۱۳۹۴ تیر ۳۱, چهارشنبه

آثار ذوالفنون خاک می خورند

در حالی که نزدیک به چهار سال از درگذشت یکی از اسطوره های سه تارنوازی ایران می گذرد،  آثار این هنرمند همچنان خاک می خورد.

به گزارش ایسنا، جلال ذوالفنون که خیلی ها او را با آثاری مانند «گل صدبرگ» و «آتش در نیستان» می شناسند، مدت هاست از دنیا رفته، اما آثار منتشرنشده ی زیادی از او باقی مانده است و گویا تهیه کنندگان در حوزه موسیقی تمایل و انگیزه ای برای انتشار آن ها ندارند.
مدیر برنامه های زنده یاد ذوالفنون در این باره توضیح داد: کارهای منتشرنشده ای از استاد ذوالفنون وجود دارد که برای انتشار آن ها به منابع مالی نیاز است. من چندبار درخواست برگزاری جلسه با آقای مرادخانی - معاون امور هنری وزارت ارشاد - را داده ام، اما هربار از دفتر او، برخوردهایی غیرفرهنگی دیده ام. تقریبا هرماه برای دیدار با ایشان درخواست داده ام، اما موفق به انجام این کار نشده ام.
آرش اوستا در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا ناشران برای انتشار این آثار تمایل ندارند، گفت: شاید یکی از دلایلش این باشد که این اواخر برای برگزاری کنسرت  هم مجوز ندادند. گروه «اوستا» نتوانست برای اجرای آثار ذوالفنون مجوز بگیرد. شاید اگر کنسرت و انتشار آلبوم در یک راستا بودند و می توانستیم در کنار اجرای زنده، رونمایی از آلبوم را نیز داشته باشیم، اتفاقات بهتری می افتاد.
وی افزود: سه ساعت و 45 دقیقه تارنوازی، چند قطعه گروه نوازی برای سه تار، 9 ساعت بداهه نوازی سه تار و هفت تصنیف که البته خواننده ای ندارد، از جمله آثار ذوالفنون هستند که منتشر نشده اند.
این هنرمند همچنین از برگزاری نخستین جشنواره ی مکتب ذوالفنون نیز خبر داد و گفت: قرار است، این جشنواره نیمه ی دوم سال در شیراز و کرمانشاه برگزار شود و جزییات آن به زودی اعلام خواهد شد.
زنده یاد جلال ذوالفنون در سال 1316 در آباده متولد شد. در کودکی همراه خانواده اش به تهران آمد و فراگیری موسیقی را از 10 سالگی در خانواده ای اهل موسیقی شروع کرد. او برای ادامه ی تحصیل به هنرستان ملی موسیقی رفت و در آنجا با سازهایی مانند تار و ویلن آشنا شد. در هنرستان از رهنمودهای موسی معروفی در زمینه ی تکنیک های سه تار برخوردار شد.
همزمان با تأسیس رشته ی موسیقی در دانشکده ی هنرهای زیبا، به آنجا راه یافت. آشنایی با شخصیت های موسیقی ملی ایران از جمله نورعلی خان برومند و داریوش صفوت، شناخت تازه ای از موسیقی اصیل ایران و امکانات وسیع سه تار برای او به ارمغان آورد و از سال 1346 فعالیت خود را روی سه تار متمرکز کرد.
ذوالفنون سال های متمادی در زمینه ی تحقیق گام برداشت و کوشید جوانان را با این قلمرو آشنا کند. مهم ترین کار او پس از تحقیق، تدریس بود. جلال ذوالفنون آثار نوشتاری و صوتی فراوانی در زمینه ی موسیقی ایرانی از خود باقی گذاشته که از بین آن ها می توان آلبوم های «گل صدبرگ» و «آتش در نیستان» با صدای شهرام ناظری را نام برد. از دیگر آثار او نیز می توان به «مستانه»، «سرمستان» و «شب عاشقان» با صدای علیرضا افتخاری اشاره کرد.
سرانجام این هنرمند در 28 اسفندماه سال 1390 بر اثر خونریزی داخلی پس از جراحی قلب باز، در بیمارستان «البرز» کرج درگذشت و در قبرستان امامزاده طاهر دفن شد.

هیچ نظری موجود نیست: