۱۳۹۲ دی ۱۹, پنجشنبه

تجربه های بهمن مفید

جدید آنلاین - شوکا صحرایی: بهمن مفید در سال ۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمد. پدرش غلامحسین مفید از اولین بازیگران تحصیل کرده تئاتر بود و با موسیقی سنتی ایران آشنایی کامل داشت و ویولن را به خوبی می نواخت.

برادر بزرگترش، بیژن مفید، علاوه بر نویسندگی و کارگردانی تئاتر بازیگر، شاعر و آهنگساز بنامی بود. بهمن موسیقی را در کودکی از پدر آموخت و در همان سال ها به همراه او به روی صحنه رفت. پدرش شیفته شاهنامه بود. اغلب نمایشنامه هایی را که به روی صحنه می برد، برگرفته از وقایع شاهنامه بود که خود برای صحنه تنظیم کرده بود و بهمن نیز در اغلب آنها بازی می کرد.
هنوز دانش آموز دبیرستان بود که گروه تئاتر مفید را تشکیل داد و اولین اجرای نمایشنامه رستم و سهراب، بیژن و هومان را به کارگردانی خودش در دبیرستان قوام روی صحنه برد. بهمن پس از گرفتن دیپلم و رفتن به سربازی در چند نمایشنامه به کارگردانی شاهین سرکیسیان بازی کرد. او در نمایشنامه هایی که برادرش بیژن برای رادیو تهران ساخت، شرکت کرد و هنر و صدایش در بین شنوندگان رادیو شناخته شد. همزمان با این کارها، بهمن با گروه هنر ملی نیز همکاری داشت.
هنگام افتتاح تالار رودکی که با حضور شاه و شهبانوی وقت صورت گرفت، بهمن در باله زال به کارگردانی منیژه وکیلی و با صدای او و حسین سرشار، نقش زال را مقابل افسانه دیهیم (در نقش رودابه) ایفا کرد. بهمن برای ایفای این نقش مدتی هم آموزش رقص دیده بود.
در همین ایام، تمرینات نمایشنامه شهر قصه بیژن مفید آغاز شد. تمرینات شهر قصه، که شامل کلاس های مختلف، از فن بیان گرفته تا تمرینات بدنی و آموزش تئاتر و زبان انگلیسی بود، ماه ها به طول انجامید. در تمام طول این مدت بهمن در کنار برادر بود. در تهیه نوار صدا بیژن و بهمن کلیه پرسناژها را با صدای خود اجرا کرده بودند. در ضبط نهایی، صدای بز، قاطر، خرس، آواز حمومی، فیل و البته صدای به یادماندنی رمال صدای بهمن است. همچنین در دوره دوم اجرای نمایشنامه شهر قصه که در سالن اطلاعات بانوان جنب استادیوم امجدیه که به مدت پنج ماه به روی صحنه بود، نقش فیل را هم بازی کرد.
همزمان با بازی در نمایشنامه شهر قصه، کیمیایی پیشنهاد بازی در فیلم قیصر را به او داد و صحنه های فراموش نشدنی قهوه خانه که توسط خود او ساخته شده بود، گرفته شد.
او از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ در فیلم های بسیاری، از جمله قیصر، داش آکل، سوغات طوطی و جوجه فکلی بازی کرد. در سال های اول انقلاب در فیلم فریاد مجاهد نقش آفرید و با ممنوع شدن فعالیت بسیاری از بازیگران، بهمن به آمریکا رفت و در آن جا به بازی در نمایشنامه ماه و پلنگ، عقاب و روباه بیژن مفید پرداخت و با اردوان، برادر دیگر خود، نمایشنامه هفت دروازه را دور آمریکا به روی صحنه برد.
بهمن مفید پس از ۱۷ سال به ایران بازگشت و فقط در چند فیلم و سریال عروسکی گویندگی کرد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

بزرگمرد ایران بهمن مفید با اسم زیبایش مظهر جوانمردی و بزرگواری بود. لطفا در باره خاندان مفید بیشتر بنویسید ومخصوصا پدر بزرگوارشان غلامحسین خان. با تشکر.