۱۳۹۴ خرداد ۲۰, چهارشنبه

جشنواره «پساک» فرانسه از سینمای ایران ستایش می کند

بانی فیلم - محمد حقیقت: روز شنبه گذشته، برای دیدن فیلمی به سینما تک فرانسه رفته بودم، در آنجا با پییر هانری دلوو از بنیانگذاران بخش ( 15 روز کارگردانان کن)، ملاقاتی داشتم.

دلوو در سال 1968 به دنبال اعتراضات مربوط به جنبش ماه می - درست همان سالی که جشنواره کن تعطیل شد -، به همراه  مجمع کارگردانان فرانسه بخش غیر رسمی 15 روز کارگردانان را پایه گذاری کرد و به مدت 30 سال، مدیریت آن را بر عهده داشت. او  پس ازراه اندازی بخش غیر رسمی 15 روز کارگردانان، مدیریت جشنواره های گوناگونی را عهده دار شد.
دلوو  چند سالی است که جشنواره بین المللی فیلم پساک راه اندازی و مدیریت می کند و نکته جالب توجه این است که از زمانی که وی مدیریت این جشنواره را دارد، موفقیت های زیادی برای اعتبار و پرستیژ آن به دست أورده و سال به سال بر تعداد تماشاگران این جشنواره افزوده می شود.
در ملاقاتم با او در سینماتک، از سفر اخیرش به تهران و شرکت در جشنواره بین المللی فجر صحبت می کرد و گفت که همزمان برای یافتن فیلم های ایرانی برای جشنواره خودش (پساک) توانسته فیلم های مستند زیاد و بسیار خوبی از سینمای ایران را انتخاب کند. البته جدا از آن 10 فیلم داستانی هم از قبل و بعد از انقلاب هم در برنامه اش قرار خواهد داد و از کارگردان های این ده فیلم منتخب هم دعوت میکند تا با حضور فیلم شناسان آن منطقه، جلسات و کنفرانس هائی برپا شود.
 جشنواره بین المللی فیلم و تاریخ (پساک) که هرساله در شهر پساک، در جنوب غربی فرانسه برگزار می شود، غیر مسابقه ای است، و هر سال روی سینمای یک کشور یا یک منطقه، متمرکز می شود.  یه عنوان مثال سال گذشته از سینمای آلمان تجلیل شده بود. این جشنواره  امسال بخش اصلی خود را روی سینمای «خاورمیانه» متمرکز کرده است و به ویژه از سینمای ایران تجلیل خواهد کرد.
این جشنواره بیست و ششمین دور خود را از 16 تا 23 نوامبر برپا می کند و از ایران چند کا رگردان نیز دعوت خواهد کرد که تا کنون اسم داریوش مهرجوئی مشخص شده است. از این فیلمساز سه فیلم «گاو»، «پستچی» و «دایره مینا» به نمایش در خواهد آمد. جدا از آن، «جدائی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی، «دو فرشته»  اثر محمد حقیقت» و چند فیلم دیگر به نمایش در خواهد آمد.
مدیر جشنواره اعلام کرد که به زودی نیز بقیه فیلم ها و برنامه های ای جشنواره اعلام خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: