۱۳۹۳ خرداد ۲۲, پنجشنبه

یادی از شهرزاد و کوتاه درباره زندگی و فعالیت های هنری اش + عکس

کبرا سعیدی با نام هنری شهرزاد متولد ۱۳۲۵ است. وی شاعر، بازیگر، نویسنده و یکی از نخستین فیلمسازان زن در ایران است.

او با رقصندگی در کافه های خیابان لاله زار در سن ۱۴ سالگی آغاز کرد و سپس به تئاتر روی آورد. با نام مستعار شهرزاد در نمایش هایی چون «بین راه» بازی کرد و سپس نقش های کوچکی در سینما بر عهده گرفت و کم کم نقش های تاثیرگذاری در فیلم هایی مانند «تنگنا» و «صبح روز چهارم» بازی کرد که در جشنواره سپاس برنده جایزه شد.
شهرزاد حدود سال ۱۳۵۲ در اعتراض به فیلم فارسی از بازیگری کناره گیری کرد و به عضویت گروه سینمای آزاد درآمد و به ساختن فیلم کوتاه پرداخت. در همین زمان شعرهایش را چاپ می کرد و داستان های کوتاهش در نشریاتی چون روزنامه آیندگان و کتاب جمعه منتشر می شد. در سال ۱۳۵۶ او فیلم بلندش را به نام «مانی و مریم» ساخت که پوری بنایی نیز در آن بازی کرده است.


شهرزاد (کبرا سعیدی)

این فیلم از معدود فیلم های ایران پیش از انقلاب است که قهرمان داستان و کارگردان آن زن هستند. اما فیلم در آن سال توقیف شد و در سال ۱۳۵۹ موفق به اکران شد. پس از آن خبری از شهرزاد در دست نبود به طوری که او را مرده می پنداشتند.
در واقع شهرزاد سعیدی در جریان انقلاب ۱۳۵۷ تمام دارایی خود، حتی کتاب ها و فیلم هایش را از دست داد. او در سال ۱۳۶۴ به آلمان رفت و هفت سال بعد به ایران بازگشت و اکنون در یکی از شهرهای شمال ایران ساکن است. البته به گفته برخی از دوستان شهرزاد در ورامین زندگی می کند.

۸ نظر:

ناشناس گفت...

مرسى قديمى ها كه از ايشون بلاخره ياد كردى،مصاحبه 3,يا4ساله پيششش رو خوندم واقعا زندگى سختى رو ميگذروندند لطفا از وضعيت حالش يك خبرى بگذاريد اگر مصاحبه كنيد با ايشون كه عالى خواهد شد،

ناشناس گفت...

با درود بر گروه قدیمی ها

عکس ها در کنار هم مناسب نیست ، بهتر بود جدا چاپ می شدند .
ایشان هم مثل هنرمند بزرگ تئاترفرزانه تأییدی همیشه معترض بوده اند وخواهندبود.موفق باشند.

ناشناس گفت...

باسپاس و تشکر لطفااز شهرزاد راحت نگذریم از شما که امکان دسستیابی به هنرمندان رو دارین تقاضا میکنم شهرزادو پیدا کنین یکی از هنرمندانی که وااقعا نیاز به یاری داره همینه هر کی واسش ممکنه باید کمکش کنه میدونم خیلی ازهموطنانی که خارج از ایرانند کمک میکنن من تا جایی که میدونم هیچ کسو نداره و اوضاع مناسبی هم نداره واقعا از مدیریت این سایت متشکریم

ناشناس گفت...

کاش مصاحبه چندسال پيش ايشان را مي‌گذاشتيد
اين مصاحبه در دسترس است

ناشناس گفت...

Her role in "Daash Akol " movie is one of my favorite , whenever I feel lonely just watching this Movie and pray god also bless me with a woman like " Aghdas " in my life ...

ناشناس گفت...

ba salam va tashakore faravan ,vaghean mamnoonam ke in akhbaro be ma miresoonid,man vaghean az shenidane in chiza narahat misham va mikham ke komakeshoon konam,mishe ba ishoon dar ertebat bood?man vaghean asheghe in ghadimiha hastam.darzemn dar facebook man az doostan aghaye rajabi va agha mojtaba hastam,esmam maryam ejlali hast.mamnoon misham age javabamo bedin.

گروه قدیمی ها گفت...

مریم جان سلام
متاسفانه نمی دانم ایشان در کجای ورامین زندگی می کنند و اطلاعاتی در این باره ندارم و نمی دانم چطور می شود به ایشان کمک کرد...
موفق باشید

ناشناس گفت...

سلام عزیزان.من با ایشون دوست هستم و همانطور که اقای رجبی هم در جریان هستن ایشون در یکی از روستاهای کرمان زندگی سختی دارند و اگه کسی بتونه کمکشون کنه حتما به تهران میان.ولی هزینه اشو ندارن.