۱۳۹۳ آذر ۱۰, دوشنبه

امتناع علیزاده از دریافت نشان شوالیه و واکنش شجریان به این تصمیم

محمدرضا شجریان در واکنش به امتناع حسین علیزاده از دریافت نشان شوالیه، گفت: نگرفتن نشان شوالیه از طرف حسین علیزاده، اعتراض به «بادمجان دور قاب چین» هایی است که نام این نشان ها را پیشوند نام هنرمند مورد علاقه شان می کنند.

محمدرضا شجریان متنی را بدین شرح در صفحه شخصی خود قرار داده است: با خوشحالی به حسین علیزاده تبریک می گویم که ضمن سپاس و احترام به دولت فرانسه از دریافت نشان شوالیه رسماً پوزش خواست.


محمدرضا شجریان و حسین علیزاده

پوزش خواهی او از جنبه اعتراض به دولت فرانسه نبود بلکه اعتراض به رفتار و گفتار کسانی از خودمان بود که از این نشان ها استفاده نابجا کردند و می کنند. منظورم خود شخصیت های دریافت کننده نشان و مدال نیست بلکه بادمجان دور قابچینهایی ست که نام این نشان ها را پیشوند نام هنرمند مورد علاقه شان می کنند. نمونه دیگری هم اغلب سازمان های تبلیغاتی برای موفقیت در کسب درآمد بیشتر یک شرکت تولیدکننده و یا برگزار کننده کنسرت ها برای پر کردن سالن های کنسرت پیشوندهایی به نام هنرمند و یا گروه هنری اضافه می کنند که مفهوم آن هیچ مناسبتی با کاری که آن هنرمند یا گروه انجام می دهند ندارد و گاه خنده آور است. این نابجاگویی هاست که نشان ها و مدال ها را بی اعتبار می کند.
حسین علیزاده خواست این موقعیت را از آنان بگیرد که دستاوردی برای اضافه کردن واژه های بی ربط با هنرش، به نامش نباشد.
حسین علیزاده پیشوند و پسوند نیاز ندارد، با سپاس از دولتمردان فرانسه که به نویسندگان، دانشمندان، هنرمندان و شخصیت های فرهنگی ادبی و هنری ایران توجه خاص دارند.
محمدرضا شجریان
آذر ۱۳۹۳

۳ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام
اگرچه نظرات در این سایت سانسور میشه لذا همین که مدیریت محترم سایت هم نظرات رو بخونند و قابل چاپ ندونند باز هم جای شکرش باقیست ؛ من هم بنوبه خودم به استاد علیزاده تبریک میگم از اینکه این نشان رو دریافت نکردند شاید ایشون هم میدونند که نصف بد بختیهای مملکت ما هم به خاطر این کشور به اصطلاح فرهنگ دوست و پیشرفته میباشد و اگر چه بخاطر واریز پولهایی که از این کنسرتها وارد این کشور مدرن میشه انقدر به هنرمندان ایرانی و دیگر ایرانیانی که خودشون رو به فرانسه منتقل کردند و خدماتشون رو از این مردم وهموطنان محروم داشته اند و پول پارو میکنند ؛باج نمیدادند و فلان جایزه رو نمیدادند .
من اگر بجای تک تک هر ایرانی هنر مند و متخصص اعم از دکترو نویسنده و.....بودم هیچوقت نه در فرانسه کنسرت میدادم ونه در فرانسه یک روز م رو حتا برای دیدن برج ایفل حروم نمیکردم .
باشد که اونایی که افتخار میکنند از فرانسه فلان جایزه رو گرفتند بدونند از گرگی در لباس میش جایزه گرفتند و کلاشون رو بذارن بالاتر .

ناشناس گفت...

اگر در رسانه ها وسایت ها خواننده ای را شوالیه آواز ایران بخوانند، گناهش به گردن همان رسانه است یا باید دولت فرانسه یا خواننده موردنظر را مسئول دانست؟ بگمان من رد کردن نشان کار چندان محترمانه ای نبود

ناشناس گفت...

معمولا این مدل عکس گرفتن (مثل همین عکسی که آقایان شجریان و علیزاده انداختند) مخصوص زوجهای همجنسگرایی هست که تازه با هم ازدواج کردن . من میخواستم از شما سوال کنم که آیا این دو نفر هم با هم ازدواج کردن که عکسشون مدل عکس همجنسگرا ها هست ؟ با تشکر از شما .