۱۳۹۴ آذر ۷, شنبه

پری ملکی: فضای کنسرت بانوان هنری نیست

پری ملکی اظهار کرد: همچنان ترجیح می دهم که برای بانوان کنسرت برگزار نکنم. فکر می کنم در این سال ها که برای بانوان اجرا داشتم، خیلی برای شان دوست داشتنی نبوده و از طرفی، فضای کنسرت بانوان تا حدی غیرهنری است.
این مدرس رشته آواز در گفت و گو با ایسنا، درباره جدیدترین کنسرتش توضیح داد: کنسرت جدید گروه «خنیا» 27 آذرماه در تالار وحدت به صورت هم خوانی برگزار خواهد شد. این کنسرت «راز مانا» نام دارد.
او با اشاره به این که اجرا در دو بخش «نوا افشاری» و «اصفهان شوشتری» روی صحنه خواهد رفت، گفت: در بخش اول کنسرت «راز مانا» قطعاتی را اجرا می کنیم که شاعر همه ی آن ها زن است. رابعه بنت کعب (شاعر قرن چهارم)، ملک خاتون (شاعر هم دوره ی حافظ)، سیمین بهبهانی و فروغ فرخ زاد شاعرانی هستند که از کلام آن ها در بخش اول این کنسرت استفاده شده است. بخش دوم نیز به اجرای قطعاتی روی اشعار مولانا اختصاص خواهد داشت.

پری ملکی

ملکی با بیان این که همه ی قطعات این اجرا جدید هستند و به تازگی آهنگسازی شده اند، درباره ی دلیل انتخاب اشعار توضیح داد: سال ها در زمینه ی موسیقی بانوان فعالیت کرده ام و فکر می کنم، باید فعالیت بانوان را در زمینه های مختلف دید. در این اجرا سعی کردم از اشعار زنان استفاده کنم. البته زمان برنامه ی ما آنقدر زیاد نیست که بتوانیم اشعار بیشتری انتخاب کنیم. با این  حال، چند قطعه از شاعران معاصر و چند قطعه از شاعران قدیمی انتخاب کردیم.
او ادامه داد: شعر «رابعه بنت کعب» آنقدر تصویری زیبا دارد که دل مان نیامد، آن را نخوانیم. درباره ی «ملک خاتون» هم همین طور است، چون مردم با شاعر زنی آشنا می شوند که همزمان با «حافظ» زندگی می کرده است.
این هنرمند در این باره افزود: فروغ فرخ زاد و سیمین بهبهانی هم در ادبیات ما تأثیرگذار بوده اند. این اجرا یک نوعی ادای دین من به زنان است و سعی کردم در حد خودم، کاری انجام داده باشم.
سرپرست گروه «خنیا» در پاسخ به این پرسش که انتخاب اشعار بانوان برای این کنسرت تا چه حد در راستای زنانه شدن فضای این موسیقی است، در حالی که معمولا در موسیقی ایران صفر تا صد بیشتر قطعات، اثر مردان است؟ بیان کرد: اتفاقا این موضوع خیلی من را اذیت می کند. معمولا سعی می کنم، کارهایی را که احساس زنانه دارند، بخوانم. همان طور که می دانید، اغلب برنامه هایم هدفمند هستند و هیچ گاه قطعاتی را که به هم ربط ندارند، در یک اجرا نمی خوانم. اجرا باید موضوعیت و یک جور پژوهش داشته باشد.
او درباره ی تفاوت فضای بخش اول و دوم کنسرت نیز گفت: حس و حال دو بخش اجرا مثل هم است. شاید در بخش دوم تا حدی از بخش اول فاصله بگیریم، اما قطعات بی ربط نیستند.
ملکی که مدتی است از برگزاری کنسرت بانوان فاصله گرفته و اجراهایش را به صورت هم خوانی برگزار می کند، در این باره اظهار کرد: هم چنان بر سر این تصمیم هستم. برای کنسرت ها و شنونده هایم احترام قائلم. برای اجراهای گروه «خنیا» زحمت کشیده می شود و هربار با یک حرکت تازه همراه است. ما با اجرای قطعات صرفا تکراری، مخاطب را گول نمی زنیم. بنابرین دل مان می خواهد، کارهای مان شنیده و حتی نقد شود. به طبع، این اتفاق در کنسرت های همخوانی شدنی است.
وی افزود: همه ی این ها در حالی است که فضای کنسرت بانوان غیرهنری است و در این سال ها که برای زنان اجرا داشتم، خیلی برای شان دوست داشتنی نبوده است.
او با بیان این که بخشی از عواید کنسرت پیش رو به مجتمع معلولین «رعد» اختصاص می یابد، گفت: جلال امیرپورسعید (آهنگساز، نوازنده ی تار و هم خوان)، بامداد ملکی (سازهای کوبه ای)، مرضیه رحیم زاده (سنتور)، سهیل مخبری (هم خوان، کمانچه)، محمد ساکی (سازهای کوبه ای)، امید توفیقی (عود)، فاروق کسمایی و مینا فرخ نیا (هم خوان) به عنوان اعضای گروه «خنیا» در این کنسرت حضور خواهند داشت.

هیچ نظری موجود نیست: