۱۳۹۱ آبان ۲۱, یکشنبه

قدیمی ها هشـت ساله شد



مجتبی نظری: 8 سال گذشت... به همین سادگی... سادگی که در سه کلمه خلاصه شد. اما برای من آنقدر ها که کلام می چرخد، ساده نبود. 8 سال با همه کاستی ها زیر سایه فرهنگ ایران جاویدان داعیه دار زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنانی که روزگاری نامشان آوازه ی یک شهر بود. از روزگار کاه گلی تا رسیدن به شهر سنگی و سیمانی، از روزگار گرامافون تا تجدد خلاصه شده به نام سی دی و از روزگاری که تلفن های قدیمی تنها راه رسیدن صدا بود تا امروز که می گوییم و عقیده داریم تنها صداست که می ماند.
8 سالگی قدیمی ها همراه با همه خاطرات خوب را تقدیم به شماهایی می کنیم که در همه حال، یار و یاری رسان ما بودید. شما خوانندگانی که نوستالژی تان کوچه پس کوچه های قدیمی شهر است که امروز، تیغ تیز مدرنیته همه را آسمان خراش هایی کرده که دیگر بوی قرمه سبزی شهر را با دود ماشین های خود پاسخ می دهند.
هنوز هم در آغاز راهیم و اندازه قدمت ایران جاویدان برایتان سخن داریم. سخن با کسانی که دلشان دریای خاطرات را در خود نهفته است.
بسیار خوشبختم که طی 5 ماه گذشته دوستان عزیزم فرهاد لارنگی که در وبلاگ «بازیگران قدیمی» و علی رجبی در وبلاگ «سینما پارس» فعالیت داشتند به ترتیب به سمت سردبیر و دبیر تحریریه در مجله اینترنتی قدیمی ها فعالیت می کنند. از دوستان عزیز دیگری هم که از قبل در قدیمی ها فعالیت داشتند، همچون مهدی خسروشیری که عکس هاش در خاطر همه ما هست و فرامرز امینی که زحمات بی شماری برای هنرمندان قدیمی می کشند، بی نهایت تشکر و قدردانی می کنم. امیدوارم بتوانیم پاسخگوی محبت های شما خوانندگان مجله اینترنی قدیمی ها باشیم. با ما بمانید...




فرهاد لارنگی سردبیر مجله اینترنتی قدیمی ها به مناسبت هشتمین سال تولد قدیمی ها نوشت: من در ابتدا فقط بازدید کننده وبلاگ «فیلم قدیمی» در سال 1383 به مدیریت آقای مجتبی نظری بودم و پس از گذشت مدتی به دلیل علاقه ای که به هنرمندان قدیمی داشتم، تصمیم به راه اندازی وبلاگی در مورد هنرمندان قدیمی گرفتم و بالاخره از 14 اردیبهشت 1386 فعالیت خودم را در وبلاگ بازیگران قدیمی آغاز کردم.


در آن وبلاگ خبر و مطالبی در مورد هنرمندان سینما و موسیقی قرار می دادم و اولین دیدار و مصاحبه ام را با استاد ناصر ملک مطیعی و خانم پوری بنایی در اردیبهشت ماه سال 1387 به مناسبت اولین سالگرد وبلاگ بازیگران قدیمی انجام دادم. تا این که این فعالیت شش سال به طول انجامید و طی پیشنهادی که آقای مجتبی نظری برای فعالیت مشترک، به من داده شد و تصمیم گرفتیم همه در مجله اینترنتی قدیمی ها فعالیت کنیم. در هفتم مرداد 1391 چندین مصاحبه مشترک به مدت یک هفته انجام شد و تقریبا از تاریخ 15 مرداد ماه 1391 کار خودم را در مجله اینترنتی قدیمی ها به عنوان سردبیر آغاز کردم. و امیدوارم این همکاری برای سالیان سال تداوم داشته باشد. در پایان هشتمین سال تولد مجله اینترنتی قدیمی ها را به همکاران عزیزم و همچنین تمام خوانندگان محترم این مجله اینترنتی تبریک عرض می نمایم.
علی رجبی دبیر تحریریه مجله اینترنتی قدیمی ها هم به مناسبت هشتمین سال تولد قدیمی ها نوشت: با دیدن فیلم سلطان قلب ها با بازی زنده یاد فردین به هنرمندان قدیمی و هنر ایران زمین گرایش پیدا کردم و این موجب شد در شهریور ماه سال 1388 وبلاگ سینما پارس (هنرمندان قدیمی) را تاسیس کنم.


بعد از سه سال فعالیت در سینما پارس، دست تقدیر من را با دوستان خوبم اَقایان مجتبی نظری، فرهاد لارنگی، مهدی خسروشیری و فرامرز امینی جهت اطلاع رسانی بهتر در مورد هنرمندان پیشکسوت ایران در زیر یک سقف بلند به نام مجله اینترنتی قدیمی ها، آشنا کرد. خوشحالم که تا به امروز توانستم برای هنر و هنرمندان این مرز و بوم قدمی کوچک بردارم و امیدوارم بتوانم با دوستان عزیزم قدم هایی بزرگتر در عرصه هنر بر داریم. با اَرزوی پیروزی و سربلندی برای شما خوانندگان مجله اینترنتی قدیمی ها.



صحبت های هنرمندانی که طی یک سال گذشته به قدیمی ها پیوسته اند:


منوچهر وثوق: قدیمی ها با عشق، دلسوزی و وطن دوستی فعالیت می کند


قدیمی ها - علی رجبی: منوچهر وثوق در رابطه با هشتمین سال فعالیت مجله اینترنتی قدیمی ها این چنین گفت: از شما جوانان مجله اینترنتی قدیمی ها تشکر می کنم که یاد و نام ما هنرمندان گذشته و قدیمی های سینما و موسیقی را هنوز بعد از این همه سال زنده نگه می دارید و با عشق، دلسوزی و وطن دوستی، هشت سال است که این مجله اینترنتی را اداره می کنید. دست تک تک شما عزیزان را می فشارم و هشتمین سال تولد این مجله اینترنتی را به شما تبریک می گویم.


شهناز تهرانی: قدیمی ها جز حقیقت چیزی نمی نویسد

شهناز تهرانی

قدیمی ها - مجتبی نظری: شهناز تهرانی در رابطه با هشتمین سال فعالیت مجله اینترنتی قدیمی ها این چنین گفت: درود بی پایان من به مجله اینترنتی قدیمی ها و طرفداران، مسئولین محترم، زحمت کش و واقع بینش. من خود یکی از طرفداران سرسخت این رسانه هنری مردمی هستم. ایمان و اعتقاد عجیبی به صداقت، درستکاری و یک رنگی این رسانه دارم.
بسیار خرسندم که چنین مجله ای در اینترنیت وجود دارد که از هنرمندان حمایت می کند و جز حقیقت نمی نویسد، این مسئله برای من و مردم قابل احترام می باشد. طی 8 سال فعالیت پی در پی و پشتکار، نظر همگان را با احترام به خود جلب کرده است.
اثبات بهترین بودن مجله قدیمی ها نوشتار قوی با احترام از تک تک هنرمندان سینما، تئاتر، تلویزیون، رقص و موسیقی می باشد و با کمال عشق و صحت از این هنرمندان یادآوری و قدردانی کرده که همیشه در خاطره ها بمانند. جا دارد بهترین آرزوها را برای به ثمر رساندن 8 سال زحمت و نگهداشتن نام پر افتخار مجله اینترنتی قدیمی ها را تبریک گفته و امیدوارم نامش همچنان مردمی و هنری در خاطر افکار عمومی به نیکی باقی بماند. سپاس بی کران با عشق و تشکر فراوان از مسئولین و دست اندرکاران محترم مجله قدیمی ها. همچنان دوستتان دارم و زادروز پر افتخار هشتمین سال این مجله اینترنتی بر همگان مبارک باشد.


هوشمند عقیلی: قدیمی ها آدم را به گذشته ی خود می برد

هوشمند عقیلی

قدیمی ها - علی رجبی: هوشمند عقیلی در رابطه با هشتمین سال فعالیت مجله اینترنتی قدیمی ها این چنین گفت: اَدم باید همیشه به گذشته خود برود، در گذشته خود جستجو کند و برای امروز خود بر اساس اَن تصمیم بگیرد. حالا مجله اینترنتی قدیمی ها در این زمینه فعالیت خوبی دارد و می تواند به زیر بنای هنر کمک کند و اَدمی اگر از گذشته خود درس نگیرد نمی تواند در اَینده کار انجام دهد، مثلا وقتی لیسانس گرفتی دلیلش این هست که از بچگی به مدرسه رفتی. گذشته و هنر ایران بسیار برای خواندن و دانستن مهم است. من هم به نوبه خود هشتمین سال فعالیتتان را به شما و خوانندگان این رسانه مردمی تبریک می گویم.


فرانک میرقهاری: قدیمی ها مردم را از احوال هنرمندان قدیمی آگاه می سازد

فرانک میرقهاری


قدیمی ها - علی رجبی: فرانک میرقهاری در رابطه با هشتمین سال فعالیت مجله اینترنتی قدیمی ها این چنین گفت: مجله اینترنتی قدیمی ها یکی از بهترین مجله ها در مورد هنرمندان قدیمی است که هنرمندان قدیمی را به بهترین شکل به نسل جوان معرفی می کند و مردم را از احوال هنرمندان قدیمی آگاه می سازد و بسیار بسیار این مجله اینترنتی قدیمی ها را دوست دارم. جا دارد هشتمین سال تولد قدیمی ها را بتریک بگویم و برای جوانانی که در این مجله کار می کنند اَرزوی موفقیعت و پیروزی دارم.


فرخ ساجدی: قدیمی ها مردم را با کارها، واقیعت ها و گذشته های دور و نزدیک آشنا می سازد

فرخ ساجدی

قدیمی ها - علی رجبی: فرخ ساجدی در رابطه با هشتمین سال فعالیت مجله اینترنتی قدیمی ها این چنین گفت: قدیمی ها مجله اینترنتی بسیار خوبیست که مردم را با کارها، واقیعت ها و گذشته های دور و نزدیک آشنا می سازد و حقایق هنری را منتشر می کند. اگر مجله قدیمی ها در همین مسیر حرکت خود را ادامه دهد موفقتر و بهتر خواهد شد. من هم به نوبه خودم هشتمین میلاد این مجله اینترنتی را به دست اندرکاران این مجله اینترنتی و خوانندگانش تبریک می گویم.


عباس قادری: قدیمی ها یاد محبوب خیلی از عزیزان را در خود جای داده است

عباس قادری

مجتبی نظری: عباس قادری در رابطه با هشتمین سال فعالیت مجله اینترنتی قدیمی ها این چنین گفت: با تشکر و قدردانی از آقای مجتبی نظری عزیز مدیرِ مجله قدیمی ها که باعث شد تا در گلزارهای دلمان بوی امید، بوی به یاد ماندن و بوی محبت و معرفت دمیده شود. قدیمی ها مجله ای است که شمیم یاد محبوب خیلی از عزیزان را در خود جای داده است. برای شما و تمامی همکاران گرانقدرتان سلامتی و توفیق روزافزون آرزومندم.


منصور سپهرنیا: قدیمی ها باعث می شود هنرمندان قدیمی یاد مردم بمانند

منصور سپهرنیا

مجتبی نظری: منصور سپهرنیا در رابطه با هشتمین سال فعالیت مجله اینترنتی قدیمی ها این چنین گفت: ما را خیلی قدیمی فرض کردید، (با خنده). کاری که شما در قدیمی ها می کنید بسیار با ارزش است به این دلیل که حداقل ما هنرمندان قدیمی یاد مردم می مانیم و آیندگان هم از طریق این مجله متوجه می شوند چه کسانی در سینما و موسیقی آمدند و رفتند، چه زحمات، چه درد ها و چه کتک هایی خوردند. برای این می گویم کتک، چون در چند فیلم دست و پاهای من شکست. از خدا می خواهم که همچنان موفق به کارتان ادامه دهید و هشتمین سال تولد فعالیتتان را به شما و همکارانتان تبریک می گویم.


یلدای سیه چشم، شیرینی وجودتان / تاریخچه و فلسفه شب یلدا


دیر زمانی است كه مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر، در آغاز فصل زمستان مراسمی  را برپا می دارند كه در میان اقوام گوناگون، نام ها و انگیزه های متفاوتی دارد. در ایران و سرزمین های هم فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام می برند كه همزمان با شب انقلاب زمستانی است. به دلیل دقت گاهشماری ایرانی و انطباق كامل آن با تقویم طبیعی، همواره و در همه سال ها، انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سی ام آذرماه و بامداد یكم دی ماه است. هر چند امروزه برخی به اشتباه بر این گمانند كه مراسم شب چله برای رفع نحوست بلندترین شب سال برگزار می شود؛ اما می دانیم كه در باورهای كهن ایرانی هیچ روز و شبی، نحس و بد یوم شناخته نمی شده است. جشن شب چله، همچون بسیاری از آیین های ایرانی، ریشه در رویدادی كیهانی دارد.
در گذشته، آیین هایی در این هنگام برگزار می شده است كه یكی از آنها جشنی شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید تازه متولد شده، بوده است. جشنی كه از لازمه های آن، حضور كهنسالان و بزرگان خانواده، به نماد كهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده است، و همچنین خوراكی های فراوان برای بیداری درازمدت كه همچون انار و هندوانه و سنجد، به رنگ سرخ خورشید باشند.
یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می کرده اند. در این باور یلدا روز تولد خورشید و بعدها تولد میترا یا مهر است. این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان پیش از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.
نور، روز و روشنایی خورشید، نشانه هایی از آفریدگار بود در حالی که شب، تاریکی و سرما نشانه هایی از اهریمن. مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ همیشگی به سر می برند. روزهای بلندتر روزهای پیروزی روشنایی بود، در حالی که روزهای کوتاه تر نشانه ای از غلبهٔ تاریکی.
جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می شود. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی  هستند. لازم به ذکر است یلدا در سرزمین های فلات ایران روسیه و دیگر کشورها با پیشینه ی تاریخی برگزار می شود. مجله اینترنتی قدیمی ها آرزوی خوشی و سلامتی، برای همه ایرانیان در این شب آرزو می کند...

شب یلدا همیشه جاودانی ست
زمستان را بهار زندگانی ست
شب یلدا شب فر و کیان است
نشان از سنت ایرانیان است

۱ نظر:

زانیار گفت...

سلام از زحمتهای همه شما دوستان عزیز تشکر میکنم واقعا قدیمیها چراغ روشن تمام هنرمندان قدیمی ماست .