۱۳۹۴ مهر ۳, جمعه

سیروس ابراهیم زاده: نمایشنامه‌ خوانی را دست‌ کم نگیرید/ انتشار نگرش‌ هایم از زندگی

سیروس ابراهیم زاده با اشاره به اینکه نمایشنامه خوانی تاثیرگذارتر از اجرای صحنه ای است، عنوان کرد به تازگی ۱۰ حکایت از کتاب «فرج بعد از شدت» را که قرار است به صورت صوتی منتشر شود، روایت کرده است.
سیروس ابراهیم زاده بازیگر و کارگردان پبشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون درباره فعالیت های اخیرش در حوزه تئاتر به خبرنگار مهر گفت: مردادماه در خانه موزه استاد انتظامی نمایشنامه های کوتاه خودم را به شکل نمایشنامه خوانی اجرا کردم. این خوانش با عنوان کلی «آشنایی» انجام شد که کاری از گروه تئاتر «پاییزه» که من در سال ۸۰ آن را راه انداری کردم، محسوب می شود.
وی ادامه داد: نمایشنامه‌خوانی «آشنایی» با حضور شمسی فضل الهی و تعدادی از هنرمندان جوان و تحصیل‌کرده ای که از شاگردان من هستند، برگزار شد. در این برنامه چهار نمایشنامه که سه عدد از آنها از نوشته های خودم و چهارمی نمایشنامه ای با عنوان «آرامشگاه» نوشته دیوید کمپتون است برای علاقه‌مندان خوانش شد. مضمون کلی نمایشنامه ها رابطه زن و مرد و دختر و پسر از جوانی تا پیری را به نمایش می گذارد.
این هنرمند پیشکسوت درباره مزیت‌های نمایشنامه خوانی بیان کرد: نمایشنامه خوانی نوع خاصی از اجرا است که به اعتقاد من موثرتر از اجرای صحنه ای نمایش است و باعث می شود مخاطب تخیلش به حرکت درآید. از یک نظر دیگر هم اجرای نمایشنامه خوانی مخارج کمتری نسبت به اجرای صحنه ای دارد اما متاسفانه دانشجویان و جوانان ما فکر می کنند که نمایشنامه خوانی کار آسانی است چون بدون دکور و گریم و طراحی لباس فقط متنی را روخوانی می کنند درحالیکه هنرمند باید تمام این عوامل بیرونی را با صدا و حسش به مخاطب انتقال دهد که کار بسیار سختی است.
بازیگر فیلم «مومیایی ۳» متذکر شد: در خارج از ایران و مخصوصا کشور انگلیس که من در آن تحصیل کردم روخوانی و نمایشنامه خوانی آثار را هنرمندان باتجربه و قدیمی انجام می دهند چون کار بسیار سختی است. به هر جهت امیدوارم در آینده ای نزدیک مجددا شرایط اجرای این نمایشنامه خوانی فراهم شود.
ابراهیم زاده درباره دیگر فعالیت هایش عنوان کرد: در حال حاضر مشغول ضبط منتخبی از کتاب سه جلدی «فرج بعد از شدت» هستم که توسط انتشارات معین و در قالب انتشار گزیده آثار کلاسیک به صورت CD منتشر می شود. این کتاب ارزنده قبل از انقلاب با ترجمه حسین ابن اسعد دهستانی در قرن هفتم و با تصحیح اسماعیل حکمی منتشر شده است و توصیه می کنم علاقمندان به ادبیات کهن حتما این اثر نفیس را مطالعه کنند. در این کتاب صوتی قرار است من ۱۰ حکایت بخوانم.
وی درباره انتشار مجموعه داستان های کوتاهش نیز توضیح داد: به تازگی کتاب «یک خواهش کوچک» که شامل مجموعه داستان های کوتاهم است توسط انتشارات مروارید به چاپ رسیده است. در این کتاب نوشته‌هایی که من آرزو‌مند بودم با صبر و حوصله و سر فرصت روی کاغذ بیاورم، به مخاطب عرضه می شود. در «یک خواهش کوچک» نگرش های من از زندگی، جهان و هرچه در آن است به نگارش درآمده است. من علاقمندم درددل کنم، قصه بگویم، شعر گونه‌هایی بسرایم، با کلمات بخندم و یا اشکی بریزم و جهان و هرچه در او هست را سبک سنگین کنم.
بازیگر فیلم «مکس» در پایان صحبت هایش درباره برگزاری جشن سینما و کتاب که در آن مورد تقدیر نیز قرار گرفت، گفت: معتقدم این اقدام بسیار ارزنده بود چون یکی از مهمترین عناصر مدرنیته یعنی سینما را که بسیاری معتقدند با آمدنش کتاب و کتابخوانی به دست فراموشی سپرده شده است به کمک کتاب فرستاد.
سیروس ابراهیم زاده دارای مدرک فوق لیسانس تئاتر از انگلستان است. او فعالیتش را از سال ۱۳۴۶در تلویزیون و رادیو شروع کرد. بازی در فیلم «حسن کچل» به کارگردانی علی حاتمی نخستین تجربه سینمایی اوست. از جمله فعالیت‌های وی در تئاتر می‌توان به نمایش‌های «اتللو»، «جعفر خان از فرنگ برگشته»، «ملیحه» و ... اشاره کرد.
از جمله فیلم‌هایی این بازیگر نیز می‌توان به «حسن کچل»، «ستارخان»، «کمال‌الملک»، «تحفه‌ها»، «مجسمه»، «همسر»، «چهره»، «هتل کارتون»، «مومیایی ۳»، «مسافر ری»، «عشق فیلم»، «شمعی در باد»، «مکس»، «تردست»، «شام عروسی» و «تاکسی نارنجی» اشاره کرد.

هیچ نظری موجود نیست: