۱۳۹۲ دی ۱, یکشنبه

نصرت الله کریمی 89 ساله شد / ژاله سام در گفتگویی اختصاصی با قدیمی ها: نصرت الله کریمی کارگردانی جامعه شناس است



نصرت الله کریمی بازیگر، کارگردان و مجسمه ساز ایرانی متولد اول دی ۱۳۰۳ است. وی در ۱۳۳۲ برای تحصیل در رشته تئاتر عروسکی به پراگ و بعد از آن در ۱۳۳۹ به ایتالیا رفت و چند سال همراه با حسین سرشار و فهیمه راستکار به دوبله فیلم پرداخت. در سال ۱۳۴۳ به ایران بازگشت و در ۱۳۴۴ نخستین فیلم عروسکی ایران را با نام دل موش و پوست پلنگ برای تلویزیون ساخت.


نصرت الله کریمی

وی قبل از انقلاب ۶۰ مجسمه ساخته بود، ولی بعد از انقلاب که فرصت بیشتری داشت ۵۰۰ مجسمه و صورتک ساخت و ده نمایشگاه برای آنها برگزار کرد. عمده شهرت وی به دلیل بازی در سریال دایی جان ناپلئون در نقش آقاجان و نیز آثار سینمایی است که با سه عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر در آنها حضور داشته است.
وی پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) (عمدتاً به دلیل فیلم محلل) از کار و تدریس در عرصه سینما منع شد و با این حال تمام این سال ها را در ایران ماند. وی در دوران اخیر به ساخت آگهی های فرهنگی برای تلویزیون پراخت که فیلم های یک دقیقه ای برای مبارزه با آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف آب و تنظیم خانواده از جمله این کارها هستند. وی در کنار این فعالیت ها به پرورش کاکتوس، به صورت تجاری، می پردازد. او همچنین فیلمنامه برخی از آثار قبلی اش را منتشر نموده است. فرزند او بابک کریمی در فیلم جدایی نادر از سیمین به ایفای نقش پرداخته است.


ژاله سام: نصرت الله کریمی کارگردانی جامعه شناس است

ژاله سام

قدیمی ها - علی رجبی: به مناسبت تولد نصرت الله کریمی طی تماسی با ژاله سام بازیگر قدیمی در مورد ایشان گفتند: وقتی ایشان مرا برای نقش عروس در فیلم «خانه خراب» دعوت کردند بسیار خوشحال شدم، زیرا کادر بسیار خوبی در صحنه داشتند. نکته ای که برای من بسیار اهمیت دارد، این که ایشان کارگردان جامعه شناس بسیار خوبی هستند و نگاهشان در سینما بر جامعه هست و این خیلی بسیار مهم است که کارگردان دیدش بر جامعه چقدر و چگونه باشد و بر زمان، مکان و زندگی سنتی و مدرن چگونه دیدگاهی داشته باشد.
در دو فیلم «درشکه چی»و «محلل» که از ایشان دیدم و فیلم «خانه خراب» که با او همبازی بودم به این نکته پی بردم که برای فهم کامل موضوع فیلم باید بیننده، فیلم های ایشان را بیش از یک بار نگاه کند تا به کل موضوع و حتی ظرافت های فیلم پی ببرد. در فیلمی دیگر که ایشان سمت بازیگری را داشتند فیلم «گلگوه 13» بود که با ایشان به همراه بازیگران ژاپنی بازی کردیم و بسیار کار خوبی شد. البته وی به غیر از کارگردانی در هنرهایی دیگر مثل مجسمه سازی، نقاشی، بازیگری و نویسندگی خوب کار می کنند و در کل آدم بسیار با شعوری هستند.
برای ایشان در این سال ها فقط آرزوی سلامتی، شادی و عاقبت بخیری دارم و تولد ایشان را صمیمانه تبریک می گویم. در پایان از شما جوانان که از هنرمندان قدیمی یاد می کنید تشکر می کنم.

نصرت الله کریمی و مرضیه برومند

نصرت الله کریمی

نصرت الله کریمی

نصرت الله کریمی

 ناصر ملک مطیعی،نصرت الله کریمی و فردین
 نصرت الله کریمی

شهلا ریاحی و نصرت الله کریمی

نصرت الله کریمی و ایرن

گیتی ساعتچی و نصرت الله کریمی

۱ نظر:

ناشناس گفت...

با درود بر نصرت کریمی

کریمی از بزرگترین هنرمندان تئاتر، سینما، تلویزیون ،دوبله، عروسک سازی و نمایش های ایرانی بود که از نوجوانی تئاتر را شروع کرده ودر آغاز کارش از پدر تئاتر نوین ایران عبدالحسین نوشین وشاگردان او بسیار آموخت. چند سال پیش کتابی در معرفی نوشین هنرمند بزرگ تئاتر ایران گردآوری کرده وبه چاپ رسانید.