۱۳۹۴ آذر ۱۴, شنبه

سعید راد: نسل ما «نه» گفتن به فیلم های ضعیف را یاد گرفته

بانی فیلم: ما از آن بازیگرانی هستیم که حق انتخاب داریم و بازی نکردن در هر پروژه‌ای را بلدیم؛ اما بیشتر بازیگران جلوی دوربین هر پروژه و فیلمی بازی می‌کنند.
سعید راد بازیگر سینما در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تفاوت جنس بازیگری نسل خودش، خسرو شکیبایی، پرویز پرستویی و دهه اخیر گفت: تفاوت جنس بازیگری نسل من، شکیبایی و پرستویی و ... با دهه اخیر بسیار متفاوت است و در این دهه نتوانستیم آن چنان بازیگر ماندگاری به سینما معرفی کنیم. بازی‌های ما قابل قبول بود؛ چون خیلی راحت بگویم ما با اساتیدی مانند کیمیایی، تقوایی، بیضایی و نادری کار می‌کردیم. کسانی که رهبر خوبی بودند و ما جواب آن‌ها را به خوبی دادیم؛ اما الان دیگر از آن کارگردان‌ها و بازیگران خبری نیست.
وی افزود: با فرض اینکه اگر کارگردان‌های خوب دوباره به سینما برگردند، متأسفانه بیشتر بازیگران دهه اخیر جنم همکاری با آن‌ها را ندارند و کار‌های تکنیکال را نمی‌دانند. چون باری به هر جهت ورود پیدا کردند و ماندند و ماشاا...  تعدادشان از ستاره‌های آسمان هم بیشتر است؛ پس به این نتیجه می‌رسیم که در سطح گسترده بازیگران خوب و ماندگاری وجود ندارد.
این بازیگر ادامه داد: می‌گویند دهه اخیر همه چیز در سینما عوض شده، مگر قواعد بازیگری می‌تواند تغییر کند؟! مثل این است که بگوییم آل‌پاچینو، داستین هافمن، رابرت دنیرو  و ... جور دیگری بازی کنند و با آمدن نسل جدید باید سبک و بازیگری آن‌ها کنار گذاشته شود. با قاطعیت می‌گویم هیچ بازیگری مانند آن‌ها نخواهد شد؛ چون هنوز با ابهت بازی می‌کنند و به بازیگران جدید می‌گویند، بروید پی کارتان.
وی در خصوص مشکل سینمای حال حاضر ما گفت: اگر تماشاگر سینما را برای فیلمی خوب روی صندلی بنشانید، خودش را پیدا کرده و برای دیدن آن فیلم می‌آید. متأسفانه فیلم خوبی وجود ندارد، یکسری فیلم‌های تفننی داریم، مردم هم استقبال می‌کنند، می‌خندند و سینما را ترک می‌کنند؛ اما آیا لیاقت مخاطبان ما اینگونه فیلم‌هاست؟
وی  افزود: ما با آن سینمایی که سند سینمای ملی ایران است فاصله گرفتیم. در کل همه چیز عوض شده که مایه تأسف و تأمل است. به عنوان نمونه با یک طرح و دوربین عکاسی به سراغ من آمدند و می‌گویند بیا بازی کن! به آنها گفتم جلوی این دوربین چه کاری می‌توان انجام داد؟ می‌گویند همه با همین دوربین فیلم می سازند، گفتم همه بسازند شما هم بساز اما من نمی‌آیم؟!
راد در پایان خاطرنشان کرد: ما از آن دسته بازیگرانی هستیم که حق انتخاب داریم و نه گفتن و بازی نکردن در هر پروژه‌ای را بلدیم؛ اما متأسفانه بیشتر بازیگران جلوی دوربین هر پروژه و فیلمی بازی کرده و قد خم می‌کنند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سعید در جوانی به هنرپیشه‌های قدیمی‌ حمله میکرد که چرا جای خود را به جوانها نمیدهند. وقتی‌ ناصر ملک مطیعی جایزه سپاس گرفت، سعید عصبانی شد! دنیا دار مکافات است. حالا خودش در سن کهولت از جوانها انتقاد می‌کند! سعید جان، سنّ و سالت را بپذیر تا آسوده باشی‌. بدبختی و فلاکتی بالا تر از این نیست که پیرها به جوانها حسادت میکنند، چون دوران آنها گذشته! ال پاچینو و روبرت دنیرو امروز دلقکی بیش نیستند و در نازل‌ترین فیلم‌ها بازی میکنند! مثلا شما میخواهی‌ به جای رادان یا گلزار بازی کنی‌؟ سعید در جوانی بی‌نظیر بود،‌ای کاش دیگر در هیچ فیلمی بازی نمیکرد، تا همان تصویر از او در یادها می‌ماند.