۱۳۹۲ فروردین ۲۳, جمعه

31 سال از درگذشت حبیب الله بلور گذشت


امروز 23 فروردین ماه، سالگرد یکی از بزرگ مردان و زحمتکشان کشتی ایران است، کسی که برای کشتی زحمت بسیار کشید و پهلوانانی همچون غلامرضا تختی و مهدی زندی و جهانبخت توفیق و... را تحویل این سرزمین داد و همچنین بنیانگذار ورزش کشتی نوین ایران و به روایتی پدر کشتی ایران زمین بود.

در فیس بوک جهان پهلوان تختی آمده است: زنده یاد حبیب الله بلور متولد 23 فروردین ماه سال 1292 تهران و می باشد که در تاریخ 23 فروردین ماه 1361 در تهران درگذشت.
حبیب الله بلور در نخستین دوره رقابت های قهرمانی کشور در نیمه دوم مهرماه سال 1318 هـ ش در وزن سوم در هر دو رشته آزاد و فرنگی به مقام قهرمانی دست یافت و این قهرمانی ها بار دیگر در سال های 1319، 1322 و 1323 توسط این کشتی گیر قدرتمند تکرار شد. استاد بلور که بعنوان کشتی گیر نتوانست تجربه حضور در رقابت های معتبر بین المللی را به دست آورد با لباس مربیگری به مدت 5 سال حضور در رقابت های متعدد بین المللی را تجربه کرد.
کار سرمربیگری حبیب الله بلور از رقابت های المپیک 1956 ملبورن آغاز شد که تیم ایران در این رقابت ها صاحب دو مدال طلای غلامرضا تختی و امامعلی حبیبی و دو مدال نقره محمدمهدی یعقوبی و محمدعلی خجسته پور شد و یکی از بهترین نتایج تاریخ تیم های کشتی ما از نظر مدالی در رقابت های المپیک به دست آمد.
کشتی گیران ایرانی در رقابت های جهانی 1957 استانبول، 1958 صوفیه و 1959 تهران با هدایت بلور به نبرد حریفان خارجی خود رفتند و بهترین مقام کسب شده در این سال ها سومی رقابت های جهانی 1957 استانبول بود.
در رقابتهای المپیک 1960 رم تیم ایران با هدایت بلور پنجم شد اما نقطه درخشان این استاد بزرگ کشتی ایران و نقطه پایانی کار وی در لباس سرمربیگری رقابتهای جهانی 1961 یوکوهاما بود که تیم ایران با پنج مدال طلای محمدابراهیم سیف پور، محمدعلی صنعتکاران، امامعلی حبیبی، منصور مهدی زاده و غلامرضا تختی و مدال نقره سلطانی نژاد و مدال برنز حمید توکل با پشت سر گذاشتن شوروی و ترکیه اولین قهرمانی در رقابت های بین المللی و یکی از دو قهرمانی تیم ایران در تاریخ کشتی کشور در خارج از کشور رقم خورد. بلور سپس در آستانه رقابت های جهانی 1962 تولید و آمریکا که تیم ایران در این رقابت ها سوم شد مدت کوتاهی رئیس فدراسیون کشتی شد که این ریاست عمر زیادی نداشت.
آنچه نام حبیب الله بلور را در تاریخ کشتی ایران ماندگار کرد پرورش شاگردان زیادی همچون حسین ملاقاسمی، مصطفی تاجیک، محمدعلی فردین، نبی سروری، غلامرضا تختی، جهان بخت توفیق، شعبان بابااولادی، محمد علی خجسته پور، محمد مهدی یعقوبی، امام علی حبیبی، محمد ابراهیم سیف پور، عباس زندی، محمدعلی صنعتکاران، منصور مهدی زاده و ده ها پهلوان نامدار دیگر بوده است.
همچنین در ویکی پدیا آمده است که حبیب الله بلور در ۲۲ فیلم سینمایی نیز بازی کرده است. وی در فیلم هایی چون جنگجویان کوچولو، دو کبوتر، خر دجال، ظفر، عباسه و جعفر برمکی، پهلوان در قرن اتم، درختان ایستاده می‌میرند، ماه پیشونی، مردان سحر، آدم و حوا، دزد و پاسبان، رام کردن مرد وحشی، عروس بیانکا، لیلی و مجنون، قصر زرین، مالک دوزخ، آواره‌های تهران، ببر مازندران، خشم کولی، سلطان قلب‌ها، زنی به نام شراب و مردی از اصفهان ایفای نقش کرده است. روحش شاد و یادش گرامی...

آذر شیوا، حبیب الله بلور، کتایون و منوچهر وثوق

غلامرضا تختی و حبیب الله بلور

حبیب الله بلور و غلامرضا تختی

حبیب الله بلور و جمع ورزش کاران

حبیب الله بلور

حبیب الله بلور

مزار حبیب الله بلور

۳ نظر:

سارا پارسی گفت...

روحش شاد یادش گرامی . خیلی فیلمهایی را که ایشون بازی کرده اند دوست دارم.واقعا هم هنرمند بودند و هم یک ورزشکار واقعی. ازشما آقای نظری و همکارانتان سپاسگذارم که نام این عزیزان را زنده میکنید.

ناشناس گفت...

سپاس فراوان بخاطر لطف و مهر شماکه یاد و خاطر استاد بلور را گرامی میدارید. روح ایشان و تمامی قهرمانان و افتخار آفرینانی که به سرای باقی شتافته اند شاد و قرین رحمت ایزدی باد. برای شما مسئولان سایت اینترنتی مجله قدیمیهاو همکارانتان آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارم.

گیلدا بلور

وی آی پی گفت...

سلام درود میفرستم به روح بزرگ آقا بلور,آقا بلور همونطور که مربی خوبی بودند بازیگر توانمدی هم بودند نقش ایشون رو در فیلم زنی بنام شراب و سلطان قلبها خیلی میپسندم ضمنا از قدرت بدنی بالایی هم برخوردار بودند باسپاس از بچه های قدیمیها