۱۳۹۴ خرداد ۱۸, دوشنبه

ستار اورکی: خلوت خودم آثار فردریک فرنسوا شوپن رو گوش می کنم

قدیمی ها - فرامرز امینی: مصاحبه ای که در ادامه می خوانید، با آقای ستار اورکی آهنگساز است و به موزیک فیلم جدایی نادر از سیمین یکی از ساخته های وی می پر دازیم.


با سلام خدمت شما، در مورد دو استاد بزرگ خودتان زنده یادان جواد معروفی که در موسیقی سنتی فعال بودند و در مورد بابک بیات که موسیقی پاپ را دنبال می کردند، بگویید. چه شد که خدمت این عزیزان رسیدید؟
با سلام و عرض ادب خدمت شما که باعث وصل هنرمندان عزیز چه پیشکسوتان نازنین که اینجانب دستبوس همگی این نازنینان هستم و چه نسل جوانتر و همچنین هنر دوستان عزیز کشور قدرت مندم ایران زمین.
نحوه آشنایی اینجانب با استاد فقید و بی بدیل جواد معروفی در سن ١٧ سالگی اتفاق افتاد و در آن سال ها بنده در اهواز زندگی می کردم و با مشقت و دشواری های فراوان ماهی یک بار خدمتشان می رسیدم و کسب علم موسیقی می کردم.

در مورد بابک بیات هم توضیح بدهید تا یادی هم از این استاد مسلم موسیقی پاپ شده باشد.
تا آذر 85 زمان رحلت ایشون هنرجوی این مرد بزرگ و مهربان بودم. استاد بابک بیات بی تردید جزء سردمداران موسیقی پاپ و فیلم بودند و تاثیرشان شگفت انگیز بود و هست. من بسیار با این مرد نازنین به مدت چندین سال لحظه به لحظه زندگی کردم و بسیار آموختم.
تاثیرشان به صورت مستقیم و غیر مستقیم و خودآگاه و ناخودآگاه به روی اکثر آهنگسازان جوان سایه افکنده است، یادشان گرامی. اگر بخواهم از خاطراتم بگویم باید مدت ها قلم فرسایی کنم. من تا واپسین لحظات عمرم به ایشون مدیون هستم.

جرقه ساخت موسیقی فیلم «جدایی نادر از سیمین» چگونه زده شد؟ آیا در حال حاضر هم مشغول ساخت موزیک برای فیلمی هستید؟
روزی صداگذار معروف سینما جناب محمدرضا دلپاک به من زنگ زدند و به استودیو مون در سهروردی دعوت شدم و لحظاتی از فیلم «جدایی نادر از سیمین» را به من نشان دادند. من اطلاعاتی از این فیلم نداشتم و حتی نمی دانستم کارگردان فیلم چه کسی هست. به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم که بعد آقای اصغر فرهادی هم به جمع ما پیوست و توضییحاتی درباره فیلم دادند. در ادامه متوجه شدم چند نفر از آهنگسازان عزیز کشورمان آگهنگ هایی برای فیلم ساخته اند و نتوانسته بودند رضایت ایشان را جلب کنند. من سریعا خداحافظی کردم و خودم را به منزل رساندم، فکر می کنم حدود ١ شب پشت پیانو قرار گرفتم و زمزمه های ابتدایی این موسیقی شکل گرفت. در نهایت حدود ٤٨ ساعت به سر انجام رسید. فرهادی را به منزل دعوت کردم، وی بعد از گوش کردن به آهنگ گفت: این قطعه همانی هست که من می خواهم و بلافاصله و بی درنگ به استودیو رفتم و کار را ضبط کردیم. باید قدردان زحمات استاد عزیز محمد رضا دلپاک هم باشم.
این روزها هم در حال ساخت موسیقی فیلم سینمایی سایه هستم.

در روزگار ما وضعیت موسیقی چگونه  است؟ به ویژه موسیقی فیلم را عرض می کنم؟
وضعییت موسیقی در تمام زمینه ها خوب نیست و متاسفانه تاثیر بدی بر روی موسیقی فیلم گذاشته است.
چندین پیشنهاد موسیقی فیلم سینمایی دیگه هم دارم که امسال باید به سرانجام برسانم.

توصیه شما برای علاقمندان این رشته به ویژه جوانان عزیزی که مایلند بصورت آکادمیک این مسیر را طی کنند، چیست؟
این روزها همه چیز شتاب زده در حال شکل گیری هست و متاسفانه موسیقی هم همین حال و روز را دارد، جوان ها می خواهند خیلی زود به نتیجه برسند و تحمل مشقت و سختی را هم ندارند.
البته به جزء تعداد اندکی که راهشان را به درستی می روند. متاسفانه این تعداد کم در مقابل جمعیت انبوه این مملکت گم هستند.

با توجه به اینکه مدام مرحوم بیات در تماس بودید، بفرمایید آیا آثاری از وی است که هنوز منتشر نشده و سوال بعدی، خود شما در خلوت به چه نوع موسیقی گوش می دهید؟
آثار بسیار زیادی که خوشبختانه توسط خود ایشون نت نویسی شده اند به جا مانده که اصل این کارها دست اینجانب و دو فرزند عزیز استاد باربد و بامداد که دو قلو هستند، می باشند.
بنده در خلوت خودم آثار فردریک فرنسوا شوپن، لودویک وان، بتهوون و همچنین آهنگسازان فیلم معاصر همانند  انیو موریکونه و موریس ژار گوش می کنم.

یادم می آید زمانی که استاد بیات در بیمارستان ایرانمهر بستری بودند بنده با تعدادی از هنرمندان مانند ایرج، احسان پسرش، بهرام حصیری، جواد لشکری، استاد نصرت الله وحدت، حسین واثقی و... با خود شما هماهنگ کردم و امدیم ملاقات ایشان، اما متاسفانه او در شرایط بسیار نا امید کننده ای بود. همسرشان و جناب بابک صحرایی ترانه سرا هم بودند خاطرتون است؟
بله لطف شما و اساتید بزرگ را هیچ وقت فراموش نمی کنیم ولی افسوس که استاد بیات در حال بسیار بد و یادم هست که همگی بسیار منقلب شده بودند و افسوس بر چهره همه نمایان بود.
امیدوارم سایه پر مهر اساتید بالای سرمان باشد.

بسیار خوب ستار جان از اینکه در این گفتگو شرکت کردید تشکر فراوان دارم اگر در انتها خودتان مایلید مطالبی را عنوان بفرمایید، آماده ایم. برای شما آرزوی بهروزی و موفقیت در تمامی زمینه های هنری، خانوادگی و اجتماعی داریم. به امید دیارتان در صحنه های هنری جهانی.
سلامت باشید شما بسیار لطف کردید همچنین تمامی نازنین ها که این گفتگو رو تحمل کردند ممنونم امیدوارم همگی مستدام باشید و از فرصتی که به اینجانب دادید نهایت سپاس را دارم عرض ارادت خالصانه نثار همگی.

همچنین بابک صحرایی ترانه سرای کشورمان درباره ستار اورکی گفت: ستار از بهترین و مهمترین آهنگسازهای ماست كه از مفاخر موسیقی ایران است.
موسیقی های ستار اوركی آمیزه ای از احساس ناب و دانش مثال زدنی ست و در هر فیلم یا سریالی كه ساخت موسیقی اش را بر عهده داشته، با موسیقی های درخشانش به افزایش زیبایی و تاثیرگذاری آن اثر كمک های شایانی كرده است.

آثار سینمایی با آهنگسازی ستار اورکی
جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی
دربند به کارگردانی پرویزشهبازی
استرداد به کارگردانی علی غفاری
دوران عاشقی به کارگردانی علیرضا رییسیان
ریسمان باز به کارگردانی مهرشادکارخانی
در انتظارمعجزه به کارگردانی رسول صدرعاملی
کوچه ملی به کارگردانی مهرشاد کارخانی
شبکه به کارگردانی ایرج قادری
پنج ستاره به کارگردانی مهشید افشارزاده
آناهیتا به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد
سه ماهی به کارگردانی حمید قربانی
ندارها به کارگردانی محمدرضا عرب
اکباتان به کارگردانی مهرشاد کارخانی
سنگ کاغذ قیچی به کارگردانی سعید سهیلی
در بست آزادی به کارگردانی مهرشاد کارخانی
خانه ایی کنار ابرها به کارگردانی جلال دهقانی
خودزنی به کارگردانی احمدکاوری
ناسپاس به کارگردانی حسن هدایت
بیگانگان به کارگردانی عباس رافعی
پاتو زمین نذار به کارگردانی ایرج قادری
تارا و تب توت فرنگی به کارگردانی سعید سهیلی
کارناوال مرگ به کارگردانی حبیب الله کاسه ساز
شور شیرین به کارگردانی جواداردکانی
شب حورا به کارگردانی شهاب ملت خواه
او خوب سنگ می زند به کارگردانی هادی محفق
مادر پاییزی به کارگردانی سیروس رنجبر
یک سطر واقعییت به کارگردانی علی وزیریان
آسمان هشتم به کارگردانی حسن نجفی
جنگ کودکانه به کارگردانی ابوالقاسم طالبی
بچه ایی با جوراب قرمز به کارگردانی خداداد جلالی
سیب و سلما به کارگردانی حبیب الله بهمنی
پروانه ایی در مه به کارگردانی جوادکاسه ساز
هر چه خدا بخواد به کارگردانی نوید میهن دوست
ترانه شرقی به کارگردانی احسان صدیقی

سریال هایی با آهنگسازی ستار اورکی
جلالدین مولانا به کارگردانی شهرام اسدی، آرش معیریان
ستایش به کارگردانی سعید سلطانی
سال های مشروطه به کارگردانی محمدرضا ورزی
عمارت فرنگی به کارگردانی محمدرضا ورزی
چه کسی به سرهنگ شلیک کرد به کارگردانی جواد اردکانی
بابالمراد به کارگردانی فهد میری
منظومه آتش به کارگردانی مرتضی متولی
دختری به نام آهو به کارگردانی قدرت صلح میرزایی
روژان به کارگردانی ماشالله شاهمرادی
یک خانه یک قصه به کارگردانی عبدالرضامنجزی

تئاترهایی با آهنگسازی ستار اورکی
خسیس اثرمولیر به کارگردانی کارگردان ابولفضل پورعرب

آثار مستند با آهنگسازی ستار اورکی
اسکار از ایران یک جدایی به کارگردانی کورش عطایی، آزاده موسوی
نگاهی به آسمان به کارگردانی هادی محقق
چشم خمار خورشید به کارگردانی سعید سهیلی
ماریا به کارگردانی آبس برهان
دماوند به کارگردانی کامیارفاروقی

فیلم کوتاه با آهنگسازی ستار اورکی
احمد محمود به کارگردانی حبیب باوی ساجد
نقاش به کارگردانی علیرضا طالب زاده
پاکت خای به کارگردانی محمد سروینی
نگین به کارگردانی علی غفاری
هیچ کس به کارگردانی فرزادخوشدست
دو ماهی به کارگردانی بابک حبیبی فر
لبخندگل به کارگردانی ابراهیم اصغری

تله فیلم هایی با آهنگسازی ستار اورکی
پازل به کارگردانی علی غفاری
چرک نویس به کارگردانی علی جناب
فرزند پارس به کارگردانی رضا ایرانمنش
خانه ویران اورامان به کارگردانی رضا ایرانمنش
فراموشی به کارگردانی رضا ایرانمنش
قبل از غروب به کارگردانی جوادکاسه ساز
به خاطر سوگند به کارگردانی رحیم حسینی
مرگ خاموش به کارگردانی امیر محمد چشم آفتاب،حسن لفافیان
مهره سفید به کارگردانی حسن لفافیان

آنونس جشنواره باران به کارگردانی شهرام شاه حسینی
کلیپ غروب انتظار به کارگردانی سعیدعباسی

خوانندگانی که در تیتراژهای فیلم و سریال ستار اورکی را همراهی کردند
سالارعقیلی در سالهای مشروطه
رضا یزدانی در خودزنی
محمد اصفهانی در باب المراد
حامی در پاتو زمین نذار
محمد معتمدی در جلاالدین مولانا
سالار عقیلیدر دختری به نام آهو
حامی در شبکه
نیما مسیحا در شبکه
مانی رهنما در ندارها
حامی در به خاطر سوگند
میلادرحیمی در قبل ازغروب

کاندیدای بهترین موسیقی در جشنواره فجر ٨٨ برای فیلم آناهیتا
کاندیدای بهترین موسیقی در جشن خانه سینما ٩٠ برای فیلم کوچه ملی
کاندیدای بهترین موسیقی در جشنواره فجر ٩١ برای فیلم استرداد
کاندیدای بهترین موسیقی در جشن انجمن منتقدین ٩٢ برای فیلم استرداد
کاندیدای بهترین موسیقی در جشن خانه سینما ٩٣ برای فیلم استرداد
جایزه بهترین آهنگساز در جشن خانه سینما ٩٣
کاندیدای بهترین موسیقی در جشنواره بین المللی یاس ٩٣
جایزه بهترین آهنگساز در جشنواره یاس ٩٣
کاندیدای بهترین موسیقی در جشن خانه سینما بخش مستند ٩٣ برای فیلم از ایران یک جدایی
کاندایدای بهترین موسیقی در جشنواره فجر ٩٣ برای فیلم دوران عاشقی
کاندیدای بهترین موسیقی در جشنواره فیلم شهر ٩٤ برای فیلم دوران عاشقی

ستار اورکی و زنده یاد جواد معروفی

شهریاد روحانی ستار اورکی

ستار اورکی و بزرگ لشگری

ستار اورکی

ستار اورکی در جمع هنرمندان

ستار اورکی و محمود دولت آبادی

ستار اورکی و رضا ایرانمنش

ابوالفضل پور عرب ئ ستار اورکی

بابک صحرایی، رضا یزدانی و ستار اورکی

هیچ نظری موجود نیست: