۱۳۹۲ فروردین ۲۳, جمعه

کوتاه درباره زندگی و فعالیت های هنری آذر حکمت شعار


قدیمی ها - پرهام شریعتی: آذر حکمت شعار با نام واقعی آذر دهقان در سال 1314 در تبریز متولد شد. فعالیت وی در عرصه بازیگری از سال 1337 در تئاتر و با نمایش موزیکال خسرو و شیرین آغاز شد.

از سال 1340 به واسطه چهره زیبا و مناسب، خیلی زود پا به دنیای سینما گذاشت. اولین فیلمی که بازی کرد «وقتی که آفتاب غروب می کند» نام داشت که این فیلم نا تمام ماند و طبعاً به نمایش در نیامد. ولی در همان سال در فیلم «آس و پاس» ساخته سیامک یاسمی در برابر ناصر ملک مطعیی و آرمان، نقش اصلی زن را بر عهده گرفت. بعدها در دو فیلم از مرحوم ساموئل خاچیکیان همراه با بوتیمار بازی کرد.
آذر حکمت شعار بازیگر محجوبی بود که تا سال 1348 به نقش آفرینی در سینما ادامه داد (حدوداً بیست فیلم) و تا مرز ستارگی هم پیش رفت. در چند فیلم بازیگر نقش مقابل شادروان ایرج قادری بود. یکی دو فیلم هم با بهروز وثوقی و زنده یاد رضا بیک ایمانوردی و همچنین با منوچهر والی زاده در دو فیلم «گل گمشده» در سال 1341 و «فرشته ای در خانه من» در سال 1342، هم بازی بودند.


زنده یاد آذر حکمت شعار

در دهه 40 به خاطر مخالفت همسرش با بازی وی در سینما، ماجرایشان به محافل مطبوعاتی و سینمایی کشیده شد و این جنجال ها تا جایی ادامه یافت که همسر این بازیگر با پاسبان در پشت صحنه یکی از فیلم ها حاضر شد تا همسرش را به خاطر عدم تمکین جلب نماید!؟
آذر حکمت شعار بازیگر با استعدادی در سینمای ایران بود که متاسفانه علی رغم شایستگی هایش آن طور که باید قدر ندید. او زمانی در سینما فعالیت خود را آغاز کرد که فیلم ها دارای مضامین متین تر و از صحنه های نازل و مبتذل به دور بود و در سال 1349 سینما را کنار گذاشت.
حکمت شعار زندگی خصوصی آرامی نداشت و به خاطر اختلافات خانوادگی و مخالفت همسرش با فعالیت های او در نهایت به متارکه انجامید. این بازیگر فقط در دهه 40 در سینمای ایران فعال بود و نقش هایی آراسته و خالی از حواشی بازی کرد و هیچگاه ستاره نشد اما نقش های اول بسیاری اجراء نمود. ایشان در سال 1354و در سن 39 سالگی بر اثر بیماری درگذشت و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد..

۱ نظر:

ناشناس گفت...

salam , ba tashakkor, ishoun bar asar e tasadof fot shodand,