۱۳۹۲ شهریور ۱۹, سه‌شنبه

شهلا ریاحی 87 ساله شد

قدرت زمان وفادوست معروف به شهلا ریاحی متولد ۱۳۰۵ تهران بازیگر و اولین کارگردان زن سینمای ایران (با کارگردانی فیلم مرجان در سال ۱۳۳۵) است.

نام خانوادگی قبلی او شربت‌چی و همسر اسماعیل ریاحی کارگردان سینما بود. شهلا تحصیلات خود را تا سیکل ادامه داد و در سن ۱۷ سالگی بنا به خواست و راهنمایی همسرش اسماعیل ریاحی که خود از شیفتگان تئاتر بود به صحنه (تئاتر تهران) راه یافت و برای اولین بار شادروان معزالدیوان فکری در نمایشنامه ای به نام «سیاست هارون الرشید» نقش اول دختر نمایش را به او داد. او با کار سوم و چهارم در دنیای محدود تئاتر آن زمان به عنوان بازیگری محبوب و سرشناس مورد توجه قرار گرفت.


شهلا ریاحی

او سینمای حرفه ای را سال ۱۳۳۰ با فیلم «خواب های طلایی» به كارگردانی معزالدیوان فكری تجربه كرد. ریاحی سال ۱۳۳۵ فیلم «مرجان» را كارگردانی كرد و به این ترتیب نام اولین زن كارگردان سینمای ایران را به خود اختصاص داد. وی دارای دو فرزند (یک دختر و یک پسر) است.
شهلا ریاحی در یکی از مصاحبه هایش گفت: یک بار خواهرم که در مشهد زندگی می کرد آمد تهران و یک چادر سرش کرد، شب هم آمد تئاتری که من بازی می کردم را ببیند و برای برادرم خبر ببرد که من در تهران چه کار می کنم. برادرم که نظامی بود از مشهد پیام داد که یا طلاقت را می گیرم یا تو و شوهرت را می کشم!


شهلا ریاحی

روح برادرم شاد باشد، وقتی که متوجه شد ریاحی من را به تئاتر برده خیلی عصبانی شد و گفت یا باید از تئاتر بیرون بیایی یا طلاقت را می گیرم یا هر دویتان را می کشم! آن موقع دیدی که الان به هنر و کار هنری وجود دارد، نبود.

برادر من هم اصلا دوست نداشت که من هنرپیشه شوم. البته او بیشتر نگران زندگی ما هم بود که نکند با رفتن هر دوی ما به سمت کار هنری متزلزل شود. او فکر می کرد ممکن است ریاحی درگیر کار خودش شود و من هم به سمت کار خودم بروم و هر دویمان از زندگی غافل شویم اما خدا را شکر ما هیچ وقت درگیر حواشی نشدیم و کارمان هم باعث نشد که به زندگیمان لطمه وارد شود. ما هفتاد سال در کنار هم با عشق و صمیمیت زندگی کردیم و تا لحظه آخر هم عاشقانه یکدیگر را دوست داشتیم. ما در تمام مراحل زندگی و کار با هم بودیم.


شهلا ریاحی

هیچ نظری موجود نیست: