۱۳۹۱ دی ۹, شنبه

موسیقی بانوان ساماندهی ندارد


سهیلا پورگرامی گفت: مشکلات موسیقی بانوان، حل نشدنی به نظر می رسد و اگر هنرمندان موسیقی، عاشق کارشان نباشند، هرگز با این همه مشکل نمی توانند کاری از پیش ببرند.

سهیلا پورگرامی، خواننده و سرپرست گروه آوای مهربانی گفت: مشکلات موسیقی بانوان، حل نشدنی به نظر می رسد زیرا مشکلات موسیقی بانوان در کشور ما بی شمار است و اگر هنرمندان موسیقی، عاشق کارشان نباشند، هرگز با این همه مشکل نمی توانند کاری از پیش ببرند.
این خواننده در ادامه افزود: متاسفانه ما همیشه درگیر و دار افراط و تفریط هستیم، یا کلا پیشکوستان را فراموش می کنیم، یا دیگر به جوانان اهمیت نمی دهیم. در این سالها جو موسیقی بانوان طوری است که دیگر به گروه های موسیقی نوپا و جوانان اهمیتی داده نمی شود و به راحتی آب خوردن از دایره بازی بیرون انداخته می شوند.
سرپرست گروه آوای مهربانی در ادامه خاطرنشان کرد: موسیقی بانوان همیشه مورد ظلم بوده و مسئولین بیشتر باید حمایت و پشتیبانی کنند البته مسئولین حمایت لازم را می کنند اما باید این حمایت ها را بیش تر کنند تا شاهد شکوفایی هر چه بیش تر در زمینه موسیقی بانوان باشیم .در کنار مسئولین بانوان هنرمند هم باید همکاری کنند ، بیش تر بانوان هنرمند فقط تدریس می کنند در حالیکه فضای کافی وجود دارد و باید شروع کنند. من به این باور رسیده ام که بانوان خمیره لازم را دارند و باید به درستی از این استعدادها حمایت کنند و خودشان هم از همدیگر پشتیبانی کنند.
پورگرامی با اشاره به این که موسیقی بانوان ساماندهی ندارد ، گفت: به طور کلی افراد کمی در حوزه موسیقی بانوان فعال هستند و باید تعداد افرادی که در این دوره فعالیت می کنند بیش تر شود. همچنین اطلاع رسانی در زمینه موسیقی بانوان خیلی کم است و مخاطبان موسیقی بانوان باید هم عام و هم خاص باشند و چون اطلاع رسانی کم است این موضوع فقط محدود به افراد خاص می شود که به این دلیل موسیقی بانوان هنوز رشد کافی نکرده است.
این خواننده در پاسخ به این پرسش که  آهنگسازی در گروه بانوان در چه وضعیتی قرار دارد، تاکید کرد:به طور کلی آهنگسازان برای آهنگسازی مبالغ زیادی می گیرند و چون بانوان حمایت نمی شوند نمی توانند از آهنگ های جدید استفاده کنند و مهم ترین عامل نداشتن بودجه است . بانوان به لحاظ مالی کارهای قدما را اجرا می کنند ولی اگر قرار است که باشیم باید آهنگسازی جدید هم برای گروههای بانوان هم انجام شود که این یکی دیگر از مشکلات موسیقی بانوان است.
پورگرامی همچنین از ضرورت تشکیل انجمنی برای بانوان می گوید: لازم است انجمنی تشکیل شود تا به فعالیت بانوانی که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند، سر و سامان دهد و در جهت رفع مشکلات و موانعشان بکوشد. به هر حال هستند زنانی که با وجود همه سختی‌ها و سدها همچنان دست از فعالیت برنداشته‌اند و هنوز هم دوست دارند که کنسرت بگذارند.