۱۳۹۲ مهر ۳, چهارشنبه

یادداشت کیوان ساکت در سالروز فوت پرویز مشکاتیان: شاعر سنتور و جاودانگی

کیوان ساکت به مناسبت سالروز فوت استاد پرویز مشکاتیان طی یادداشتی این ضایعه را به خانواده وی و هنرمندان تسلیت گفت.

به گزارش هنرآنلاین، کیوان ساکت به مناسبت سالروز فوت استاد پرویز مشکاتیان با ارسال یادداشتی نبودن این استاد را  به خانواده وی و هنرمندان و علاقه مندانش تسلیت گفت. متن یادداشت کیوان ساکت بدین شرح است: سالروز فوت استاد پرویز مشکاتیان، بزرگمرد موسیقی ایران زمین است.
چهارمین سالگشت درگذشت این هنرمند و استاد بی بدیل موسیقی و شاعر سنتوراستاد پرویز مشکاتیان غمی جانکاه است که هرگز از دلها بیرون نخواهد رفت.
بدون شک بر کسی پوشیده نیست که استاد مشکاتیان یکی از اسوره های سنتور و نوابغ موسیقی ایرانی بود که علاوه بر موسیقی و سنتور؛ به ادبیات و تاریخ ایران نیز بسیار مسلط بود. او نوازندگی سنتور را بهتر از شاعری می نواخت و مهارت ویژه ای در نواختن آن داشت. او در عمر موسیقایی خود توانست کارهای بسیار ارزشمندی در زمینه نوازندگی و آهنگسازی انجام بدهد.
در زمینه ساخت قطعات (ارکسترال) و تصنیف واقعا بی بدیل و بی مانند است و تاریخ موسیقی ایران مانند او را ندارد. تکنوازی او در سنتور، جایی برای حرف زدن باقی نمی گذارد آن قدر که از او به عنوان شاعر سنتور یاد می کنیم. همکاری مشترک او با استاد آواز ایران محمدرضا شجریان، از ماندگارترین همکاری های دهه های اخیر است. دوچهره و اسطوره و ترکیب این دو و همنشینی اشان کنار هممی توانست منجر به خلق آثاری شود که نه تنها در تاریخ موسیقی ایران، که در موسیقی دنیا نیز جایگاه ویژه ای داشته باشد. اما دست اجل مهلت نداد و شاعر بی بدیل سنتور را از ما گرفت.

چهارمین سال فقدان این هنرمند فقید که ماندگاری خود را با آثاری همچون بیداد، آستان جانان، سِرّ عشق، نوا، دستان، گنبد مینا و جان عشاق تثبیت کرد را به خانواده او و هنرمندان و علاقه مندانش تسلیت عرض می کنم. رفتن او ضایعه ای بزرگ برای موسیقی ایران بود.

هیچ نظری موجود نیست: