۱۳۹۲ مهر ۲۷, شنبه

گفتگوی تازه ابی به بهانه کنسرت شنبه شب 26 اکتبر در نوکیا تیاتر

کنسرت بزرگ «رویای ما» با حضور دو چهره محبوب موزیک ابی و شادمهر عقیلی، شنبه 26 اکتبر 2013 در نوکیا تیاتر لس آنجلس اجرا می شود.

مجله جوانان با ابی درباره این کنسرت، مصاحبه ای انجام داده است که دیدگاه این چهره محبوب 3 نسل را ارائه می دهد.

همکاری با شادمهر عقیلی چگونه آغاز و بعدها ادامه یافت؟
بعد از صحبت هایی که قبلا با شادمهر عقیلی داشتم، یک شب بسیار صمیمی در خانه شادمهر، در این باره جدی تر حرف زدیم، شادمهر همانجا آهنگ بسیار زیبای «نوازش» را که ساخته بود به من هدیه داد، آهنگی که از همان لحظه به دلم نشست، همانجا قرار و مدار تور بزرگی را با هم گذاشتیم، قرار حدود 8 کنسرت در امریکا، کانادا و اروپا بود، ولی چنان با موفقیت خوبی رو به رو شد که به 17 کنسرت انجامید. در این فاصله شادمهر دو آهنگ زیبای دیگر «رویای ما» و «یک دختر» را ساخت که تور هم با نام «رویای ما» شروع شده و ادامه یافت.
آهنگ هایی که شادمهر ساخته بود، خیلی دلنشین و تاثیرگذار بود ترانه های «یغما گلروئی» هم به آن رنگ دیگری زد، ما اصلا انتظار چنین استقبالی را نداشتیم، چون در واشنگتن از یک ماه قبل سولداوت شد، در سن حوزه، از دو هفته قبل بلیط ها تمام شد، یعنی در شهرهایی که کنسرت ها با جمعیت زیادی رو به رو نمی شود، بعد در کانادا 4 کنسرت داشتیم که با استقبال غیر منتظره ای همراه شد. کنسرت ها به اروپا و امریکا کشیده شد و در واقع حسن ختام این کنسرت ها که از مرز 17 اجرا گذشت، در امریکا در شنبه شب 26 اکتبر در نوکیا تیاتر است. البته ما هنوز 4 کنسرت دیگر در استرالیا در ماه دسامبر داریم.
چون همیشه برای لس آنجلس تدارک وسیعی دیده ایم، در بزرگترین سالن بین المللی یعنی نوکیا تیاتر روی صحنه می رویم ما با هم روی صحنه آهنگ های مشترک رویای ما، یک دختر و نوازش را اجرا می کنیم. شادمهر با همان توانایی خاص خود روی صحنه پیانو می نوازد، گیتار و ویلن می زند. در لس آنجلس قرار است من و شادمهر هر کدام چند آهنگ همدیگر را بخوانیم یک کنسرت کاملا متفاوت است که تا امروز شاید اجرا نشده است.


ابی 

شادمهر را چگونه دیدی؟ شادمهر یک هنرمند توانا چه در نوازندگی، چه سازندگی و چه خوانندگی است، ولی دیدگاه یک پیشگام چون ابی بسیار اهمیت دارد.
با خودم می گویم کاش زودتر با این هنرمند خوب و توانا آشنا می شدم، کار کردن با شادمهر صمیمانه و مهربانانه و توام با احترام است، من با بسیاری از همکارانم روی صحنه رفته ام، بسیاری از آنها مسئله ساز بودند ولی من با شادمهر نه تنها مشکلی نداشتم بلکه با احترام متقابل و احساس خوب، هماهنگ پیش رفتیم، شادمهر موزیسین خوب، خواننده ای توانا و شخصیت جالبی دارد. شادمهر اهل هیاهو و با همه بجوش نیست، ولی همه ویژگی های یک هنرمند را دارد.
ما شادترین و پرانرژی ترین برنامه ها را با هم داشتیم، آن شب که اورا درخانه اش دیدم، آهنگ بسیار زیبای نوازش را که می توانست خودبخواند و در کارنامه اش جای بدهد بمن هدیه داد، به حسن نیت و اخلاق ویژه اش پی بردم.

استقبال مردم همه جا پرشور بود؟
به جرات مردم از همه سن و سال و سلیقه ای در هر نقطه که ما برنامه داشتیم، با ما هم صدا بودند، چون در این کنسرت ها، آهنگ ها، اجراهای متفاوت و آثار مشترک، رنگ دیگری به فضا زده بود. ما می دیدیم که مردم چگونه با ما همه آهنگ ها را می خوانند، جالب اینکه همه آنچه آنها طلب می کردند، ما برایشان آماده کرده بودیم. نسل جوان ما در خارج، این روزها به ترانه ایرانی توجه و علاقه خاصی نشان می دهد و این نشانه خوبی برای آینده موسیقی ایران در خارج است.
من درباره اجرای کاملا متفاوت و بسیار شیرین و دیدنی شب 26 اکتبر حرفی نمی زنم چون برنامه گذاران جوان و با تجربه و نوگرای این کنسرت ها، به راستی سنگ تمام گذاشته اند و ما با انرژی خاصی روی صحنه می رویم.

شادمهر عقیلی یک نوازنده توانا، یک موزیسین با ذوق و حرفه ای و یک خواننده محبوب و آگاه است که مخاطبان خود را از مردم عادی تا قشر روشنفکر برگزیده و در دل همه حسابی جای دارد. کنسرت های مشترک شادمهر و ابی اینروزها در سراسر جهان با اقبال روبروست. کنسرت لس آنجلس بهانه ی این گفتگوست:
با چه احساسی اين کنسرت های مشترک را با ابی برگزار می کنی؟ اصولا ابی را چگونه می شناختی؟ چگونه با هم آغاز همکاری کرديد؟
آهنگ سازی، نوازندگی و موسیقی به هر حال بیان روح زمانه در آواهاست. این آواها، تنظیم این موسیقی در ژانر پاپ (که خب موسیقی مردمی است)، باید بتواند با روح زمانه خود رابطه بگیرد؛ و گرنه به عنوان یک اثر هنری، نمی تواند رابطه گسترده ای با شالوده احساسات مخاطبش برقرار کند.
موسیقی به هر حال هنری انتزاعی است. یعنی در انتزاع آواها، صداها، ریتم،... با احساس مخاطب رابطه می گیرد. آهنگساز باید متوجه وضعیت تاریخی مخاطب موسیقی اش باشد؛ باید جزئی از این وضعیت تاریخی باشد که بتواند موسیقی ای بسازد در خور احساسات مردم در همان دوران تاریخی. کارهای مشترک ابی و من در چنین شرایطی ایجاد شده اند. ابی به عنوان یکی از مردمی ترین هنرمندان ایران سال هاست که متوجه روح زمانه خود بوده و من هم به عنوان یک هنرمند جوان، از زمان دوران تحصیلم در هنرستان موسیقی، متوجه این انتخاب ابی بودم و این انتخاب را تحسین می کردم. یعنی تحسین می کردم که ابی انتخاب کرده است که هنرمندی باشد، برای مردم و در میان مردم. زمانی که در سال ۲۰۰۹، فرصتی برای همکاری با ابی به وجود آمد، برای من به عنوان یک هنرمند بسیار ارزشمند بود. چرا که می توانستم در کنار ابی باشم و جزئی از پروژه مشترک هنری ای باشم که ماهیت هنری آن مردمی بودن، بود.


شادمهر عقیلی

مردم چه آهنگ هايی را بيشتر طلب می کنند؟ اصلا تفاوتی ميان خواسته های مردم امروز دوستدار موسيقی ايرانی با مردم 10 و 20 سال پيش می بينی؟
در مورد سلیقه موسیقیایی مردم ایران یا حالا فارسی زبانان کشورهای دیگر مانند تاجیکستان و افغانستان که رابطه خوبی با موسیقی پاپ ایران دارند، واقعاً نمی شود نظر کلی داد. نمی شود گفت مردم ۱۰ سال پیش سلیقه شان فلان طور بود و امروز جور دیگری است. به هر حال سلیقه همه اهمیت دارد و این گوناگونی سلیقه هاست که رابطه مخاطب موسیقی را با ترانه سرا، آهنگساز و خواننده، ایجاد می کند.
هنر پیش از جنبش هنر پاپ به هر حال ماهیتی اشرافی داشت. این مرتبه بندی های ارزشی سال هاست از بین رفته است و اهل موسیقی ناچارند در رابطه با مخاطبشان، گوناگونی ها و به قولی «دایورستی» را به رسمیت بشناسند. از این لحاظ شاید موسیقی پاپ امروز در مقایسه با موسیقی ۱۰ یا ۲۰ سال پیش این تفاوت را داشته باشد که کم کم از آن حالت متعالی خارج شده و دارد سلیقه های متفاوت مخاطبان موسیقی پاپ را به رسمیت می شناسد. من فکر می کنم همین هم خواسته مردم است. اگر خواسته مردم نبود به هر حال ما شاهد این تغییرات نبودیم و این گوناگونی ها در خود موسیقی مشهود نبود.

در جديدترين آلبوم ات چه آثاری جای دارد؟ در کنسرت لس آنجلس چه آهنگ هايی اجرا می کنی؟

ترانه های جدید آلبوم «طرفدار» را برای شما در کنسرت لس آنجلس اجرا خواهیم کرد؛ آهنگ های قدیمی پرطرفدار هم حتماً در برنامه است و البته چند قطعه هم مشترک هم با ابی عزیز اجرا خواهیم کرد.

هیچ نظری موجود نیست: