۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۴, سه‌شنبه

یادی از جونیت آرکین - فخرالدین - هنرمند با استعداد ترک + عکس


افسانه قوسی: جونیت آرکین با نام اصلی فخرالدین جورکلی باتیر Cüreklibatır هنرمند با استعداد ترک در هشتم سپتامبر سال ۱۹۳۷ در اسکی شهیر چشم به جهان گشود.

نام پدرش حاجی یعقوب بود و در جنگ رهایی بخش ملی شرکت کرده بود. اصلیت وی از ترکان نوقای کریمه می باشد. جونیت آرکین تحصیلات ابتدایی خود را مدرسه نجاتی بیگ اسکی شهیر به اتمام رساند. دوران کودکی جونیت با داستان های حماسی قهرمانانی چون Battal Gazi و کوراوغلو سپری گردید. جونیت هنگامی که در دبیرستان آتاترک اسکی شهیر تحصیل می نمود، داستان های کوتاهی نوشته و به مجلات مختلف ارسال می کرد. جونیت تحصیلات خود را در رشته پزشکی دانشگاه استانبول ادامه داده و در سال ۱۹٦۱ نیز فارغ التحصیل شد. جونیت در دوران دانشجویی نیز به همراه دوستان خود مجله ای تحت عنوان Erek را به چاپ می رساند. محتوای این مجله را داستان ها و اشعار متنوع تشکیل می داد. وی در سال ۱۹٦۳ با شرکت در مسابقه ای که از سوی مجله آرتیست ترتیب یافته بود مقام اول را کسب نمود.
زمینه ورود جونیت آرکین به سینما در سال ۱۹٦۳ و پس از آشنایی با Halit Refiğ سر صحنه فیلمبرداری فیلم Şafak Bekçileri فراهم گردید. Halit Refiğ در آن دوران مشغول ساخت فیلمی بود که به شرح داستان زندگی خلبانان جت های جنگی پایگاه اول هوایی می پرداخت. جونیت نیز در همان دوره به عنوان پزشک و افسر وظیفه در نیروی هوایی خدمت می کرد. Halit Refiğ به جونیت بازی در یکی از نقش های این فیلم را پیشنهاد نمود ولی از آنجایی که این امر با قوانین سربازی مغایرت داشت، جونت نتوانست این پیشنهاد را بپذیرد. جونیت پس اتمام سربازی پاییز همان سال در فیلم «پرندگان غربت» به کارگردانی Halit Refiğ ایفای نقش نموده و بدین طریق پا به عرصه سینمای ترکیه گذاشت.
جونیت در ابتدا فیلم های رمانتیک و عاطفی را ترجیح میداد ولی با گذشت زمان بازی در فیلم های اکشن و پر تحرک را آغاز نمود. جونیت از آکروبات هایی که در سیرک های استانبول کار می کردند، حرکات آکروباتیک را آموخته و از تجربیات خود در این زمینه در فیلم هایی چون Malkoçoğlu در نقش یک قهرمان سوار بر اسب و نیزه به دست، استفاده کرد.
جونیت آرکین در سال های دهه هفتاد دیگر به عنوان یکی از سرشناس ترین بازیگران سینمای ترکیه شناخته می شد. جونیت در خارج از ترکیه علی الخصوص در ایران نیز از شهرت بسیاری برخودار بود. جونیت آرکین در ایران به همراه بازیگران و کاگردانان بسیاری در فیلم هایی چون «یوسف و زلیخا»، «نسل شجاعان»، «میوه گناه»، «شیرین و فرهاد»، «صلاح الدین ایوبی»، «فرزند شمشیر»، «سه رفیق» و «بازی با مرگ» ایفای نقش نمود. وی در آن دوره در ایتالیا نیز از شهرت زیادی برخوردار بود چنانچه ایتالیایی ها وی را با نام جان آرکین می شناختند.
جونیت آرکین در سال ۱۹۸۲ در فیلم Dünyayı kurtaran Adam ایفای نقش نمود. جونیت در طول حیات هنری خود در بیش از ۳۰۰ فیلم ایفای نقش نموده که محتوای اکثر این فیلم ها را نیز موضوعات اجتماعی تشکیل داده است. وی در سال ۱۹۹۲ در سریال های تلویزیونی پلیس، Zirvedekiler، Merhamet و Bizim ev ایفای نقش نمود. این هنرمند در سال ۱۹۹۸ در فیلم Gülün Bittiği Yer بازی کرده و در سال ۲۰۰۰ نیز فیلمی تحت عنوان OĞlucan را کارگردانی نمود. جونیت آرکین در سال ۲۰۰٦ نیز در فیلم Dünyayı kurtaran Adamın Oğlu به همراه محمد علی اربیل ایفای نقش نمود.
جونیت آرکین در طول حیات هنری حرفه ای خود شایسته جوایز بسیاری شده که از جمله آنها می توان به جایزه بهترین بازیگر مرد از فستیوال فیلم پرتقال طلایی آنتالیا به خاطر بازی در فیلم İnsanlar Yaşadıkça، جایزه بهترین بازیگر از فستیوال بین المللی فیلم غوزه طلایی به خاطر بازی در فیلم گرگ زخمی و دیپلم افتخار از فستیوال فیلم آنتالیا اشاره کرد. آرکین علاوه بر این در کنفرانیس های بسیاری با موضوع الکل، مواد مخدر و جوانان به عنوان سخنران شرکت کرده و جوایز و لوح های تقدیر بسیاری نیز در این کنفرانس ها به وی اعطا شده است. با آرزوی طول عمر برای این هنرمند ترکیه.


جونیت آرکین - فخرالدین

جونیت آرکین - فخرالدین

جونیت آرکین - فخرالدین

جونیت آرکین - فخرالدین

جونیت آرکین - فخرالدین

جونیت آرکین - فخرالدین

جونیت آرکین - فخرالدین

جونیت آرکین - فخرالدین

جونیت آرکین - فخرالدین

جونیت آرکین - فخرالدین

جونیت آرکین - فخرالدین

هیچ نظری موجود نیست: