۱۳۹۲ مرداد ۸, سه‌شنبه

سرقت دست نوشته ها و عکس های غلامحسین ساعدی

برادر غلامحسین ساعدی از به سرقت رفتن دست نوشته ها، عکس ها و آثاری مربوط به این نویسنده خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ساعدی گفت: دو سال پیش شخصی در تماس تلفنی با من، خود را محقق و نویسنده ای معرفی کرد که به قصد پژوهش درباره ی زندگی و آثار غلامحسین ساعدی خواستار ملاقات و ضبط صحبت هایم درباره ی برادر است. با پرسش وجوهای پیش از ملاقاتِ نخست، مشخص شد با محافل ادبی ناآشنا نیست و با عده ای دیگر از اهل ادب و هنر نیز ملاقات هایی داشته. طی بیش از یک سال رفت وآمدهای او، ملاقات های فراوان در کتابخانه ی منزل شخصی ام و پس از جلب اعتماد من، تعدادی از دست نوشته ها، عکس ها، نامه های شخصی و برخی از کتاب ها و مجله های نایاب غلامحسین را به او نشان دادم؛ اسنادی که همگی پس از پایان دیدار، به کشوها و کمدهای نگه داری آثار ساعدی برگردانده می شدند.
چند روز پس از آخرین ملاقات جوان متوجه شدم تعداد زیادی از دست نوشته های چاپ شده و چاپ نشده،  تمامی عکس های گنجینه ی ساعدی شامل عکس های خصوصی، تئاتر، فیلم ها و عکس های حاشیه ی خلیج فارس، تعدادی از کتاب های نایاب و مجلدات الفبای چاپ پاریس و دردناک تر از همه دو جلد یادنامه ای که شامل یادداشت های اهل فرهنگ و هنر در مراسم ختم و هفتادمین سالگرد تولد غلامحسین بود، به سرقت رفته اند.

به همین دلیل، به عنوان متولی و وارث آثار گوهرمراد طی این نامه اعلام می کنم سیاهه ی کامل اسناد به سرقت رفته تهیه شده و هر جا و به هر عنوان (چه به صورت نشر کاغذی و چه اینترنتی) یکی از آن ها اعم از دست نوشته یا عکس بدون اجازه ی کتبی خانواده ی ساعدی منتشر شود، ناشر یا نویسنده ی مذکور به اتهام در اختیار داشتن و استفاده از عوامل سرقتی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: