۱۳۹۲ مهر ۱۲, جمعه

23 سال از درگذشت پوران گذشت: مروری بر بیوگرافی شخصی و هنری پوران + عکس



قدیمی ها: زنده یاد پوران با نام اصلی «فرح دخت عبّاسی طاقانی» در ۱۵ بهمن ۱۳۱۲متولد شد. وی دهه ۳۰ یکی از مشهورترین خوانندگان ایران بود و این شهرت خود را تا اواسط دهه ۵۰ همچنان حفظ کرد. با نام «بانوی ناشناس» و سپس «بانو شاپوری» (نام خانوادگی همسر اول) و بعد از آن با نام مستعار «پوران» پا در وادی هنر گذاشت.
او خواهر زاده بانو روح بخش دیگر خواننده ایرانی آن دوران بود. پس از طی تحصیلات در دبیرستان اسدی و هنرستان عالی موسیقی با نام بانو ناشناس در صفحه گرامافون می خواند که پس از آشنایی و ازدواج با همسر اول خود عباس شاپوری نام خانوادگی او را به عنوان نام مستعار خود برگزید. ناصر رستگارنژاد ترانه سرای قدیمی درباره عشق عمیق پوران و شاپوری می گوید: گویا عشق عباس شاپوری به پوران از همان انواع افلاطونی اش بوده است.
بعد از جدایی عباس شاپوری (ویولون نواز و آهنگساز) به همسری حبیب روشن زاده (مفسر ورزشی تلویزیون) در آمد که این ازدواج دوم نیز منجر به طلاق شد. دو فرزند به نام های امید و آرزو روشن زاده از وی باقی مانده است.
کمتر می شد حدس زد پوران روزی از فیلترینگ برنامه گل ها نیز عبور کند و صدایش برای گلها ضبط شود، که شد! آنها که دستی توانا در ترانه سرائی و آهنگسازی داشتند و دارند، هرکجا از خاطرات خود گفته و نوشته اند، وقتی به پوران رسیده اند بدون لحظه ای تردید از استعداد کم نظیر او برای اجرای تصنیف و ترانه، گوش تیز او برای گرفتن سیلاب های ترانه و آهنگ و آشنائی کامل او به ضربآهنگ ها یاد کرده اند. ریتم را خوب می شناخت و استادانه نیز مراعات می کرد.
آلبوم هایی با نام ملا ممد جان، اشکم دونه، یک کلاغ چهل کلاغ، گل اومد بهار اومد و عروسی در کارنامه هنری پوران مشهود است. همچنین فیلم هایی چون اول هیکل ساخته سیامک یاسمی در سال ۱۳۳۹، ستارگان می درخشند ساخته علی زرندی در سال ۱۳۳۹، عمو نوروز ساخته سیامک یاسمی در سال ۱۳۴۰، طلای سفید ساخته جمشید شیبانی در سال ۱۳۴۱، گرگ های گرسنه در سال ۱۳۴۱، لاله آتشین ساخته علی محزون در سال ۱۳۴۱، آقای قرن بیستم در سال ۱۳۴۳، اشک ها و خنده ها در سال ۱۳۴۳، دنیای پول در سال ۱۳۴۴، حاتم طلایی در سال ۱۳۴۵، گدایان تهران در سال ۱۳۴۵، طوفان بر فراز پاترا (مشترک با لبنان) در سال ۱۳۴۷ و بی قرار ساخته ایرج قادری در سال 1353 در کارنامه پوران دیده می شود.

از او که در آغاز دهه 60 گرفتار بیماری بی درمان سرطان شد و برای بستن چشم بر جهان، خود را به ایران رساند تا در وطن به خاک سپرده شود. پوران در سال ۱۳۶۹ زمانی که برای دیدن نوه اش به ایران آمده بود که به علت ابتلا به بیماری سرطان - 12 مهر ماه - درگذشت و در امامزاده طاهر (کرج) به خاک سپرده شد.

پوران

پوران

پوران

پوران

پوران

پوران

پوران

پوران

پوران

پوران

پوران

پوران و عباس شاپوری

پوران

حییب روشن زاده و پوران

پوران

حبیب روشن زاده، پوران و فرزندانشان

حبیب روشن زاده و پوران 

حبیب روشن زاده و پوران 

۶ نظر:

ناشناس گفت...

yadash gerami.

وی آی پی گفت...

تصاویر واقعا زیبا بود مخصوصا عکس های بانو پوران با آقای شاپوری و روشن زاده و فرزندانشون واقعا لذت بردم از تصاویرجدید که قبلا ندیده بودم و همچنین متاثر شدم از درگذشت پوران من هروقت به امام زاده طاهر میرم فاتحه ای بر سرمزار ایشون میخونم

ناشناس گفت...

She was one of the best Singers and my favorites. Thank you for refreshing my memory of good old days of IRAN.

سیامک از کرمانشاه گفت...

یادش بخیر من از کودکی به صدای او که ازرادیو پخش می شد گوش می دادم خاطرات شیرین آن زمان هرگز ازیادم نمی رود خواننده ای باصدایی مخملی ومنحصر به فرد روانش شادویادش گرامی .

Unknown گفت...

عکسهافوق العاده زیبا وکمیاب بودند.بسیارمتشکر.و باآرزوی توفیق هرچه بیشتر این نشریه پر باراینترنتی

ناشناس گفت...

خدایش رحمت کناد