۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۱, شنبه

درباره ایرج قادری / مستند «غروب یک ستاره» امشب از شبکه خاطره (PDF) پخش می شود+ زمان پخش





قدیمی ها - علی رجبی: نمی دانم از کجا باید شروع کرد، ولی چه زیبا گفتند: هنرمند مردنی نیست و همیشه در خاطرات زنده می ماند، با اینکه متاسفانه از گلستان هنری بسیاری از گل های هنری ایران را از دست دادیم ولی همیشه یاد این هنرمندان همچون مروارید بر قلب هنردوستان حک شده است و جای تقدیر دارد که عده ای از جوانان، هنرمندان و اّثارشان را به خوبی ارج می دهند.


اّرش فکور و ایرج قادری

اّرش فکور تدوینگر و کارگردان که از علاقه مندان به سینمای ایرج قادری و از قدیم به کارهای او علاقه داشت و با تکنیک وی آشنا بود، بعد از سال ها، ساخت اولین فیلم او بعد از انقلاب به نام «می خواهم زنده بمانم» در دفتر ایرج قادری سال 1364 برای عرض تبریک به مناسبت شروع دوباره او حضور پیدا کرد تا آن که به تکنیک و حرفه ایرج قادری علاقه مند شد و به اسطوره بودنش در سینمای ایران ایمان پیدا کرد و امروز با همت مهدی خسروشیری (تصویر و هماهنگی)، چنگیز رجایی (تهیه کننده و برنامه ریز)، تارا خوبرو و علی رباط جزی (عکاس پشت صحنه) به همراه دیگر دوستان توانستند حاصل 50 سال خدمات هنری و فرهنگی بزرگ مرد سینمای ایران یعنی ایرج قادری را بر روی یک مستند 130 دقیقه ای به نام «غروب یک ستاره» جمع اّوری کنند.


اّرش فکور و علی رجبی

بعد از مدت ها به دیدار اّرش فکور رفتم و با همان شادابی و نشاطی که داشت از مشکلات مختلف برای ساخت این مستند تا مراحل تولید پایانی برایم گفت و من را به عنوان اولین بیننده به تماشای این مستند دعوت کرد. اوایل این مستند را با تدوین بسیار خوبش پیش برد و صحنه هایی جذاب از ایرج قادری به میان گذاشت که من را متحیر ساخت، بعد در میان هنرمندانی همچون ناصر ملک مطیعی، نصرت الله وحدت، پوری بنایی، فرج حیدری، بهزاد جوابخش، اکبر اصفهانی، درویش جاویدان، فرانک میر قهاری و... دیدم ولی ناگهان چشمم به همایون چهره مطرح سینمای قدیم افتاد شاید برای شما جالب باشد، ولی باید بگویم شاید کمتر و یا اصلا مصاحبه ای تصویری با همایون در بعد از انقلاب صورت نگرفته و کمتر کسی چهره ی امروز او را دیده است و یا مهدی ریس فیروز هنرپیشه، نویسنده و کارگردان معروف سینمای قدیم که در هنگام جمع اّوری و ضبط این مستند توانست از کانادا به ایران بیاید و در ضبط قسمت هایی حضور پیدا کند .
در این مستند که با بیش از 15 نفر مصاحبه صورت گرفته که اکثرا هنرمندان قدیمی سینما هستند در این میان افرادی نیز حضور دارند که به عنوان دوست و یا همکار جدید با ایرج قادری در ارتباط بودند که می توان به بابک صحرایی (ترانه سرا و روزنامه نگار) با کارهای ماندگارش را در ترانه سرایی و دکتر عظیمی دوست صمیمی ایرج قادری که تا اّخرین لحظات او را همراهی می کرد اشاره نمود. این مستند روز شنبه مورخ 21 اردیبهشت ماه 92 ساعت 22 به وقت ایران از شبکه جهانی خاطره (PDF) پخش خواهد شد.
در آخر گفتنی ست که مصاحبه هایی اختصاصی با عده ای از این هنرمندان انجام گرفته که تا به حال مصاحبه تصویری نداشته اند و در هفته های آینده زمان پخش این برنامه ها از طریق مجله اینترنتی قدیمی ها به نظر شما بینندگان عزیز قدیمی ها خواهد رسید.

مهدی خسروشیری و نصرت الله وحدت

آرش فکور

آرش فکور، دکتر عظیمی و چنگیز رجایی

علی رباط جزی و مصطفی جاویدان

مصطفی جاویدان

آرش فکور، مصطفی جاویدان و چنگیز رجایی

اکبر اصفهانی و آرش فکور

مهدی خسروشیری و بابک صحرایی

آرش فکور و بابک صحرایی

آرش فکور و پوری بنایی

مهدی خسروشیری و پوری بنایی

علی رباط جزی و پوری بنایی

چنگیز رجایی، اکبر اصفهانی و آرش فکور

پوری بنایی و چنگیز رجایی

پوری بنایی 

آرش فکور، عباس منتجم شیرازی و چنگیز رجایی

آرش فکور و عباس منتجم شیرازی

چنگیز رجایی و عباس منتجم شیرازی

آرش فکور و بهزاد جوانبخش

علی رباط جزی و بهزاد جوانبخش

آرش فکور و داریوش اسدزاده

علی رباط جزی و داریوش اسدزاده

مهدی خسروشیری، آرش فکور، ناصر ملک مطیعی، تارا خوبرو و چنگیز رجایی

مهدی خسروشیری و داریوش اسدزاده

مهدی خسروشیری و مهدی رئیس فیروز

آرش فکور، چنگیز رجایی و مهدی رئیس فیروز

مهدی رئیس فیروز

آرش فکور و نصرت الله وحدت

آرش فکور، رضا صفایی و چنگیز رجایی

رضا صفایی و همسرش، مهدی خسروشیری، چنگیز رجایی و آرش فکور

فرانک میرقهاری و آرش فکور

فرانک میرقهاری، چنگیز رجایی و مهدی خسروشیری

عکس: مهدی خسروشیری

هیچ نظری موجود نیست: