۱۳۹۵ خرداد ۱۷, دوشنبه

خواننده پیشکسوت با وجود اخذ مجوز نتوانست «دوباره می‌سازمت وطن» را بخواند

موسیقی ما: «امین‌الله رشیدی» خواننده پیشکسوت کشور روز ششم خرداد ماه در حالی در تالار اندیشه‌ی حوزه‌ی هنری روی صحنه رفت که...
مسوؤلان این تالار با وجود دریافت مجوزهای لازم از ارشاد، اجازه اجرای قطعه‌ی «دوباره می‌سازمت وطن» سروده «سیمین بهبهانی» را به این خواننده نامدار ندادند و او ناگزیر به اجرای قطعه‌ای دیگر به صورت بداهه شد.
«رشیدی» در این خصوص می‌گوید: «در این برنامه، اتفاقات و تغییرات ناخوشایندی رخ داد؛ قرار بود من قطعه‌ی «دوباره می‌سازمت وطن» را که سال گذشته به همراه دخترم در فرهنگ‌سرای نیاوران اجرا کرده‌ بودیم را روی صحنه ببرم که حوزه‌ی هنری اعلام کرد، این شعر سیاسی است و ما اجازه‌ی اجرای آن را به شما نمی‌دهیم. این در حالی است که این قطعه دارای تمامی مجوزهای لازم از دفتر موسیقی وزارت ارشاد بود؛ از آن طرف من این قطعه را در برنامه‌ی پربیننده‌ی «خندوانه» نیز اجرا کرده بودم و حالا به نظر می‌رسد ملوک‌‌الطوایفی اداره شدن موسیقی در کشور، چنین مشکلاتی را به وجود می‌آورد».
 او ادامه می‌دهد: «بروز این اتفاق باعث شد تا برنامه با تمرکز و دلخواه من اجرا نشود و میان استرس و ناراحتی قطعه‌ی دیگری خواندیم. این اتفاق ناخوشایندی است که یک هنرمند چند دقیقه مانده به آنکه روی صحنه برود با چنین مشکلی مواجه شود؛ من می‌خواستم هنگام اجرای برنامه، صحنه را ترک کنم؛ اما به احترام مخاطبان و دوستانم که در تالار حضور داشتند، چنین کاری انجام ندادم. به هر روی اما برنامه با استقبال بسیار زیادی مواجه شد».
او می‌گوید: «من در این سال‌ها قطعات نوی بسیاری دارم، چندی قبل استاد فخرالدینی گفتند که خلاقیت در موسیقی مرده است؛ اما هنوز هستند کسانی که از دهه‌ی 30 و 40 عطر و رنگ موسیقی‌اش باقی مانده باشد و من هم در این سال‌ها، تلاش بسیار زیادی در این خصوص انجام دادم که متاسفانه به ثمر ننشسته است؛ چون ارکستری که بتواند با من هماهنگ باشد، پیدا نشده است».
«امین الله رشیدی» روز ششم خرداد ماه همراه با ارکستر موسیقی «رامشه» به سرپرستی علیرضا مهرابی، به همراه مرتضی خنجری کنسرتی را با یک ارکستر ۶۰ نفره در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار کرد؛ او اما تنها چند قطعه خواند که همین باعث بروز انتقاداتی نیز از طرف مخاطبانی شد که بیشتر برای شنیدن صدای او آمده بودند.
این خواننده پیشکسوت، همچنین بعد از آنکه سال‌ها در انتظار دریافت مجوز برای کتاب «ایران در رهگذر زمانه» بود، از دریافت مجوز این کتاب منصرف شده و آن را در  سایت شخصی‌اش به نام rashidibooks.ir منتشر کرده است. می‌گوید:‌«این کتاب حاصل پژوهش و تلاش های چندین ساله من در عرصه موسیقی است و روزنامه‌ی اطلاعات از آن به عنوان گنیجنه‌ای ارزشمند یاد کرد. این کتاب با وجود مجوز وزیر ارشاد، نتوانست مجوز بگیرد و به همین خاطر من آن را برای مخاطبانم در اینترنت منتشر کردم تا هر کس که می‌خواهد از آن بهره بگیرد.»

هیچ نظری موجود نیست: