۱۳۹۲ مرداد ۲۵, جمعه

تنظیم مجدد قطعاتی از همایون خرم با پیانو و ویولن / لطفا دانلود نکنید

بابک شهرکی تعدادی از آهنگ های ماندگار زنده یاد همایون خرم را با سازهای پیانو و ویولن در قالب آلبوم «گلهای خرم» دوباره تنظیم و اجرا کرد.
بابک شهرکی، آهنگساز و تنظیم کننده این آلبوم موسیقی در گفتگو با مهر در معرفی قطعات مختلف آن گفت: این آلبوم که قطعاتش از آثار نام آشنای استاد همایون خرم است، آثاری هستند که آنها را برای پیانو و ویولن تنظیم کردم.
وی ادامه داد: غوغای ستارگان، رفته، در میان گلها، پریشان، شهزاده رویاها، راز دل از جمله قطعاتی هستند که در این آلبوم آن را برای اجرای ویولن و پیانو انتخاب و تنظیم کرده ام. این در حالی است که تمام تلاش خود را انجام دادم تا در تنظیم آهنگ ها به سبک آهنگسازی استاد همایون خرم وفادار بمانم.
شهرکی با اشاره به اینکه در نسخه اولیه این آهنگ ها از دستگاه های اصیل موسیقی ایرانی استفاده نشده است، توضیح داد: همین امر باعث شد استفاده از ساز پیانو و ویولن آنچنان دشواری برای من ایجاد نکند و فکر می کنم آلبوم تبدیل به اثری شده که می تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
این نوازنده و آهنگساز درباره روند تولید آلبوم «گلهای خرم» گفت: جریان تولید یک هفته بعد از فوت استاد همایون خرم آغاز شد و تا چندی قبل هم تهیه و ضبط آن ادامه داشت که خوشبختانه بعد از دریافت مجوز انتشار به زودی توسط موسسه های پارت صدا و آوای باربد وارد بازار موسیقی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این آلبوم قابلیت های خوبی برای اجرای زنده دارد که اتفاقا در این مورد هم برنامه ریزی هایی را انجام دادیم که به زودی جزییات آن اعلام خواهد شد. اما برپایی چند کنسرت بعد از رونمایی از آلبوم در تاریخ هایی که هنوز مشخص نیست برای ما قطعی است.

رعایت نشدن کپی رایت ذوق هنرمندان را کشته است
شهرکی در بخش دیگری از صحبت هایش با انتقاد از شرایط این روزهای موسیقی تصریح کرد: متاسفانه موسیقی ایران در سال های اخیر دچار چالش های فراوانی است که برای برون رفت از این وضعیت نیازمند بررسی موارد متعددی هستیم که در یک یا دو جمله نمی توان به آن اشاره کرد. اما بحث کپی رایت یکی از مهم ترین مواردی است که واقعا ذوق هنرمندان موسیقی را کشته است.
این آهنگساز با بیان اینکه برگشت مالی برای موسسات تولید آثار موسیقایی به دلیل رعایت نکردن قانون کپی رایت در وضعیت مطلوبی نیست، خاطرنشان کرد: در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بنا به شرایط قانونی کشورمان نسبت به فیلتر تعدادی از سایت ها اقدام می کند پس چرا با این شرایط نباید فیلترینگی برای توزیع آثار موسیقایی در اینترنت وجود داشته باشد؟ اصولا چرا موسیقی فیلترینگ ندارد؟ چرا آهنگ های آلبوم یک آهنگساز روزی که روانه بازار موسیقی می شود باید در بعد از ظهر همان روز به راحتی در اینترنت قابل دسترس باشد؟

چرا باید همه آثار موسیقی در اینترنت قابل دانلود باشد

وی در پایان گفت: متاسفانه صدا و سیما که در ظاهر اهداف خیرخواهانه ای را دنبال می کند به راحتی قطعات موسیقی آهنگسازان مختلف را بدون در نظر گرفتن کوچک ترین حقوق مادی و معنوی آنها مکررا در شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی پخش می کند. در حالیکه در همه جای دنیا رواج دارد که به محض پخش یک اثر آهنگساز از رسانه، مبلغی به صورت اتوماتیک به حساب صاحب اثر واریز می شود. جریانی که به هیچ عنوان در کشورمان رعایت نمی شود و باعث شده موسیقی در ایران این چنین دچار بحران شود.

هیچ نظری موجود نیست: