۱۳۹۱ دی ۹, شنبه

علیرضا نادری و تبریک سالروز تولد بهرام بیضایی


مهر: نمایشنامه نویس و کارگردان شناخته شده تئاتر ایران به بهانه سالروز تولد بهرام بیضایی یادداشتی را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد.

در یادداشت علیرضا نادری چنین آمده است: زادروز خجسته‌ میلاد مردی را این روزها به یاد همدیگر می‌آوریم خوشحال از اینکه هنوز هست. یاد و خاطره تابناکش هنوز سرشارمان می‌کند از وسوسه عیارانه ساختن دنیایی، شهری، محله و برزنی که بسامان نیست. خلوت با شکوهش آن سوی دنیایی - شب و روزش با ما ناهمخوان - نور و گرما یافته از شمع‌هایی که دوستان و خانواده افروخته‌اند. مردی که هزار سال بیشتر در این مجال اندک عمر زیسته است، زندگی همچنان پراهمیتش دراز باد.
اما اینجا در شهری که او روزگاری امیدوارانه و پر کوشش در آن ساکن بود اما تسکین نمی‌یافت، مکتوبات همچنان فراوان چاپ می‌شوند و کتاب ها نه و دلالان بی‌ملالند و اهل صنعت حق در کار معنا کردن هزار هزار لفظ، اهالی شعبده و بازی وعده خرق عادت‌های بدیع می‌دهند، عشاق جوانی می‌کنند و جوان‌ها بی‌عشق سر در جوال عشوه تخریب در نئی یک‌بند در کار بازدم مدامند.

بهرام بیضایی

موسیقی در گوشه شکست، سینما در نفرین مدام خود دل شکسته‌ی لوچ را می‌ماند مضحک و ترحم‌برانگیز. پای خواب‌رفته خواب می‌بیند و تئاتر خواب هم نمی‌بیند، گزگز نیز نمی‌کند از هول و هراس خیز. هر که تهمت شکست شیشه‌ی خود را به سایه‌ی جاروی آن دیگری نسبت می‌دهد. زمین سرد و هوا سرد و از فلق تا شفق داروخانه‌ها گرم و پر رونق، مارستان‌ها و بیمارستان‌ها میعادگاه، هر که سهم خود از رنجوری تن را نزد طبیبی کشانده که او هم درد می‌کشد. بیماری‌ها همگی نادر‌اند و صدها نفر از قوم و خویش، همسایه و هم‌پایه و ‌هم‌پیاله و هم‌کیش و هم‌ریش هر یک مغهور بیماری نادری‌اند. روز اما آنجا می‌گذرد و در اینجا در شبی که شب جشن میلاد شماست شمع‌ها همچنان روشن می‌مانند.

هیچ نظری موجود نیست: