۱۳۹۴ اسفند ۱۷, دوشنبه

یادی از کیوان خسروانی طراح ایرانی

کیوان خسروانی متولد سال 1318 در تهران است. وی تحصیلات خود را در رشته معماری در سال 1336 در دانشگاه برکلی آمریکا آغاز کرد.
پس از یک سال به دلیل علاقه به اقامت در وطنش به ایران بازگشت در سال 1341 تحصیلات خود را با درجه عالی در رشته معماری در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه تهران به پایان رساند و با استفاده از بورس دولت فرانسه دو سال در مدرسه ی عالی هنرهای زیبا تحصیل کرد.
سال 1343 اولین نمایشگاه انفرادی خود را از کروکی های معماری ایران و اروپا در شهر دانشگاهی پاریس برگزار کرد. کیوان خسروانی با gane drew و maxwell frye در پروژه دانشگاه شفیلد همکاری کرد و در سال 1345 دوره ترمیم آثار باستانی را در دانشگاه معماری رم به پایان رساند. در سال 1346 به ایران بازگشت و در اولین جشن هنر شیراز نورپردازی تخت جمشید و حافظیه و دیگر آمفی تئاتر های را به عهده گرفت. به دلیل علاقه به حفظ صنایع دستی ایران، به مدت 13 سال در زمینه احیای پارچه بافی سنتی ایران، ابریشم اسکو، قلم کار، چشم دوزی اصفهان و سوزن دوزی بلوچستان فعالیت کرد که برخی از طرح های او جزو کلکسیون دائمی موزه ی مد پاریس هستند.
کیوان خسروانی در سال 1356 برای اعتراض به تخریب بافت شهری عودلاجان به بهانه نوسازی، نمایشگاهی از کروکی هایش را از محله های و بناهای ویران شده ایران در این محله ی قدیمی تهران برگزار کرد.
به گفته ی خودش، در اعتراض به خرابی های این دست، 13 سال از حرفه و تخصص اصلی خود دست کشید و به طراحی و فروش لباس پرداخت. او ایده هایی در باره بافت و طراحی پارچه های سنتی ایران ارائه داده، از جمله کارهای خسروانی در سال های اقامتش در پاریس، بازسازی و طراحی داخلی آپارتمان قدیمی متعلق به ژرژ ساند است. او همچنین معمار افتخاری پروژه طراحی داخلی مسجد جامع پاریس است که در این طرح زیر زمین مسجد را به شبستان ایرانی تبدیل کرده است.

کیوان خسروانی

کیوان خسروانی

کیوان خسروانی

هیچ نظری موجود نیست: