۱۳۹۲ خرداد ۴, شنبه

کوتاه درباره زندگی هنری غلامعلی روانبخش


زنده یاد غلامعلی روانبخش از خوانندگان دهه ۱۳۴۰ با اولین ترانه خود «آهای عروس و ای دوماد» با شعری از پرویز وکیلی و آهنگی از ساخته های ناصر زرآبادی خوش درخشید و به قول معروف یکشبه راه صد ساله پیمود.

روانبخش به سال ۱۳۱۴ در مشهد متولد شد و پس از تحصیلات متوسطه به تهران آمد و کار هنری خود را آغاز کرد. روانبحش با خواندن ترانه هایی چون عروس و داماد، دختر قالی باف به اوج شهرت رسید و با خوانندگانی مثل ویگن، عارف و منوچهر به رقابت پرداخت. شهرت و محبوبیتش سبب شد که از او برای شرکت در فیلم هایی مانند مرفین، دام عشق، خروس بی محل، آتشپاره تهران و دختران حوا دعوت کردند و سپس در رادیو مشغول همکاری و خوانندگی شد.
تدریجا پس از دوازده سال فعالیت در سینما و رادیو، از اوایل سال ۱۳۵۲ از کارهای هنری کناره گرفت و بیشتر به کارهای اداری و فعالیت های ساختمانی پرداخت. روانبخش در بهمن ماه سال ۵۷ در اثر سکته قلبی درگذشت.
برگرفته از سایت ایران الدیز

۱ نظر:

Unknown گفت...

سلام و خسته نباشید.
شادروان «غلامعلی روانبخش».....، در جاهایی تاریخ فوتش را ۱۳۴۵ قید کردند که این موضوع به CD مرور ۷۰ سال سینمای ایران هم سرایت کرده بود و البته آنچه که شما نوشتید (بهمن ۱۳۵۷) بیشتر امکان صحت داره.
بازی اش تو فیلم «خروس بی محل»، مخصوصا سکانسهای همراه خدابیامرز استاد «تقی ظهوری»، خیلی شیرین و جذاب بوده. «پیمان دوستی» مهدی رییس فیروز که دیگه جای خود داره،، خاصه اجرای ترانه اول فیلم با دو صدایی خودش و «ایرج» بر روی نقش شادروان «علی تابش».،،،،، صدایش بر مرحوم «محمدعلی فردین» در «عشق و انتقام» و........،،،،،،،
خدایش بیامرزد.