۱۳۹۲ آبان ۲۴, جمعه

ناصر تقوایی با انتقاد از وضعیت سانسور: خسته شده ام

ناصر تقوایی گفت: مسائلی که در چاپ آثار وجود دارد بیشتر از سینماست؛ سانسور شکل بحرانی وحشتناک در ایران پیدا کرده است، سانسور از مضمون خارج شده است و به شکل واژگانی درآمده است.

به گزارش ایسنا، این کارگردان اظهار کرد: من در هیچ کاری، حرفه ای نمی شوم. کار، متنوع تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم؛ اگر نشود فیلم بسازم، می نویسم، عکاسی می کنم، نقاشی می کنم یا کلاس می گذارم.
او ادامه داد: مسائلی که در چاپ آثار وجود دارد بیشتر از سینما است، سانسور شکل بحرانی وحشتناک در ایران پیدا کرده است، سانسور از مضمون خارج شده و به شکل واژگانی درآمده است. به کار بردن برخی از واژه ها ممنوع شده است، استفاده کردن از نصف زبان فارسی ممنوع شده است، شما مطابق آیین نامه جدید حتی نمی توانید یک دیوان حافظ چاپ کنید و باید نصف لغت نامه دهخدا را پاک کرد و دید آیا می توان با نصف دیگرش با یکدیگر صحبت کنیم یا خیر؟
تقوایی افزود: آشنایی من با سانسور جدید نیست، من از زمان گذشته با آن آشنا هستم. 32 صفحه از کتاب «تابستان همان سال» قبل از انقلاب سانسور شد. در جمهوری اسلامی هیچ کدام از فیلم های من حتی یک فریم هم سانسور نشده است اما در آن زمان فیلم «آرامش» پنج سال توقیف بود. فیلم «کاغذ بی خط» را هم 18 سال بعد از نوشتن ساختم و واژه فمنیستی از آن زمان وارد فیلم های ما شد.


ناصر تقوایی

این کارگران تأکید کرد: تا زمانی که کنترل روی موضوعی وجود دارد من نه موضوعی می دهم، نه فیلمی می سازم و نه کتاب چاپ می کنم زیرا خسته شده ام. فیلمنامه را کسی که اصلا نمی داند سینما چیست، می خواند، داستانی برای خودش در ذهنش می سازد و فکر می کند که کارگردان می خواسته است چنین چیزی بسازد. این مصیبتی است که من و دیگر فیلم سازان و نویسندگان دچار آن هستیم. ما دشواری های فرهنگی جامعه خودمان را بهتر از یک سانسورچی می دانیم. در نتیجه دیگر عمر خودم را تلف نمی کنم و به انتظار هم نمی نشینم؛ البته راه دیگری هم با نام مهاجرت وجود دارد که من هنوز چنین تصمیمی نگرفته ام.

هیچ نظری موجود نیست: