۱۳۹۳ خرداد ۱۳, سه‌شنبه

جهانگیر هدایت: وقتی صادق هدایت مُرد، مسعود کیمیایی ۹ ساله بود

مسعود کیمیایی که اولین فیلم از آثار صادق هدایت را ساخته است چه نیازی به ادعاهای دروغین دارد که بگوید در ده سالگی هدایت را می دیده است.

این بخشی از واکنش جهانگیر هدایت، برادر زاده صادق هدایت به  ادعاهای اخیر مسعود کیمیایی در گفتگو با روزنامه شرق است.
جهانگیر هدایت تنها منبع موثق درباره خاطرات صادق هدایت است و همواره تلاش کرده مقابل تحریف ها و یا حذف و اضافات خاطرات و نوشته های عمویش بایستد. او درباره بخشی از مصاحبه اخیر مسعود کیمیایی با روزنامه شرق که در آن به دیدار با صادق هدایت اشاره شده است گفت: مسعود کیمیایی متولد ۱۳۲۰ است به این معنا که در ۱۹ فروردین سال ۱۳۳۰ زمانی که صادق هدایت خودکشی کرد کیمیایی نه سال بیشتر نداشته است. ایشان در چند سالگی آقای هدایت را می دیدند؟
کیمیایی در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «من ۱۰ساله ام و همه این وقایع دارد پیرامون من رخ می دهد. در گوشه ای از همین شهر هیاهوزده «گری کوپر» هم هست که می توانی بروی آن را روی پرده ببینی. مرد آرام و بلندقدی که با شیاطین می جنگد. در همان گوشه آرام شهر، «صادق هدایت» هست. یا «صادق چوبک»، «بهرام صادقی»، «ابراهیم گلستان»، «احمد محمود» و «غلامحسین ساعدی» که گاه با آنها دیدار می کنی. داری قد می کشی.»
جهانگیر هدایت می گوید: فرض می کنیم ایشان هدایت را دیده است با دیدن لحظه ای یک فرد در کوچه یا خیابان که ارتباطی برقرار نمی شود. یک بچه ده ساله که آثار نویسنده های این چنینی را نمی شناسد با یک بار دیدن یک نویسنده چه ویژگی برایش ایجاد می شود؟ من از آقای کیمیایی تعجب می کنم که تعریف دیدار با یک نویسنده در آن سن و سال چه سودی برایشان داشته است؟ حال اگر بچه ای بود که با آن فرد زندگی کرده بود و یا به واسطه داشتن پدر یا مادری هنرمند در چنین مکان هایی آمد و شد داشت شاید تاثیراتی در آینده اش ایجاد می شد اما صرف دیدن یک نویسنده در بچگی چه اتفاق مثبتی محسوب می شود؟
برادر زاده صادق هدایت با تاکید بر این که ادعاهایی که مطرح می شود باید به این نتیجه منجر شود که امتیازی را با خود به همراه بیاورد، خاطرنشان کرد: امتیازی از گفتن این حرف حاصل نمی شود پس گفتنش چه فایده ای دارد؟ مسعود کیمیایی اولین فیلم را از کتاب صادق هدایت با نام «داش آکل» ساخت و من به عنوان وارث هدایت با او کار کردم. وقتی این امتیاز وجود دارد چه نیازی به ادعاهای این چنینی است.
او درباره ادعاهای بیشماری که مطرح می شود، گفت: گاهی مردی ۵۴ ساله پیش من می آید و می گوید من با هدایت دوست بوده ام. هدایت ۶۳ سال است که فوت کرده است حال کسی که ۵۴ سال دارد چطور با هدایت دوست بوده است، نمی دانم. در واقع این ادعاها جنبه ی روانی دارد و نوعی گزافه گویی است. فردی که مقامی دارد چرا باید با توسل به چنین ادعاهای دروغینی مقام خود را بالاتر ببرد. به نظرم چنین فردی نه تنها مقام خود را بالا نمی برد بلکه از مقام خود در جامعه هم می کاهد.
جهانگیر هدایت با اشاره به همدوره ای نبودن عمویش با غلامحسین ساعدی و بهرام صادقی تصریح کرد: این نویسنده ها هیچ کدام همدوره ای هم نبودند هدایت از دهه ۱۰ تا ۲۲ نویسنده مطرحی بود این نویسندگان در آن زمان کجا بودند. آقای ساعدی در سال ۲۰ بچه ای ۶ ساله بوده است. صادقی هم سال ۱۳۳۴ متولد شده که اصلا در آن زمان هدایت زنده نبود.

۳ نظر:

بهروز (همراه همیشگی‌) گفت...

آقای کیمیایی الان فیلم بر پرده اکران دارن!.
آنوقت این جوسازیها رو انجام میدن، که نگاه‌ها رو به سمت خودشون جلب کنن،
تا‌ فیلمشون، آمار تماشاگرش بره بالا. همین و بس.

جای تأسف داره، که نام بزرگان ادبیات معاصر ایران،
همچون صادق هدایت و فروغ فرخزاد،
بشه بازیچه ی دست حرف و سخن امثال آقای کیمیایی،
و یا آن کاریکاتور گستاخانه از یک کاریکاتوریست.
خیلی‌ ناراحت شدم از کشیده شدن آن کاریکاتور.

شیوایی قلم صادق هدایت در داستان نویسی، تکرار نشدنی‌ هست.
احساس جاری و غنی شعرهای فروغ، بی‌ همتاست.
کاش احترام سرمایه‌‌های تکرار نشدنی و واقعی‌ فرهنگ و هنر رو بدونیم.

در ضمن، آقای کیمیایی!، آدم با دیدن کارنامه ی ضد و نغیض فیلمسازی شما، اصلا شک میکنه،
که شاید شما، در اصل دو تا‌ برادر با فامیلی یکسان کیمیایی باشین!،
و آن برادر دیگر شما بوده، که لابد فیلمهای خوب و خوش ساخت "بلوچ" و "گوزنها" رو ساخته!.
در مورد "قیصر" هم، در همین مجله وزین "قدیمی ها" جناب آقای نظری،
چندین سال پیش یک مصاحبه منتشر کردن، که با مرحوم "عباس شباویز" گفتگو شده بود.
در اون مصاحبه، آقای شباویز بروشنی گفت‌ که "قیصر" اول چجوری بوده،
اما بعد از کم و زیاد کردن سکانسها و نظرات سازنده ی ایشون، تازه شد اون قیصری که ما میشناسیم.

ناشناس گفت...

حتماً اقاى كيمياى دچار توهم شدن و اين خاطرات واسشون الهام شده

ناشناس گفت...

دوستی عمیق استاد کیمیایی واستاد گلستان غیر قابل انکار است.در کنسرت خانم گوگوش در لندن مسعود کیمیایی حضور ابراهیم گلستان را مایه افتخار اعلام کردو شام راهم بعداز کنسرت در خانه قصر مانند گلستان صرف کردند. آقای گلستان هم ازاولین ستایشگران و مدافعان فیلم قیصربود که چندین مقاله و مصاحبه در باره آن همان زمان در تهران از او منتشر شد.