۱۳۹۵ فروردین ۲۹, یکشنبه

یادی از ایلوش خوشابه در چهارمین سالروز درگذشتش

قدیمی ها: ایلوش خوشابه بازیگر و ورزشکار ایرانی در ارومیه متولد شد و در ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ در تهران درگذشت.
ایلوش در سال ۱۳۱۱ در شهر ارومیه به دنیا آمد از کودکی علاقه وافری به ورزش داشت. به همین دلیل در زمینه پرورش اندام شروع به فعالیت نموده و در سال ۱۳۲۷ زمانی که شانزده سال بیشتر نداشت ضمن شرکت در مسابقه زیبایی اندام کشور بر همه رقبای خود پیروز شده و عنوان آقای ایران را به دست آورد.
این امر باعث شد که تهیه کنندگان فیلم از وی دعوت نمایند تا در فیلم‌های قهرمانی شرکت کند. ایلوش از سال ۱۳۳۳ وارد فعالیت هنری شد و برای اولین بار در فیلم «امیر ارسلان نامدار» در نقش امیر ارسلان ظاهر شد. پس از آن در فیلمهای «قزل ارسلان» و «بیژن و منیژه» ظاهر شد.
پس از اتمام کار بازی در فیلم اخیر ایلوش سفری به آمریکا نمود و در این کشور توانست عنوان قهرمان زیبایی اندام و کشتی کج شهرهای لوس آنجلس و سکرامنتو را بدست آورد. در بازگشت از آمریکا در فیلم «دندان افعی» بازی کرد در سال ۱۳۴۰ از طرف استودیو یولو فیلم جهت شرکت در فیلم ولکان، پسر ژوپیتر (امیمو سالوی) به ایتالیا دعوت شد.
از آن تاریخ کار خود را در کشور ایتالیا ادامه داد و در این مدت در چند فیلم از جمله هفت‌خوان علی‌بابا، هرکول، سامسون و اولیس، برادران شکست‌ناپذیر ماچیسته و دو تپانچه مگنوم ۳۸ برای شهری از اشرار ایفای نقش کرد و از این راه شهرت و محبوبیت بین‌المللی نصیب وی گردید.
ایلوش در سال ۱۳۴۵ طبق دعوتی که از وی به عمل آمده بود برای شرکت در فیلم «حسین کرد شبستری» برای مدت دو ماه به ایران آمد و پس از اتمام کار این فیلم مجدداً به ایتالیا برگشت. وی پس از مدتی فعالیت هنری در ایتالیا به تهران برگشت و در کنار خانواده خود زندگی کرد.
ایلوش مدت‌ها بود از بیماری ریوی و کلیوی رنج می‌برد، بعد از یک هفته بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دی تهران سر انجام در روز سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ در سن هشتاد سالگی درگذشت.


زنده یاد ایلوش خوشابه


زنده یاد ایلوش خوشابه

۱ نظر:

Unknown گفت...

ایلوش را از جوانی از فیلم هایش میشناختم چند روز پیش بود کهفیلم کشتی نوح ایشان را از کانال خاطره تنها کانال ایرانی مورد علاقه من پخش مردند باز نامش را جستجو کردم فهمیدم در کشور های غربی به نام Richard Lloydactor شناخته شده است دز فکر بودم پیامی بگذارم تا شما یادی از او بکنید خوشحالم که خود چنین کردید او هم ورزشکار بود وهم هنرمند ارزش این یاد آوری را داشت سپاس