رادیو زمانه
- محمود خوشنام: موسیقی پیشرو در ایران، در سال های دهه ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ از رونق بسزایی
برخوردار شده بود. موسیقیدانان جوان پس از پایان تحصیلات وارد میدان شده و به جمع قدیمی
ترها پیوسته بودند.
حضور آنان تحرک
و طراوتی تازه به موسیقی پیشرو می بخشید. لوریس چکناواریان یکی از موسیقیدانان در این
دوره از تاریخ تحول موسیقی ایران است. او در آن سال ها در میان موسیقیدانان پیشرو خوش
درخشیده بود. لوریس چکناواریان در بروجرد در یک خانواده مهاجر ارمنی به دنیا آمده و تحصیلات عالی اش را در
اتریش و ایالات متحده آمریکا گذرانده است. او پس از دریافت دیپلم از آکادمی موسیقی
وین به ایران بازگشت و به کار آهنگسازی و رهبری ارکستر پرداخت و سرانجام یکی دو سال
قبل از انقلاب بهمن ۵۷ رهسپار آمریکا شد و در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل و مطالعه پرداخت.
لوریس در دوره
اقامتش در ایران، یک موسیقیدان چندجانبه به
شمار می رفت. برای فیلم و نمایش و اپرا و باله موسیقی می نوشت و غالباً خودش هم آن
ها را در اجرا رهبری می کرد. او نخستین موسیقی اش را برای فیلم «جلد مار» کار هژیر
داریوش نوشت و سپس موسیقی دیگری برای فیلم «سرزمین ادیان» (به کارگردانی منوچهر طیاب)
ساخت. او بر روی دو فیلم داستانی «بیتا» از هژیر داریوش و «تجاوز» از حمید مصداقی نیز
موسیقی نهاده است.
آفرینش نخستین
اپرا برای کودکان نیز با پرویز و پریسا به نام لوریس چکناواریان ثبت شده است. او شاید
نخستین آهنگسازی نیز باشد که روی رستم و سهراب کار کرده و اپرای خود را در صحنه های
جهانی نیز به اجرا درآورده است. او در عرصه ی باله نیز کار کرده است. افسانه «سیمرغ» از عطار نیشابوری را صحنه ای کرده است.
«سیمرغ» در سال ۱۳۵۴ در تالار رودکی نخستین اجرای خود را پیدا کرد.
دیگر آثار برجسته
لوریس چکناواریان عبارت است از سمفونی شماره یک برای ترومپت و سازهای کوبه ای، سمفونی کردو، اوراتوریو
(Oratorio) زندگی مسیح، دو کنسرتو برای ویلون و پیانو، سوییت دریاچه وان و بالاخره اوراتوریو آخر زمان. لوریس در کار
رهبری ارکستر نیز فعال بود و تاکنون ارکسترهای سمفونیک یا فیلارمونیک لندن، لیورپول،
هلسینکی، ارمنستان و ارکستر اپرای تهران و ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کرده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر