۱۳۹۲ فروردین ۲۲, پنجشنبه

کوتاه درباره زندگی و فعالیت های هنری هوشنگ امیر فضلی


قدیمی ها - پرهام شریعتی: حسین امیرفضلی معروف به هوشنگ امیرفضلی با صدایی گرم، صمیمی و مهربان از جمله صداهای ماندگار رادیو تهران بود، او پدر ارژنگ امیر فضلی بازیگر تلویزیون و سینماست.

هوشنگ امیر فضلی در سال 1299 در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا دیپلم متوسطه ادامه داد. او از نوجوانی به کارهای نمایشی علاقه مند شد و بازیگری تئاتر را به طور رسمی از سال 1322 با بازی در نمایش های «قربانی در مقدم ابوالهوال» آغاز کرد. اما بیش از اینکه به صحنه تئاتر پا بگذارد از همان سال های نخستین تاسیس رادیو در ایران جزء بازیگران نمایش های زنده رادیویی بود و خود بیش نیز نمایش های رادیویی فراوانی را کارگردانی کرد. در سال 1327 با بازی در فیلم طوفان زندگی وارد سینما شد. او در سال 1322 با بازی در فیلم «بی پناه» بیشتر درخشید.
هوشنگ امیر فضلی در دهه سی، همزمان با رشد صنعت سینما در ایران سه فیلم «دزدان معدن» در سال 1335، «هالو» در سال 1338 و «عشق و حماقت» در سال 1340 را تهیه و کارگردانی کرد. او از اوایل دهه 1340 سرپرست گروه نمایش برنامه کارگردان رادیو شد. هوشنگ امیر فضلی با بازی در فیلم «سرکار استوار» در سال 1346 همکاری خود را با تلویزیون آغاز کرد و تا آخر عمر در بیش از 40 فیلم سینمایی و چندمین مجموعه تلویزیونی بازی کرد و همزمان با بازی در تلویزیون و تئاتر همواره هنرمندی وفادار به رادیو بود و تا آخر عمر در نمایشنامه های رادیویی به ایفای نقش و کارگردانی پرداخت.
او همراه وفادار نمایشنامه های «قصه شب»، «داستان شب» و قسمت های نمایش برنامه پر مخاطب «صبح جمعه با شما» بود. حسین (هوشنگ) امیر فضلی این یار دیرین رادیو در سال 1370 در تهران درگذشت، روانش شاد و یادش گرامی باد. او درمیان ما نیست اما صدا و نقش های به یاد ماندنی اش همیشه با ماست.


هوشنگ امیرفضلی با دیگر هنرمندان


هوشنگ امیرفضلی


هوشنگ امیرفضلی


هوشنگ امیرفضلی

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سالها و تا قبل از مرگ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایفا نقش کرد.

زانیار.ج گفت...

نقش زیبای مشهدی باقر در مجموعه های صمد خیلی قشنگ و خاطره انگیز بود . روحش شاد و یادش گرامی