۱۳۹۳ آبان ۲۱, چهارشنبه

اعلام جزییات مراسم سالروز درگذشت مرتضی ممیز

مراسم گرامیداشت مرتضی ممیز، طراح و گرافیست، امسال نیز مانند سال های گذشته در چند بخش در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، سخنرانی و نمایش آثار کاری پیپو (KARI PIIPPO)، طراح و گرافیک برجسته از کشور فنلاند از جمله برنامه های این بزرگداشت است.
همچنین اتودهای مرتضی ممیز همراه آثار و گزیده ی پوسترها و نشانه های ابراهیم حقیقی در نگارخانه های ممیز، پاییز و زمستان خانه ی هنرمندان ایران به نمایش گذاشته می شود.
افتتاحیه ی این مراسم روز جمعه، 7 آذرماه، ساعت 17 در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار می شود و برنامه های بزرگداشت تا 13 آذرماه ادامه خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، مرتضی ممیز چهارم شهریورماه سال 1315 در تهران به دنیا آمد و پنجم آذرماه 1384 در روستای کردان از توابع کرج آرام گرفت.
ممیز فارغ التحصیل رشته ی نقاشی از دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارای گواهینامه ی طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی از مدرسه ی عالی هنرهای تزیینی پاریس بود. او مدیر هنری و طراح گرافیک نشریاتی مانند ایران آباد، کتاب هفته، کیهان هفته، فرهنگ کاوش نگین، فرهنگ و زندگی، رودکی، فصل نامه خاورمیانه، گفت وگو و پیام امروز بود و مسؤولیت طراحی صحنه و لباس 14 تئاتر و دو فیلم سینمایی را به عهده داشت. بسیاری از پوسترهای رویدادها و بیلبوردهای فیلم های سینمایی مطرح را او طراحی کرده است.
45 سال تلاش بی وقفه در عرصه ی گرافیک معاصر ایران، ایجاد تشکل حرفه ای طراحان گرافیک، خلق فضاهای جدید طراحی، مدیریت هنری و گرافیکی بسیاری از نشریات معتبر ایران، طراحی صحنه و مطرح ساختن گرافیک ایران در صحنه های بین المللی و بالاخره تدریس و... از ممیز چهره ای منحصربه فرد و فراتر از مرزهای ایران ساخت.
ممیز کارگردان و طراح سه فیلم کوتاه نیز بود و طراحی و نقاشی، طراحی روی جلد، طراحی اعلان و نشانه ها، حرف های تجربه و سایر مقاله ها، از جمله تألیفاتش به شمار می رود.
جایزه و نشان رتبه نخست دانشگاه هنرهای زیبا، دیپلم بینال پوستر ورشو، جایزه طراح شاعر از فستیوال فیلم کن، دیپلم برای فیلم یک نقطه سبز از فستیوال مسکو، فیلم برگزیده ی جشنواره سینمایی بیروت و جایزه ممتاز نمایشگاه طراحی امروز از نشان درجه ی یک دولتی، از افتخارهایی است که در کارنامه این چهره ی ماندگار هنر ایران ثبت شده است.

هیچ نظری موجود نیست: