۱۳۹۲ آذر ۲۷, چهارشنبه

ناصر تقوایی: دوست دارم فیلمی بسازم که برای خودم باشد

مراسم پایانی جشنواره ی سینما «حقیقت» با سخنان حجت الله ایوبی و ناصر تقوایی، رخشان بنی اعتماد همراه شد.

به گزارش ایسنا،  ناصر تقوایی که اشک از چشمانش جاری شده بود گفت: تا به حال کسی مزاحم کار من نبوده که ممنوعیتی یا حد و مرزی برایم تعیین کرده باشد اما من دوست دارم فیلمی را بسازم که برای خودم باشد.
او با بیان اینکه من هیچ گاه در کاری حرفه ای نمی شوم و اگر نتوانم فیلم بسازم می نویسم یا آموزش می دهم، سخنانش را اینگونه ادامه داد: کسی که می خواهم مثل من زندگی کند تجربه هایی به اندازه من داشته باشد بین یک فریم عکس و فیلم در ذهن من تفاوتی نیست، به همین دلیل می گویم برعکس آنچه از دور به نظر می آید من هرگز بیکار نبوده ام.
این فیلمساز با اشاره به اینکه من برای سال ها بعد از مرگم آثار قابل چاپ گذاشته ام، سخنانش را اینگونه ادامه داد: اما با هرگونه دخل و تصرف در آثارم مخالفم و گرنه در تمام این دوران سینما شرایط به گونه ای نبوده که کسی نخواهد من فیلم بسازم. در واقع گرفتاری هایی که بعد از انقلاب در طول مدیریت های متفاوت سینمایی به آن دچار شدم به خواندن فیلمنامه هایم مربوط می شد. شاید کسی این موضوع را باور نکند، ولی واقعیت است یک فریم از فیلم های من سانسور نشده اما فیلمنامه هایم بین 10 تا 18 سال معطل، اجازه گرفتن بودند.
من «کاغذ بی خط» را 18 سال بعد از نوشتن فیلمنامه اش ساختم چون ممیزها با نگاه بدبینانه ای که به متن دارند آن را دیدند، به طوری که اگر چیزی را در متن پیدا نکنند آن را اختراع می کنند.
او با اشاره به اینکه من با همه کسانی که مدیر بودند حتی با آنهایی که به تندی از آنها گله کردم رابطه دوستانه دارم بیان کرد: هرگز موضوعاتی را که مربوط به درون یک اثر است بیرون نمی کنم اما می خواهم بگویم اگر می خواهیم محصولات پرتعداد تری داشته باشیم باید این را در نظر داشته باشیم که بچه های جوانی که کرور کرور به کلاس های سینمایی می روند به کدام امید هستند. این در حالی است که زمانی آنها خود را در حد سینماگران برتر سینما می دیدند ولی الان بیشتر پشت صحنه سینما را کشف کردند.
او ادامه داد: سالی 200 ، 300 نفر از این جوانان فقط در کلاس های من حضور دارند باید یک جایی پاسخگوی خیلی از جوانانی باشیم که در صف هستند و امیدوارم این اتفاق مبارکی که در جامعه ما افتاده یک مدیریت و ساماندهی جدیدی را در سینمای خودمان داشته باشیم. قدر مسلم این است که سیاست جدید به فروکش کردن استعدادها منجر شده و آدم هایی مثل من پوست کلفت بودن که باقی مانده اند.
وی با بیان اینکه در بخش صنعت و تکنیک سینما به عهد سپنتا برگشتیم، گفت: تلویزیون با سلیقه مردم کاری کرده که اصلا کیفیت را تشخیص نمی دهند و فیلم های خوب را از بد جدا نمی کنند. به همین دلیل می گویم که به جای پیشرفت در این سال ها عقب نشینی کرده ایم، بنابراین نباید خیلی روی تعداد آثار ساخته شده دست بگذاریم.
او با اشاره به اینکه اشتیاق دارد فیلم بسازد افزود: نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد به بخش پس از تولید آثار مربوط می شود چون اصلا متوجه نگهداری آنها نیستیم و خیلی از ما نمی دانیم که نگاتیو فیلم هایمان کجاست؟! به همین دلیل به یک آرشیو عظیم برای فیلم ها احتیاج داریم.
این کارگردان سینما با بیان اینکه مراسم امشب به بنی هاشمی تعلق داشت اظهار کرد: او جزو نسل اول فیلمسازان جنوب است و با من هم دوستی نزدیکی داشت، امیدوارم اتفاقاتی که امشب در اینجا رخ داد به او اطلاع داده شود.

هیچ نظری موجود نیست: