۱۳۹۲ بهمن ۵, شنبه

به بهانه درگذشت مازیار پرتو، فیلمبردار «قیصر»

بانی فیلم: مازیار پرتو فیلمبردار برجسته سینمای ایران که تعدادی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران مقابل دوربین او خلق شده، از دنیا رفت.

پرتو که در سال های اخیر بیمار بود و در آمریکا به سر می برد، در غربت چشم از جهان فرو بست. مازیار پرتو در اوایل کارش به واسطه دوربین روی دست هایش شهرت پیدا کرده بود. تجربه مغتنم گرفتن فیلم های خبری به کار پرتو در فعالیت سینمایی اش آمد. در دهه چهل او به همراه نصرت ا... کنی و احمد شیرزادی بهترین فیلمبردار سینمای ایران بود. زمانی که کیمیایی تصمیم به ساخت فیلم «قیصر» گرفت، پرتو با تجربه و توانایی اش پشت دوربین این فیلم تاریخ ساز ایستاد. تصاویر زنده و پرتحرک پرتو از امتیازات فیلم «قیصر» محسوب می شود. کار او در برخی از سکانس های فیلم مانند، سکانس حمام درخشان است. مهمترین ویژگی فیلمبرداری فیلم «قیصر» تناسب فوق العاده آن با حال و هوای این اثر سینمایی است. با «قیصر» سینمای ایران رشد قابل توجهی در عرصه های مختلف یافت که یکی از این شاخه ها،  فیلمبرداری بود.
علی حاتمی برای فیلم «طوقی» سراغ مازیار پرتو رفت. فیلمی که پرتو در آن از لوکیشن های شهر کاشان به بهترین شکل بهره گرفت. مازیار پرتو در سال های پس از انقلاب نیز همچنان به فعالیت سینمایی پرداخت که برجسته ترین کارهای او در این دوران آثار تاریخی - مذهبی اش بود. در ابتدای دهه 60، پرتو بخش هایی از فیلم «سفیر» (فریبرز صالح) را فیلمبرداری کرد. فیلمبرداری سریال «امام علی» (داود میرباقری) و فیلم «روز واقعه» (شهرام اسدی) توانایی های مازیار پرتو را در گرفتن نماهای دشوار نمایان کرد. پرتو به عنوان فیلمبرداری با تجربه، با حضور در پروژه های کارگردان های جوان سطح کیفی آثار آنها را ارتقا می بخشید. او جزو نسلی از فیلمبرداران بود که در زمانی به سینما آمدند که علاوه بر فیلمبرداری، دکوپاژ و تدوین فیلم ها را هم انجام می دادند. نسلی که زحمت بسیاری برای رشد و اعتلای سینمای ایران کشید و چنان که باید قدر ندید. مازیار پرتو از آخرین بازماندگان فیلمبرداران بزرگ دهه چهل بود که به خاطره ها پیوست.
پرتو متولد 1311 بود و در سینما کارش را با فیلم برداری فیلم کوتاه «شقایق سوزان» آغاز کرد. از فیلم هایی که او فیلم برداری کرده است می توان به «قیصر»، «طوقی»، «باباشمل»، «برزخی ها»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «روز واقعه»، «کفش های میرزانوروز»، «سفر جادویی»، «آدم برفی»، «اصحاب کهف» و... اشاره کرد. مجموعه های تلویزیونی نظیر «امام علی (ع)» و «هزاردستان»، «مردان آنجلس» از جمله آثاری است که او آن ها را ثبت کرده است.
مازیار پرتو چند سال قبل در آخرین روزهای حضورش در ایران، مقابل دوربین مستند «قیصر 40 سال بعد»، ساخته مسعود نجفی رفت و درباره فیلم «قیصر» و خاطراتش سخن گفت.
مازیار پرتو فرزند علی پرتو متخلص به شین پرتو (نویسنده و محقق ادبی) بود. او دایی ویشکا آسایش (بازیگر سینما) است. مازیار پرتو دارای مدرک تحصیلی دیپلم هنرستان صنعتی تهران بود و با گذراندن دوره فیلمبرداری دانشگاه سیراکیوز در تهران (در سال 1332) در ادامه در وزارت فرهنگ و هنر به عنوان فیلمبردار فیلم های گزارشی، خبری و مستند، استخدام شد. حرفه اصلی مازیار پرتو در سینما فیلمبرداری بود اما در معدودی از فیلم ها بازی هم کرد و به عنوان تدوینگر هم همکاری داشت.

هیچ نظری موجود نیست: