۱۳۹۵ فروردین ۲, دوشنبه

«کمال‌الملک» و روایت علی حاتمی از آداب تحویل سال

نوروز هم مانند بسیاری از مناسبت های دیگر سهمی در فیلم های سینمای ایران داشته است.
البته نسبت به بسیاری از ایام دیگر این نقش پررنگ تر بوده است و فیلمسازان به فراخور داستانشان به روزهای آغازین سال جدید پرداخته اند. این پرداخت یا در حد تقارن زمان روایت داستان با نوروز بوده و یا بستر اصلی فیلمنامه بوده است.
توپ تحویل سال در فیلم «کمال‌الملک» به کارگردانی علی حاتمی به صدا در می‌آید و با خواندن دعای تحویل سال توسط ناصر‌الدین‌ شاه که نقش آن را عزت‌الله انتظامی بازی می‌کند، حلول سال 1313 اعلام می‌شود.


محمد علی کشاورز و عزت الله انتظامی در «کمال‌الملک»

به نظر بسیاری از کارشناسان سینما این فیلم از شاخص ترین آثار سینمای ایران است که آداب و رسوم تحویل سال را به درستی به تصویر کشیده است. از نشستن کنار سفره هفت سین تا خواندن دعای تحویل سال نو و شلیک توپ که با اشراف علی حاتمی به آداب و رسوم کشورمان روایت می شود.
جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، داوود رشیدی و محمد علی کشاورز پنج بازیگر تکرار نشدنی سینما در این فیلم بازی می کنند.
محمد غفاری به عنوان نقاش باشی دربار ناصرالدین شاه قاجار پذیرفته می شود و مدتی بعد لقب کمال الملک می گیرد. طی حادثه ای در جریان کشیدن تابلو در تالار آینه، یکی از جواهرات تخت شاه گم می شود و کمال الملک به اتهام ربودن جواهر، توسط کامران میرزا بازجویی و به او اهانت می شود. اما سارقان را می یابند و در ملأ عام گردن می زنند؛ در حالی که نقاش باشی از اهانتی که به او شده، رنجیده خاطر است. پس از ترور ناصرالدین شاه و تاج گذاری مظفرالدین شاه برای تکمیل هنرش به اروپا می رود. در بازگشت به مشروطه خواهان علاقه نشان می دهد و پس از امضای فرمان مشروطیت و مرگ مظفرالدین شاه از دربار فاصله می گیرد. سال ها بعد پیشنهاد رضاشاه را برای همکاری نمی پذیرد و به عراق تبعید می شود. سرانجام در خانه ای کوچک و در غربت، به مرگ طبیعی می میرد.

هیچ نظری موجود نیست: