۱۳۹۲ شهریور ۲۵, دوشنبه

برای رسیدن به شهرت نباید تقلید کرد، باید زحمت کشید

موسیقی ما - لیلا رضایی: حسین علیزاده جشنواره هفتمین موسیقی جوان را پر از استعدادهای درخشان دانست و گفت: اگربه استعدادهایی که در این جشنواره نهفته است بها داده شود، در آینده نیروهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

حسین علیزاده، نوازنده تار؛ آهنگساز و پژوهشگر درباره هفتمین جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: این دوره از جشنواره به دلیل حضور داورانی که همگی از یک دهه بودند و در کنار هم فعالیت می کردند، هم برای ما خوشایند است و هم اتفاق خوبی است که این نسل را کنار هم قرار داده است. این دوره تعداد هنرجویان تمام رشته ها در آن زیاد است و به نظر می رسد نسبت به سال های گذشته از رشد بیشتری برخوردار بوده است.
این نوازنده چیره دست با بیان اینکه نیروهای جوانی که در این عرصه فعالیت می کنند، باید مسیر درست را به آن ها نشان داد، گفت: بسیاری از جوان های امروز به دنبال شهرت هستند و برایشان مهم نیست که یک هنرمند شهرتش را از راه هنرخودش به دست آورده و این هنرش مختص به خودش است و هر کسی بخواهد این موقعیت به دست بیاورد باید از ابتدا شروع کند.
در آموزشگاه ها و آموزش در کلاس های خصوصی، یک عدم هماهنگی وجود دارد. هنرجویی که دنبال مقوله مهمی همچون آموزش می رود، وقت و انرژی می گذارد. معلم هایی که واقعا دلسوزی کرده اند و صلاحیت تدریس دارند، شاگردانشان اینجا می درخشند. در مقایسه با اینها می بینیم شاگرد وقت و انرژی اش را گذاشته اما هیچ نتیجه ای عایدش نشده است. این جشنواره ها از این جهت خوب است که می تواند معیاری مشخص کند و استانداردی در نظر بگیرد که در سطح آموزش کشور این معیار و استاندارد اعمال بشود. کسی که کلاس می گذارد و آموزش می دهد واقعا در سطحی باشد که بتواند به این کار اقدام کند و شاگرد تربیت کند. در بعضی از شهرستان ها عملا این امکان وجود ندارد. هنرجویان یا باید بیایند در تهران آموزش ببینند یا اصلا قید این کار را بزنند.

داور هفتمین جشنواره موسیقی جوان با اشاره به اینکه این روزها جوان ها بیشتر به سمت و سوی شهرت می روند، گفت: هر کس بخواهد شهرت به دست بیاورد، باید از ابتدا شروع کند. همه راه را آدم باید خودش از اول هموار کند و چیزی که مهم است این است که خودش را پیدا کند، فقط تقلید نکند. در این جشنواره چند نفری بودند که صدای خوبی داشتند ولی صدای طبیعی خودشان نبود و ما بارها مجبور شدیم توصیه کنیم با صدای طبیعی خودشان بخوانند. وی در پایان درباره بروز استعداد از این جشنواره گفت: قطعا! در هر رشته ای اگر یکی دو چهره خیلی خوب باشد برای این جشنواره کافی است. البته اگر بیشتر هم باشد که خیلی بهتر است ولی به هر صورت کیفیتی لازم است که باید در نظر گرفته شود. این کیفیت بسیار مهم است نه کمیت.

هیچ نظری موجود نیست: