۱۳۹۴ مهر ۷, سه‌شنبه

تقدیر از داود رشیدی بدون حضورش / نصیریان و مشایخی سخن گفتند

اختتامیه‌ی چهارمین جشنواره‌ی تئاتر شهر، با تقدیر از داوود رشیدی و معرفی برگزیدگان این جشنواره، شامگاه 6 مهر ماه به پایان رسید.
به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، در این مراسم که با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و هنرمندان این عرصه برگزار شده بود،ضمن تقدیر از داوود رشیدی، پیشکسوت تئاتر، از برگزیدگان این جشنواره در هشت رشته‌ی تئاتر صحنه‌ای، تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی، تئاتر باران، نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی، عکس و مدرسه‌ی تئاتر تقدیر شد.
جمشید مشایخی در سخنانی در تقدیر از شهدای ایران به مناسبت هفته دفاع مقدس، گفت: برای اینکه ایران بماند و به ناموس ما اهانتی نشود، خیلی‌ها جان خود را از دست دادند.
این بازیگر همچنین با یادآوری خاطره‌ای از داوود رشیدی به اهمیت او در تئاتر ایران اشاره کرد و افزود: من در فیلم و نمایش‌های زیادی مانند کمال‌الملک، هزار دستان، خانه‌ی عنکبوت و… در خدمت داوود رشیدی بودم و امروز هم امیدوارم او همیشه سلامت و پیروز باشد.
علی نصیریان دیگر پیشکسوت تئاتر که پس از نمایش فیلمی برای بزرگداشت هما روستا، به روی صحنه آمد در رابطه با این بازیگر تازه درگذشته، گفت: هما روستا نه تنها یک هنرمند بسیار فرهیخته و برجسته، بلکه انسان شریفی هم بود. ایشان زمانی که به ایران آمدند در نمایش‌هایی با گروه‌های ما همکاری داشتند.
او در ادامه اظهار کرد: عمر طولانی ما باعث شده است که از دست دادن این یاران و همکاران خود مانند خانم روستا که از شریف‌ترین انسان‌ها بودند را ببینیم.
نصیریان همچنین به نقش پررنگ داوود رشیدی در شکل‌گیری تئاتر مدرن ایران اشاره کرد و گفت: در اوایل دهه‌ی ۴۰ تعدادی از فرنگ برگشته‌ها مانند حمید سمندریان، داوود رشیدی و… تئاتر را بسیار جدی‌تر ایران را مطرح و ما را با تئاتر روز دنیا آشنا کردند.
او ادامه داد: داوود رشیدی بیش از همه نگاه امروزی‌ای به تئاتر داشت و انتخاب نمایش‌هایش در آن زمان از نظر اجتماعی و سیاسی بسیار هوشمندانه بود. او شخص بسیار با شهامتی بود که در اوضاع و احوال آن زمان نمایش «در انتظار گودو» را به صحنه برد.
نصیریان در پایان گفت: او فقط یک بازیگر حرفه‌ای نبود، بلکه کارگردان درجه یک تئاتر بود که تئاتر را بسیار خوب می‌شناخت و بسیار خوب مدیریت می‌کرد.
 در غیبت داود رشیدی،احترام برومند روی صحنه آمد
احترام برومند، همسر داوود رشیدی که به جای همسرش به صحنه آمد، در سخنانی کوتاه اظهار کرد: برای من اصلا راحت نبود که بدون ایشان در اینجا حضور پیدا کنم و امشب هم به پشتوانه‌ی شما آمده‌ام.
داود رشیدی به دلیل بیماری نتوانسته بود در مراسم حاضر شود.

هیچ نظری موجود نیست: