۱۳۹۴ بهمن ۱۹, دوشنبه

مسترکلاس‌های پیانو انوشیروان روحانی

شرق - مرجان صائبی: این کلاس‌ها حدود یک‌سال‌ونیم است که در شهرهایی نظیر: شیراز، اصفهان، مشهد و رشت برگزار می‌شود و به‌زودی در شهرهای دیگر نیز برگزارخواهد شد.
تاکنون سه دوره در شهرهای مذکور با استقبال طیف وسیعی از هنرجویان و معلمان برگزار شده است و دوره‌ چهارم نیز از اردیبهشت ١٣٩٥ شروع خواهد شد.
روحانی همواره در طول فعالیت‌های هنری خود دغدغه آموزش داشته که ازجمله آنها می‌توان به حضورش در هنرستان موسیقی (پیش از انقلاب) اشاره کرد و مشخصا از سه سال پیش به‌صورت فعال، شاگردانی را که در سطوح متوسط و عالی بوده‌اند، تحت‌تعلیم خود قرار داده است. در این مدت، با توجه به اقبال روزافزون به شرکت در این کلاس‌ها، با لحاظ‌کردن گزینش سطح از متقاضیان، این کلاس‌ها بُعد تازه‌ای به خود گرفته است.

انوشیروان روحانی

ادریس ناصری (مدیر روابط عمومی انوشیروان روحانی) در این زمینه گفته است: «این کلاس‌ها صرفا با هدف آموزش پیانو برگزار خواهد شد؛ ضمن اینکه آقای روحانی در نظر دارند تا این مسترکلاس‌ها به شکل دوره‌ای انجام شود و کسانی که در دوره‌‌ها حضور دارند، بعد از مدتی بار دیگر بتوانند آموخته‌هایشان را دنبال کنند و تا‌جایی‌که شرایط فراهم باشد، کلاس‌ها هر دو، سه ماه یک‌بار برگزار شود». او اضافه کرد: «هدف از برگزاری این مسترکلاس‌ها، انتقال اطلاعات و تجارب انوشیروان روحانی به نوازنده‌های پیانوست. درواقع ایشان می‌خواهند ازطریق برگزاری این کلاس‌ها، افراد مستعد در نوازندگی این ساز را، تربیت کنند». همچنین مدیربرنامه روحانی خاطرنشان کرد: «این کلاس‌ها در شهرستان‌ها به‌صورت خصوصی و گروهی انجام می‌شود. هنرجویانی که از کلاس‌ها به شکل خصوصی استفاده می‌کنند، باید در نوازندگی پیانو و تئوری موسیقی در سطحی پیشرفته باشند و هنرجویانی که در کلاس‌های گروهی شرکت می‌کنند، باید دست‌کم سطحی متوسط در نواختن این ساز داشته باشند».
انوشیروان روحانی در مردادماه سال ١٣١٨ در رشت به دنیا آمد. او موسیقی را با ساز «ملودیکا» آغاز کرد و در این راه با حمایت‌های پدر و مادر خود، آموختن موسیقی را پی گرفت. در ۹ سالگی در «جامعه باربد» که به سرپرستی شادروان اسماعیل مهرتاش اداره می‌شد، برنامه‌هایی اجرا کرد که مورد تشویق مهرتاش و دیگر اعضای آنجا قرار گرفت. روحانی از شش‌سالگی با راهنمایی‌های پدر، با نت آشنا شد و در همین اوقات وارد هنرستان موسیقی شد. در هنرستان موسیقی از آموزش‌ها و راهنمایی‌های استادان جواد معروفی، روح‌الله خالقی و سایر استادان در هنرستان موسیقی بهره برد. او پس از چند سال، به رادیو راه یافت و در ارکسترهای مختلف برنامه‌هایی اجرا کرد. بیش از ۲۵ سال نداشت که عضو شورای موسیقی رادیو شد و تا آخرین سالی که در آن سازمان فعالیت داشت، عهده‌دار این سمت بود.
وی از اولین برنامه «گلها» حضور و همکاری مستمر داشت و بعدها رهبری ارکستر شماره چهار را برعهده گرفت. انوشیروان روحانی در سال‌های اخیر به‌عنوان آهنگساز، با ارکسترهایی در سطح جهان همکاری داشته و این علاقه و گرایش او به موسیقی کلاسیک غرب را هم نشان می‌دهد. روحانی در سال ۱۳۴۶ ساز «ارگ» را به ایران آورد و با این ساز اجراهایی در آن زمان و بعد از آن داشته است. او یکی از آهنگ‌سازان پرکار معاصر است که بیش از ٥٠٠ آهنگ ساخته ‌ که حدود ۲۵۰ اثر ضبط شده است. اکثر آنها از معروف‌ترین آهنگ‌های زمان خود بوده‌اند که در حافظه‌ شنیداری مردم جای دارند و در این زمینه می‌توان به: «سلطان قلب‌ها» و «تولد مبارک» اشاره کرد.

هیچ نظری موجود نیست: