۱۳۹۳ آذر ۱۱, سه‌شنبه

همایون خرم به دنبال چه بود؟

رضا خرم فرزند همایون خرم گفت: پدرم هیچ گاه در کنسرت هایش دنبال دست و تشویق حاضران نبود. آنچه او را خوشحال می کرد، حضور 78 درصدی قشر جوان در کنسرت هایش بود.

به گزارش ایسنا، پسر زنده یاد همایون خرم که قرار است به زودی نخستین جایزه ی سراسری «همایون خرم» را برگزار کند، اظهار کرد: ایده ی برگزاری این مسابقه را بردیا صدرنوری به من داد که سال گذشته هم برنامه ای را به یاد پدرم روی صحنه برد و اجرای خوبی هم داشت و من باید قدردان این فکر باشم.
او ادامه داد: در لحظه ی اول، از طرح او مبنی بر برگزاری جایزه «همایون خرم» استقبال کردم و گفتم طرح به طور کلی، خوب است، به شرطی که به جزییات نیز به درستی پرداخته شود. با خودم فکر کردم برگزاری چنین جایزه ای می تواند خدمت به موسیقی باشد و در واقع، یکی از خواسته های پدرم نیز انجام می شود. زنده یاد همایون خرم بسیار به جوانان اهمیت می داد و معمولا در کنسرت هایش هنرمندان جوان، او را همراهی می کردند مثلا سامان احتشامی در 17سالگی با پدرم کنسرت داشت.
وی همچنین گفت: پدرم همیشه دوست داشت راه موسیقی ایرانی را به جوانان نشان دهد. حضور جوانان در کنسرت هایش خیلی او را خوشحال می کرد. امیدوارم برگزاری این جایزه بتواند خواسته های پدرم را برآورده کند و در سال های آینده، با دیدی عمیق تر برگزار شود.
رضا خرم در بخش دیگری از سخنانش، به بیان ایده های پدرش در موسیقی پرداخت و توضیح داد: پدرم بر موسیقی بی کلام تأکید زیادی داشت. در عین حال برای خوانندگان احترام زیادی قائل بود. او معتقد بود که اگر یک موسیقی را نتوان به صورت بی کلام اجرا کرد، آن موسیقی اشکال دارد. او در اواخر عمر نیز کنسرت های بی کلام برگزار می کرد؛ ولی هیچ گاه با خوانندگان مشکلی نداشت. برای همین هم قرار است در این مسابقه، شرکت کنندگان هم در زمینه ی خوانندگی و هم در زمینه ی نوازندگی شرکت کنند.
وی در پاسخ به پرسش مبنی بر این که چه تدابیری اندیشیده شده تا سرنوشت جایزه ی زنده یاد «همایون خرم» به سرنوشت «بنیاد بسطامی» دچار نشود، گفت: قرار بود برای پدرم هم بنیادی تشکیل شود؛ اما واقعیت این است که صرف تشکیل یک بنیاد مهم نیست، بنیاد باید اساسنامه داشته باشد، اساسنامه ای درست که سلیقه ای نباشد. اگر این موضوع رعایت شود، می توان کار درست و عاقلانه ای انجام داد.
او ادامه داد: فکر می کنم مشکل «بنیاد بسطامی» این بود که اساسنامه ی درستی نداشت. اگر اساسنامه ها درست باشند، مشکل مالی رفته رفته حل می شود.
در این نشست به منظور تشریح جزییات نخستین جایزه سراسری زنده یاد همایون خرم در تالار وحدت برگزار شد، مدیرکل دفتر موسیقی در سخنانی گفت: حوزه ی موسیقی امروز بسیار بالنده و پرتحرک است و از نظر کمی، تحرک خوبی پیدا کرده ایم. امیدوارم این تحرک در بخش کیفی هم مشهود شود.
پیروز ارجمند معتقد است: ما در تاریخ موسیقی ایران، چند رویداد مهم داشته ایم که یکی از آن ها مرحوم صبا بود که شاگردانی مانند فرهاد فخرالدینی و همایون خرم را تربیت کرد و آن ها بخشی از موسیقی سنتی ایران هستند. در واقع، موسیقی ایرانی در دهه های 30 و 40 در دوره ی شکوفایی خود بود و این دوران، مخصوص اساتیدی بود که عاشقانه کار می کردند. بخش دیگر نیز مربوط به زمانی می شود که موسیقی لاله زاری در موسیقی در ایران غالب بود، اما خوشبختانه امروز این موسیقی جای خود را به موسیقی جدی تری داده است.
ارجمند یادآوری کرد: یکی از هنرمندانی که در عرصه ی موسیقی بسیار تأثیرگذار بوده و قطعاتش هنوز زمزمه می شود، استاد همایون خرم است. او چند ویژگی منحصربه فرد داشت که باعث می شد از سایر هنرمندان متمایز شود؛ تبسم همیشگی، حمایت از جوانان و تسلط او به گوشه های موسیقی ایرانی و ملودی های مدرن، از ویژگی های زنده یاد خرم بود. او معاشرت زیادی با استادان و ترانه سرایان ممتاز دوران خود داشت که حلقه ی مفقوده ی موسیقی امروز ما است.
این آهنگساز در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: آنچه باعث شد دفتر موسیقی به حمایت از این جایزه اشتیاق نشان دهد، همین ویژگی های استاد خرم است. به هر حال شاید ما نتوانیم حمایت مادی انجام دهیم، اما توانایی حمایت معنوی را داریم و این موضوع را به فال نیک می گیریم. شاید بتوانیم در آینده جایزه هایی را نیز به نام سایر استادان داشته باشیم.
البته در زمینه ی مالی هم کمک هایی خواهیم داشت. به هر حال همایون خرم یک شخصیت ملی است؛ اما در وهله ی اول باید آثار بررسی شود تا ببینیم قرار است برای اقداماتی مانند پرداخت هزینه های جوایز چقدر هزینه کنیم.
مدیر موسسه ی «راد نواندیش» نیز به عنوان یکی از متولیان برگزاری این جایزه در این نشست خبری، گفت: موسسه ی ما، موسسه ای است که مسائل فرهنگی را به صورت جدی و نه به صورت تجاری پیگیری می کند و در این زمینه نیز فعالیت هایی داشته ایم.
ایزدی ادامه داد: استاد همایون خرم همیشه به جوانان میدان می داد. برای همین هم مسابقه ای که قرار است به نام او برگزار شود، مخصوص کودکان و نوجوانان زیر 20 سال است. شخصیت بچه ها و ریشه های فرهنگی آن ها تا 20سالگی شکل می گیرد. ما تصمیم گرفتیم با خانواده ی همایون خرم مسابقه ای برگزار کنیم تا این بچه ها هم تشویق شوند و هم به موسیقی نسل قبلی توجه کنند. آقای ارجمند نیز با آغوش باز از این موضوع استقبال کرد.
وی تأکید کرد: همه افراد زیر 20 سال می توانند با اجرای اثری از همایون خرم، در این مسابقه شرکت کنند. سازی هم که می نوازند مهم نیست می توانند بخوانند، هم خوانی کنند یا به تک نوازی و گروه نوازی بپردازند. سپس فایل تصویری اثر خود را به موسسه «راد نواندیش» ارسال کنند. در نهایت نیز هیئت داوران شامل شاگرد ارشد همایون خرم (رضا خرم )، نماینده ی موسسه ی «راد نواندیش» و پیروز ارجمند آثار را بررسی می کند.
او اضافه کرد: اختتامیه ی این جایزه همزمان با سالروز درگذشت زنده یاد همایون خرم در اواسط دی ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست، پیروز ارجمند درباره ی وضعیت «بنیاد بسطامی» گفت: با حمایت های دفتر موسیقی، بنیاد مرحوم ایرج بسطامی قصد دارد فعالیت های خود را ادامه دهد و جایزه ی بسطامی امسال بار دیگر برگزار خواهد شد. در بخش پایانی این مراسم از آلبوم «گام به گام با آوا» خودآموز موسیقی مخصوص کودکان، اثر سعید ثانی و ژاله اسماعیلی رونمایی شد.

هیچ نظری موجود نیست: