۱۳۹۲ بهمن ۷, دوشنبه

افشین مقراضی: برای خوانندگان جوان آهنگ می سازم وخودم نیز آلبوم تازه ای آماده دارم

جوانان - طاهر روشنی: «افشین» با نام واقعی افشین مقراضی، قبل از انقلاب به عنوان یک نوازنده خوب، خواننده و شومن شهرت داشت.

وی به عنوان مقلد خوانندگان معروف مورد توجه مردم بود، در برنامه های رادیو تلویزیونی مرتبا ظاهر می شد در کنسرت ها روی صحنه می رفت و در نهایت از چهره های همیشه فعال هنر بود.
افشین را در یک رستوران سنتی معروف در تهران پیدا کردم و با او یک گفتگو انجام دادم. تا خاطرات خیلی ها را زنده کنم.

می پرسم به نظر می آید فعالیت شما بیشتر در رادیو متمرکز است و به خصوص در مورد آلبومی که قرار است به بازار بیاید چرا کم کار شده اید؟
چون خیلی گرفتارم و برای خوانندگان جوان بیشتر فعالیت می کنم و از طرفی در رادیو هم گرفتار هستم. اما تصمیم دارم فعالیتم دوباره با کارهای تازه گسترش بدهم.

فعالیت در زمینه موسیقی را چگونه آغاز کردید؟
همانطور که توضیح دادم کارم را با ساز دهنی آغاز کردم بعدها با سنتور که برادرم بابک افشار نواختن آنرا شروع کرد. تا اینکه آن ساز را رها کردم. و کار با آکاردئون را شروع کردم. پیانو و ارگ را از طریق هنرستان موسیقی فرا گرفتم.

موسیقی امروز ما با موسیقی جهانی چه فاصله ای دارد؟
موسیقی ما خیلی غنی است. ضمنا مظلوم هم واقع شده است. ما توانایی و قدرت داریم که فعال باشیم کما اینکه هنرمندان موسیقی اصیل این کار را کردند. می دانید ما در جنگ بودیم. همین باعث شد موسیقی کاملا رکود پیدا کند. منهم به سهم خودم تلاش زیادی کردم تا اندازه ای موسیقی را احیا کردم در حال حاضر ما در موسیقی ایرانی کمبودی نداریم. امیدوارم که جوانان ما درخارج موسیقی ایرانی را از یاد نبرند. ما باید پاسدار موسیقی کشورمان باشیم.


افشین مقراضی

آیا هنوز نوازندگان خوب در داخل کشور داریم؟
بله بسیار بسیار هستند گروهی از این نوازندگان جوان هستند و خوب ساز می زنند و حتی گروهی هم در مقام استاد فعال هستند و شاگردان زیادی هم دارند و باید جوانان را هدایت و رهبری کنیم. به عنوان مثال می توانم از اسفندیاری که بسیار خوش می نوازد و همچنین تنظیم کننده خوبی هم است نام ببرم.

فضای موسیقی شما پاپ کلاسیک است؟
بله پاپ کلاسیک است. در زمینه موسیقی ایرانی هم فعالیت دارم اما بیشتر در موسیقی پاپ فعالیت دارم.

اینروزها موسیقی پاپ و سنتی کدام خواهان بیشتری دارد؟
در موقعیت فعلی که نسل هم عوض شده جوانان بیشتر خواهان موسیقی شاد هستند.

چند سالی است که در رستوران سنتی فعالیت دارید؟
من قبلا در هتل پارسا که یکی از هتل های معروف تهران است فعال بودم. اما در رستوران سنتی حدود 15 سال فعالیت دارم. بیشتر پاپ کلاسیک در آنجا اجرا میکنم و همه طبقات هم دوست دارند.

برای گرفتن مجوز رسمی برای خواندن و همچنین نواختن چه مراحلی باید طی کنید؟
معمولا مجوزها را وزارت ارشاد صادر میکند واگرنیاز به امتحان باشد حاضرم امتحان بدهم تا مجوز را بگیرم.

برای آینده چه برنامه ای دارید؟
من هدفم این است که کارهای زیباتر و قشنگتر از گذشته برای جوانان ارائه بدهم و تا جایی که امکان داشته باشد به جوانان کمک کنم و جوانانی که دارای استعداد خوبی هستند را به مردم معرفی کنم. پس این را وظیفه خود می دانم که جوانان را یاری کنم.

مخاطبین شما از چه قشری هستند؟
مخاطبین کارهای من جوانان قدیمی هستند و البته جوانان امروزی، چون برای جوانان هم گاهی آهنگ می سازم. به عنوان مثال برای حمید طالب زاده که جوان است تا به حال دو آهنگ ساخته ام که اجرا کرده است و مورد پسند همه واقع شده است. آخرین کار من چلچراغ بود که حمید طالب زاده اجرا کرد.

نظرتان در مورد خوانندگان پیش کسوت چیست؟
من همیشه اعتقاد دارم که ما باید به پیشکسوتان چه بازیگر یا خواننده احترام بگذریم من بارها وقتی با پیش کسوتان هنرمند روبرو می شوم ادای احترام می کنم و دست او را می بوسم و سر تعظیم فرود می آورم چون همیشه مایه افتخار برای همه ما هستند.

چرا بعضی ترانه خوان ها حتی آنهائی که گروهی می خوانند موفق نیستند؟
من همیشه به جوان ها گفته ام ما ترانه خوان زیاد داریم و  باید اشعاری را انتخاب کنیم که با موسیقی شکل زیبایی بگیرد و به دل شنونده بنشیند.

در مورد موسیقی قبل و بعد از  انقلاب بگوئید که چرا قبلا موسیقی موفق تر بود؟
در گذشته روی شعر و آهنگ زیاد کار و همچنین دقت زیادی می شد به عنوان مثال از شادروان بیژن ترقی نام می برم وقتی شعری میگفت: به رهی دیدم برگ خزان، که تاثیرگذار بود چنین ترانه ای وقتی به دست خواننده می رسید و آهنگ خوبی روی آن گذاشته می شد مردم بی نهایت استقبال می کردند و مشتاقان زیادی پیدا کرد و هنوز این آهنگ خاطره انگیز است.


افشین مقراضی

تا به حال چند کنسرت اجرا کردید؟
قبل از انقلاب زیاد کنسرت اجرا کردم اما بعد از انقلاب سه کنسرت دادم که تمامی به نفع بچه های بی سرپرست و بچه های سرطانی بوده است. اگر باز هم در این رابطه پیشنهاد شود حتما اجرا می کنم.

راز ماندگاری یک خواننده در چیست؟
کار خوب تا همیشه ماندنی باشد و مردم هم به خوبی از او یاد کنند.

یک خاطره از دوران خوانندگی خودتان بگوئید؟
زمانی که تقلید صدای خوانندگان را در می آوردم، کارم خیلی گرفت و موفق شدم و به جای همه خوانندگان روز می خواندم. مردم مرتب بوسیله نامه و تلفن تقاضا می کردند که بار دیگر این صداها تکرار شود. و خیلی ها  نمی دانستند که من صدای خوانندگان را تقلید می کنم. اما بازیگری را اوایل در برنامه جمعه رادیو انجام می دادم ولی فعلا دیگر انجام نمی دهم یک مدتی هم کار دوبله انجام دادم ولی کار خوانندگی و نوازندگی را بیشتر دوست داشتم. چون موسیقی انرژی خاصی به من می دهد.

چه تفاوت هایی میان خوانندگان داخل کشور و درخارج می بینید.
خوانندگان خارج امکانات بیشتری دارند. در نتیجه فعالیت بیشتر می کنند اما در داخل بیشتر جوان ها می خواهند یک شبه ره صد ساله را بروند در نتیجه اغلب به محبوبیت فراوان دست نمی یابند. یادتان باشد اغلب خوانندگانی که در داخل فعالیت  دارند کمتر از خوانندگان خارج از کشور نیستند.

درباره زندگی خصوصی تان بگوئید؟
من متاهل هستم و یک دختر دارم که در حال حاضر مشغول گرفتن دکترا در رشته موسیقی است، بسیار موفق هم است.

هیچ نظری موجود نیست: