داریوش مهرجویی
در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از آمادگی اش برای ساخت
فیلم با موضوع دفاع مقدس خبر داد.
به گزارش ایسنا،
این کارگردان گفت: جنگ یکی از پدیده هایی است که در کشور ما همراه با دفاع صورت گرفت
بنابراین پرداختن به چنین موضوعی و برگزاری یک جشنواره مستقل برای آن لازم است.
وی با بیان اینکه
می خواست فیلمی در ژانر دفاع مقدس به نام «نقاب زیبا» را بسازد، افزود: داستان این
فیلم مربوط به بعد از جنگ است قصه زنی که منتظر شوهرش است تا از زندان بیرون بیاید.
شوهر از زندان خلاص می شود اما نزد همسرش برنمی گردد و ماجراهای تازه ای برای این خانواده
پیش می آید... اما متاسفانه این فیلم به سرانجام نرسید.
کارگردان فیلم
«گاو» گفت: قرار بود فیلم «نقاب زیبا» را با سیما فیلم بسازم اما به سرانجام نرسید.
یعنی پاسخ آنها برای ساخت فیلم به من این بود که شما باید فیلم های بزرگتری را بسازی.
وی با بیان اینکه
علاقه زیادی برای ساختن این فیلم داشته است، افزود: جذابترین چیزی که در داستان «نقاب
زیبا» برایم وجود داشت جذابیت ذاتی موضوع و شخصیت پردازی خوب آن بود. در «نقاب زیبا»
جنگ تمام شده و تمام این داستان، بعد از پایان جنگ اتفاق می افتد و بیش از هر چیز،
«نقاب زیبا» برپایه یک داستان دراماتیک به پیش می رود.
مهرجویی خاطرنشان
کرد: تلاشم بر این بود تا در این فیلم با نگاهی دیگرگونه و متفاوت، حال و هوای دوران
پرحماسه دفاع مقدس را به تصویر بکشم زیرا در حقیقت فیلمسازان برجسته و پیشکسوت سینمای
ایران، تجربه حضور در جبهه های آتش و خون را ندارند اما از آنجا که در همین جامعه زندگی
می کنند، با جنگ و پیامدهای آن آشنایی دارند و برخی حقایق را حس و لمس کرده اند. از
این رو نگاه و نگرش آنان به جنگ می تواند، تجربه های متفاوت و ارزشمندی در سینمای ایران
باشد.
وی در ادامه افزود:
در «نقاب زیبا» به پشتوانه فکری - فرهنگی آثار پیشینم و نیز براساس تحقیقات مستندی
که درباره جنگ، آدمها و پیامدهای آن انجام داده ام، پشت دوربین رفتم.
وی همچنین گفت:
به هرحال جنگ موضوعی است که در همه دنیا به آن نگاه ویژه ای شده است بنابراین کشور
ما هم باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد.
مهرجویی در ادامه
خاطرنشان کرد: رمانی درباره جنگ از یک نویسنده زن ایرانی خواندم که نظرم را جلب کرده
است دوست دارم آنرا به فیلم تبدیل کنم. فیلم های حوزه جنگ نیاز به امکانات و تجهیزات
در این زمینه دارد به همین دلیل فیلم های این ژانر هزینه ساختشان بالا است اما با این
حال با همین هزینه های بالا فیلم های خوبی در این 30 سال به یادگار مانده است.
۲ نظر:
آقا آخر عمری لازم نیست فیلم جنگی بسازی، برو همون فیلمهای شبه روشنفکری رو بساز تا دو سه تا پیرپاتالی که شما را هنوز کارگردان میدانند خوشحال بشوند. البته اگه دیگه فیلم نمیساختی سنگینتر بودی، ولی حیف که هنوز درک نمیکنی که تاریخ مصرف فیلمهای امثال شما گذشته است.
واقعا که مصیبت بود پیری و نیستی !
دوست ناشناس موافق نیستم ما نمیدانیم ده نمکی یا مهدی فیخیم زاده کارگردانند یا مهرجویی وبیضایی وتقوایی البته کیارستمی وپناهی وقبادی ومخملباف استودیویشان جای دیگری است گرچه مهرجویی هم قبل از آنها فستیوال دیده است اما سینمای شریفی نیا ببخشید ده نمکی هم یک طورایی سینمای روشنفکری محض است بد است که مشتی لات وپات دعای کمیل یاد میگیرند؟ وشهید میشوند ؟یا بد است که فخیم زاده از لنگ برگردنی ونوچه مفید ومرحوم بیک شدن یکدفعه به عرش اعلا میپرد وفیلم تختی را الا بختی میسازد؟اگر بناست ده نمکی که حتا دوربین را نمیدانسته چیست تا امکانات امروزش را جای چماق بدستش داده اند وصاحب اندیشه هنری وسینمایی وفرهنگ ساز برای مهرجویی وتقوایی وبیضایی میشود چرا مهرجویی فیلم نسازد فیلم اگر جبهه داشت حتما نمیتوانست بسازد زیرا او ده نمکی نیست حتا یک نفنگ دم پر هم در اختیارش نمیگذاشتند یا فخیم زاده نیست که فیلم کمدی مافوق پلیسی بسازد آنهم همه پلیس ها با قابلمه شلغم وباقلی ولبوبه آن گرانی.ایشان در مورد بعد از جنگ میخواسته اند بسازند به او گفته اند چیزهای بهتری بساز یعنی سوفیالورن را حجابدارش کن وبساز آنوقت است که مانند فیلمسازان هندی میبینی هفته اول فروش 2 میلیون دلار میفروشی اینطور مادمازل سوفیالورن هم کمکی به سینمای در باتلاق گیر افتاده میکند اما اگر خدایی اش را بخواهید باید فیلم جنگی را با موضوع بعد ازجنگ ساخت تا ببینیم آنهایی که امروز فرماندهان کل اند تا پشت جبهه هم رفته اند یا نه یا مانند بسیاری از ملا ها که اوین وقصر را حتا بعد از انقلاب هم ندیده اند کتاب شکنجه نامه خود را مینویسند وحتا بسیاری از همین نعره زنان امروزی. آنانی که در انقلاب بودند ومیشناسندشان اصلا تا یکی دو سال بعد از انقلاب هم جرات نمایش هیکل پهلوانشان را نداشتند زبان که اصلا نداشتند فکر میکردند شاید دوباره اوضاع برگشت مثلا جناب مصباح که امروز در راس اصول گرا هاست چندان ملای ببر وبدوزی نبود اما امروز را چه بگوییم که ناگفتنمان بهتر است به هر روی تعدادی کارگردان خوب داشتیم پیر شده اند اما سواد وشعورشان کم نشده است زیاد وزیاد تر شده است واین حرف شما توهین به آنان است اینان درک وشعورشان بیش از جوانی شان است هنوز کتاب های جایگزین بیضایی را در بخش هنر برای دانشجویان ندارند هنوز بیضایی است شما بعضی را نظیر کیمیایی را منها کنید اصلا در تیپ کارگردانان خبره بحساب نیاورید او با همه عوامل خوب کار میکند وقتی همه پخش بشوند وتنها بشود میشود همین که فیلم آخرش را کسی اصلا توجهی نشان ندهد بعد ناچار بشود دروغ پشت دروغ ببافد شاید مطرح بماند آنهایی که جنگ دیده بودند میدانند امروز کسانی سودش را میبرند که جنگ را اصلا نادیده گرفته بودند ودنبال زندگی شان بودند ودر انقلاب هم همینگونه آنانی که بودند به درست یا غلط میبینند که اکثریت قریب به اتفاق کرسی داران امروز قدرت نه در انقلاب بودند نه سهمی داشتند ونه کاری کردند امروز لنگ نوچه ای شان چفیه شده است یا شیشه عرقشان شده شربت وریش 3 تیغه شده ریش دراز جهل سانتیمتری وبعضی چاقویشان شده تسبیح ای کاش کسی از کارگردانان این اجازه را میافت تا به این موارد توجه کند واجازه بیابد که فیلم بسازد این البته خواب وخیال است زیرا آنانی که جنگ ندیدند یا انقلابی نبودند امروز همه کاره اجازه نخواهند داد پته شان را کسی روی آب بریزد در نتیجه سوفیالون البته منظور هنرپیشه جوانی در حد سوفیا لورن وجینو لولو یاالی مک گرا آنجلی جولی از جوانترها ووو پیدا کردن ومحجبه کردن ودر زمینه مثلا مافوق پلیسی فیلم ساختن بهتر بدرد آنان میخورد برای همین مهرجویی اجازه نخواهد یافت دوست گرامی وقتی مهرجویی نسازد ده نمکی میاید در تلویون پا ها را روی هم میاندازد انگار دکارت وکانت ومولیر وراسل است برای من وشما از اگزیستانسیالیسم شریفی نیا وچگونگی انسان میتواند با دوچهره همزیستی مسالمت آمیز با دیگران داشته باشدنمایش میدهد
ارسال یک نظر