۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

مبارک در یک قدمی ثبت جهانی


مسئول ارائه طرح ثبت جهانی مبارک و خیمه شب بازی ایران در یونسکو گفت: مرحله باقیمانده اعلام رسمی یونسکو برای ثبت جهامی مبارک و خیمه شب بازی ایران است که باید از سوی میراث فرهنگی پیگیری شود.

به گزارش مهر بهروز غریب پور که پیش از این مسئول ارائه و پیگیری طرح ثبت جهانی مبارک و خیمه شب بازی ایران توسط یونسکو شده است درباره وضعیت این طرح و نتایج پیگیری های انجام شده گفت: بنده پرونده ای را در این خصوص ارائه دادم و یونسکو هم آن را پذیرفت. همواره برای چنین اقداماتی در یونسکو روندهای ویژه ای وجود دارد تا از طریق آن ها نشان داده شود هنر مدنظر متعلق به یک سرزمین و میراث معنوی جهانی است. از این رو مدت زمانی برای کار روی فیلم ها و پرونده های ارائه شده طی شد.
وی ادامه داد: وقتی مراحل مدنظر طی شد و کار به مرحله نهایی رسید به دلیل تقسیمات انجام شده در میراث فرهنگی اصفهان و شیراز، ارتباط من برای انجام ادامه پیگیری ها قطع شد و حتی بخش نهایی قراردادم نیز پرداخت نشد.
این هنرمند با سابقه عرصه تئاتر و تئاتر عروسکی تأکید کرد: در یونسکو خیمه شب بازی به عنوان میراث معنوی بشری پذیرفته شده است اما هنوز اعلام رسمی نشده است. من به صورت شخصی این پرونده را ارائه و پیگیری نکردم و از طریق پژوهشکده فرهنگی سازمان میراث فرهنگی این اقدامات را انجام دادم که مرحله پیگیری نهایی برای اعلام رسمی ثبت جهانی توسط یونسکو باید از طریق این پژوهشکده انجام شود.
غریب پور یادآور شد: بنده هر چه پیگیری کردم موجودیت دفتر فرهنگی و پژوهشکده فرهنگی میراث فرهنگی بعد از تقسیمات انجام شده و قطع ارتباط بنده با آنها برایم مشخص نشد.
مسئول ارائه و پیگیری طرح ثبت جهانی مبارک و خیمه شب بازی ایران در یونسکو تصریح کرد: ما درباره مبارک و خیمه شب بازی اقدامات لازم را تا جایی پیش بردیم که مخالفتی در یونسکو با آن نشد و رقیبی نیز در این زمینه نداشتیم. حیف است که بعد از طی تمام این مراحل کشورهای دیگری برای در اختیار گرفتن مبارک و خیمه شب بازی ایران مدعی شوند.

هیچ نظری موجود نیست: