۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۹, شنبه

درگذشت حسین حصاری؛ کشتی نویس خوشنام و عاشق پیشه ورزش ایران!

جوانان - امیر برادران: جامعه ورزشی ایران یکی از بهترین پیشکسوتان خود را از دست داد و حسین حصاری، مفسر برجسته و کارشناس نام آشنای کشتی در سن 71 سالگی در امریکا در گذشت.

حسین حصاری کار کشتی نویسی را از مجله دنیای ورزش آغاز کرد و با بهره مندی از دید خوش و توانای تجزیه و تحلیل خیلی زود توانست جایگاهی معتبر در نقد و بررسی کشتی ایران و جهان بدست بیاورد.
پیش از انقلاب دو مجله کیهان ورزشی و دنیای ورزش بیشترین قلمرو ورزش ایران را در اختیار داشتند و مطالب این دو مجله ورزشی نقش بسیاری در رشد و پیشرفت نگاه مردم به ورزش داشت. در آن روزگار شادروان منوچهر لطیف و حسین حصاری در کیهان ورزشی و دنیای ورزش تلاشی خستگی ناپذیر در بازتاب هر چه بهتر و درست تردر رسانه های ورزشی را داشتند که باید یاد آوری کنیم دامنه این رسانه ها نسبت به امروز جمع و جور و همگون تر بود. در دهه آخر حکومت پهلوی در جامعه ورزش ایران، نام عطا بهمنش و حبیب روشن زاده همیشه در تلویزیون با هم می آمد و در مطبوعات ورزشی نیز وقتی حرف از کشتی می شد، همگان از منوچهر لطیف و حسین حصاری می گفتند.
منوچهر لطیف و حسین حصاری در تمام سفرهای کشتی ایران به خارج همراه یکدیگر بودند که در اوج رقابت حرفه ای، رفتار صمیمانه ای با یکدیگر داشتند تا بدانیم که فضای کاری در آن زمان تا چه اندازه سالم و سازنده بود.

حبیب روشن زاده و همسرش شادروان پوران در کنار پرویز زاهدی و حسین حصاری
از نویسندگان قدیمی ورزش ایران و همسرانشان

حسین خان حصاری پس از انقلاب، هیچگاه از رسانه های ورزشی جدا نشد و با عشق پایان ناپذیر همگام در خدمت ورزشکاران و جوانان ایران بود. برای آنکه بدانیم بزرگان کشتی نویس ایران یعنی لطیف و حصاری، تا چه میزان بر حرفه خود اشراف داشتند، لازم به اشاره است که این دو بزرگ مطبوعات تمام تاریخ کشتی ایران و جهان را در حافظه خود بایگانی کرده بودند و در دورانی که هنوز هیچ خبری از کامپیوتر و تکنولوژی امروز نبود، لطیف و حصاری هر پرسشی را حتی در مورد نتیجه یک کشتی در ده ها سال پیش را به راحتی و بلافاصله پاسخ می گفتند!
هفت سال پیش کشتی ایران منوچهر لطیف را از دست داد و حالا حسین خان حصاری به رفیق و رقیب قدیمی خود پیوسته است.
جایگاه معتبر و محترم این دو کشتی نویس خوشنام و عاشق پیشه ورزش ایران برای همیشه در نزد اهالی ورزش سرزمین ما ماندگار خواهد بود.
در گذشت حسین حصاری را به خاندان محترم حصاری و عاشقان ورزش ایران تسلیت می گوییم. روانش شاد، یادش پاینده...

هیچ نظری موجود نیست: