره ی انتخاب «تاریخ بیهقی» با ویرایش علی اکبر فیاض و نسخه ی ویرایش محمدجعفر یاحقی و مهدی سیدی.
به گزارش ایسنا، محمود دولت آبادی دهم مردادماه سال 1319 متولد شد و در خانواده ای روستایی که از راه کار بر زمین سخت کویر روزگار می گذراندند، بزرگ شد. برای تحصیل به دولت آباد رفت و هم زمان به کارهای گوناگونی از جمله کفاشی و سلمانی تا کارگری در کارخانه پرداخت. دوران کودکی او در بحبوحه ی جنگ جهانی دوم و فقر ناشی از آن و سرخوردگی ‏های پس از جنگ و اقتدار روس ‏ها بر ایران سپری شد. عشق توأم دولت ‏آبادی به ادبیات و هنر، باعث شد که ابتدا مدتی به تئاتر روی آورد، اما پس از مدتی تئاتر را به کلی کنار گذاشت و وقت خود را یک سره صرف نوشتن داستان کرد و در این باره گفت: «من در ادبیات نبردی را آغاز کرده ‏ام، که از آن باید پیروز بیرون بیایم.»


۱ نظر:

ناشناس گفت...

بزرگترین درد و دغدغه برای دولت آبادی همین است که بگذارند کتابش چاپ بشود. ایشان بنظر میاید که غم و غصه دیگری هم ندارد !!! من تا بحال یک حرف درست و استخواندار و بدرد بخور از این آدم نشنیده ام.

ـ براستی که یاد شاملو گرامی ، آدم آزاده و راد مردی بود و از کسی هم ترس و و هراسی نداشت!