۱۳۹۱ بهمن ۲۰, جمعه

علیرضا داود نژاد: از روی دست خودم فیلم می سازم


هنر آنلاین: علی رضا داودنژاد که با فیلم سینمایی «کلاس هنرپیشگی» در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد با این اثر به سراغ تقابل اعضا یک خانواده به دلیل مسائل خانوادگی می‌رود.
این فیلم روز گذشته برای اهالی رسانه به نمایش درآمد و واکنش‌های متفاوتی را از سوی نمایندگان رسانه‌ها و منتقدان در پی داشت که این امر بهانه ای شد تا با این فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران به گفت‌و‌گو بنشینیم.
به نظر خودتان درفیلم «کلاس هنرپیشگی» مسئله جدیدی را طرح کرده اید؟
در بخش های روایت ، ساختار و فضا این مسائل جدید قابل به بازخوانی است
فیلم قبلی شما "مرهم «یک فیلم اجتماعی اثر گذار در باره جوانها است ، در فیلم "کلاس هنرپیشگی » چقدر این رویکرد دوباره پیگیری شده است؟
به هر حال از بچه چهار ساله تا زن هشتاد ساله در این فیلم حضور دارند و دغدغه هایشان به تصویر در آمده است، نمی توانم صرفا بگویم به دغدغه جوان ها پرداخته ام ، من در این فیلم به دغدغه های آدم ها در سنین مختلف پرداخته ام.
آیا این دغدغه ها شخصی است ویا دغدغه هایی عمومی و اجتماعی است؟
این دغدغه ها شامل بحث های اجتماعی و تاریخی می شود ولی دغدغه های اجتماعی و تاریخی دغدغه های من هم محسوب می شود اما به صرف شخصی بودن به آن ها نپرداختم.
در کلاس هنرپیشگی به نسل های مختلف اجتماع به درستی پرداخته می شود؟
مسائل روز جامعه در فیلم کلاس هنرپیشگی روایت می شود و طبیعی است همه اقشار جامعه با این مسائل درگیر باشند، حال اینکه به درستی پرداخت شده باشد یا توانسته باشد منظور را به تماشاگر به درستی منتقل کند قضاوتی است که باید بیننده انجام دهد.
معمولا فیلم سازان هم نسل شما در کار فیلم سازی یک رویه ثابت را پیگیری می کنند اما در روند کاری شما یک پویایی و حرکت روبه جلو دیده می شود چقدر به این مسئله اعتقاد دارید؟
هم مردم و هم سینما را خیلی دوست دارم و به فیلم سازی به عنوان یک شغل نگاه نمی کنم بلکه از فیلم سازی لذت می برم و بهترین لحظات عمرم در حین فیلمسازی رقم می خورد ،در ضمن عاشق زندگی هستم، بنابراین نمی توانم به یک شیوه مشخص حرکت کنم، زندگی سرشار از مطالب جدید است به همین خاطر فیلمسازی من هم که از زندگی ناشی می شود گونه های مختلف و جدید را امتحان می کند.
از چه وجوهی از فیلم سازی لذت می برید؟
فیلم سازی برایم یک کار کاملا جدی وارزشمندی است و از همه چیزش لذت می برم.


حضور فیلم هایتان در جشنواره برایتان چه اهمیت و جایگاهی دارد؟
جشنواره فیلم فجر در یک مدت ده روز درکانون توجهات مردم، سینما دوستان و کارشناسان سینما و هنر قرار می گیرد . برای من که با دستگاههای عریض و طویل تبلیغاتی ارتباطی ندارم . حضور در جشنواره فیلم فجر یک فرصت خوب و مغتنمی است و برایم مهم است که فیلم دیده وشناخته شود . علاقمندان جدی سینما در طول برگزاری جشنواره فیلم را ببینند و نظراتشان در باره فیلم را ابراز کنند.
آیا به دلیل مسائل اقتصادی و ارزان تمام شدن هزینه های تولید از سوپر استارها در این چند فیلم آخرتان استفاده نکرده اید؟
عدم وجود سوپر استارها باعت ارزان تمام شدن فیلم هایم نمی شود، با سوپر استارها در یک تایم محدود بیست روز فیلم می ساختم اما فیلم برداری مرهم در حدود شش ماه طول کشید و این مدت زمان هزینه های تولید را افزایش می دهد. دوستان فیلم ساز یک سوپر استار برای فیلم شان می آورند و از سایر مسائل تولیدی فیلم به راحتی می گذرند، من سه ماه زمان صرف فیلمبرداری و قبل از آن هم در حدود چهار ماه زمان تمرینات و پیش تولید فیلم می گذارم، در حدود یک سال نیم زمان صرف ساخت فیلم کلاس هنرپیشگی شده است.
به چه دلیل از این شیوه که هزینه های زیادی هم دارد استفاده می کنید؟
این شیوه به من کمک می کند در فیلم سازی به چشم اندازی که علاقه دارم نزدیک بشوم. تصوری که از سینما و فیلمسازی دارم با این ترکیب از بازیگرها همخوانی خوبی دارد و طبیعی است از آن استفاده کنم.
آیا در فیلم سازی به یک سبک خاص دسترسی پیدا کرده اید؟
در زمان ساخت "خانه عنکبوت "و یا "نیاز "هم تلاش کردم شیو ه های مختلف فیلمسازی را تجربه کنم که سخت و دشواری بود، هیچگاه از روی دست کسی فیلم نساختم فقط از روی دست خودم فیلم سازی می کنم.
چقدر ساختار فیلم هایتان در تمرینها شکل می گیرد؟
تمرینات در سبک فیلم سازی من تاثیرات زیادی دارد و بازیگران معمولا بعد از تمرینات طولانی که با آنها انجام می دهم خیلی راحت جلوی دوربین بازی می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: